Garanti spørsmål?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Garanti spørsmål?

Indlæg af Dreamstar » 22.04.2018 16:17:23

Kære ÆUG

Jeg har lige afsluttet ansøgning om forlængelse af midlertidige opholdstilladelse og sendt den afsted. Vi skal have optaget biometri i morgen. Jeg har i forvejen en garanti der stadig er gyldig til d. 14-07-2021. Jeg får ikke en chance for at svare om jeg stadig har en gyldig garanti der er stillet da jeg skulle udfylde papirerne.

Der står følgende:
Har din ægtefælle har stillet en økonomisk sikkerhed efter den 1. januar 2011?
Vi har svaret Ja
Har din ægtefælle fået den økonomiske sikkerhed forlænget eller stillet på ny, og er den godkendt af bopælskommunen?
Vi har svaret nej
Hvorfor er den økonomiske sikkerhed ikke forlænget eller stillet på ny?
Vi har svaret Nuværende anfordrings garanti sikkerhed gyldig til 14-07-2021 (se vedhæftet)


Er det ikke rigtigt forstået at så længe man har en anfordrings garanti stillet overfor kommunen, så behøver man ikke forlænge dette første gang? Har jeg gjort noget forkert i dette tilfælde? Dog skal jeg forlænge det næste gang jeg søger, det ved jeg.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Garanti spørsmål?

Indlæg af Chr. R. » 26.04.2018 16:56:07

Hej Dreamstar

Jeg kan se du heller ikke får hjælp til dit spørgsmål ang. den økonomiske del af en forlængelse af din ægtefælleds opholdstilladelse, så vil jeg forsøge mig et svar på dit indlæg.

Som jeg læser vejledningen på Ny i Danmarks hjemmeside, så er du nok gået helt galt i byen, i hvert fald sådan som jeg læser deres vejledning. I bedste fald får i kun en forlængelse på de sidste 3 år af den allerede stillet garanti, og i værste fald får i nu et afslag. Hvorfor det???

Start med at klikke ind på deres hjemmeside (forsiden). Klik herefter denne vej:
a) "Du vil forlænge"
b) "Familie"
c) "Opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring"
d) "Ægtefælle eller fast samlever"

Under "Det skal du vide", klikker du på "Hvad er betingelserne" og derpå "Den økonomiske sikkerhed skal fortsat være stillet", så står dette at læse: "Der skal stilles økonomisk sikkerhed for en samlet periode på 10 år.

Hvis din ægtefælle/samlever stillede en økonomisk sikkerhed, da du fik opholdstilladelse første gang, skal der være stillet sikkerhed i en samlet periode på10 år regnet fra startdatoen på den oprindelige sikkerhed.

Hvis den økonomiske sikkerhed er stillet den 1. januar 2011 eller senere, og der er stillet sikkerhed for en samlet periode på mindre end 10 år, og der er under 12 måneder, fra du søger om forlængelse af din opholdstilladelse, til sikkerheden udløber, skal du forlænge den økonomiske sikkerhed eller stille en ny. Sikkerheden skal være gyldig indtil, at der er gået 10 år fra startdatoen på den første økonomiske sikkerhed."

Ud fra ovenstående, så lever jeres ansøgning ikke op til betingelserne for en forlængelse, og dermed er der et potientielt afslag på vej :(

Men går du tilbage til punktet "Det skal du vide", og der klikker på "Hvor mange år kan din opholdstilladelse forlænges med", så står der så følgende: "Din opholdstilladelse vil efter de første 2 år normalt kunne forlænges med 4 år og herefter med 6 år ad gangen.

Hvis din ægtefælle/samlever selv har en tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark, kan din opholdstilladelse dog højst forlænges indtil udløbet af din ægtefælles/samlevers opholdstilladelse.

Hvis din opholdstilladelse er betinget af, at der er stillet en økonomisk sikkerhed, og sikkerheden har været stillet i en samlet periode på mindre end 10 år regnet fra startdatoen på den oprindelige sikkerhed, kan din opholdstilladelse højst forlænges indtil udløbet af den økonomiske sikkerhed.

Derudover kan din opholdstilladelse kun forlænges

indtil 3 måneder før dit pas udløber. Hvis dit pas fx udløber om 12 måneder, kan opholdstilladelsen kun forlænges med 9 måneder.

Hvis du skal have fornyet dit nationalitetspas, skal det gøres på dit hjemlands ambassade eller generalkonsulat. Hvis du har et konventions- eller fremmedpas, skal du søge om fornyelse hos Udlændingestyrelsen."

Altså kan i bedste fald håbe på en 3-årig forlængelse på baggrund af den nu indsendte ansøgning.

Pøj pøj herfra med jeres ansøgning.

Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Re: Garanti spørsmål?

Indlæg af Dreamstar » 30.04.2018 14:20:40

Jeg har talt med udlændinge styrelsen og der var ingen hjælp at få udover at de fortalte de ville kontakte hvis jeg endte med at skulle forlænge garantien. Det vil sige under alle omstændigheder vil jeg nok ikke få afslag hvis jeg selvfølgelig stadig opfylder alle andre krav.

Jeg ringede så til kommunen og spurte og de fortalte så at der er blevet lavet en lov ændring med tilbage virkende kraft i forhold til garantistillelsen. Det vil sige man nu skal stille den 10 år sammenlagt for første gang man søger og ikke mere.

Jeg fik desuden at vide af kommunen om at jeg så kun får forlænget den til udløbet af garantien hvor jeg så sidste gang skal forny min anfordringsgaranti.

Det vil sige for mit vedkommende 5+5 år = 10 år
For nye ansøgning kan man så sammenlagt stille garantien 10 år hvorefter man ikke behøver at stille den.

Det var sådan jeg forstod det ihvertfald.

Er der en siddende jurist eller lignende der ved noget om dette? Kan jeg risikere at få afslag og skal starte fra ny hvis jeg ikke har fornyet min anfodringsgaranti i forbindelse med en ansøgning om forlængelse af midlertidig opholdstilladelse?

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Garanti spørsmål?

Indlæg af Chr. R. » 30.04.2018 14:32:01

MÅSKE kunne du skynde dig at forlænge garantien, og derefter hurtigst muligt sende dokumentationen ind til US inden de når frem til ansøgningen??? Om ikke andet synes jeg det er forsøget værd, og hvis du er heldig, så spare du på denne måde gebyret for endnu en ansøgning.

Besvar