To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cosmos2015
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29.03.2016 14:40:48

To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af Cosmos2015 » 01.02.2018 00:38:12

Hej alle sammen.

Jeg har brug for en praktisk lille liste over ting man skal huske at man skal/kan gøre efter modtagelse af positivt svar på opholdstilladelse.
Jeg har endelig efter 15-16 måneder fået svar og min kone og datter kan opholde sig i første omgang ca 1½ år (pga pas dato for udløb grundet den lange ansøgningsfrist/svartid)

Vi har været på kommunen og udfyldt papir til CPR register, men de virkede uerfarne og måske derfor ubehjælpsomme, kun ved tilfælde fandt jeg ud af at vi også skulle vælge læge mens vi var der. så det papir fik jeg med hjem. Da jeg bagefter spurgte ind til sprogskole var svaret nogenlunde at det havde de ikke noget med at gøre i den afd men de mente jeg skulle forbi jobcenteret, på jobcenteret var den ene person med viden om proceduren ikke på arbejde men de prøvede da at hjælpe os alligevel og et papir blev udfyldt så jeg håber det var det.

Er der nogen der i den forbindelse kan liste en afkrydsningsliste med hvad man skal huske og i hvilken rækkefølge ? jeg er panisk angst for at lave fejl og der er ikke umiddelbart hjælp at hente i det henseende hos vores kommune - svaret er lidt "jamen kan du ikke selv læse det på nettet ?". og tingene skal trækkes ud af dem.

Så jeg er kommet så langt her:

1.) har været på cpr register hos kommunen med papir på opholdstilladelse fra US og pas på kone og datter for tilmelding og udfyldt blanket om indrejse, måtte komme tilbage lidt senere da konens datter også skulle møde op så hende hentede vi i skolen og vendte tilbage og prøvede forfra, selve tilmeldingen kan vist ikke sendes videre før lægevalg er udfyldt også.
2.) Har i samme afdeling fået udleveret papir til brug af valg af læge, men det er ikke færdigudfyldt da lægen skal udfylde en del også.
3.) Har været forbi jobcenteret og udfyldt et sønderkopieret ark om valg af sprogskole og taget kopier af US svar på ophold til jobcenterets brug.
4.) ?
5.) ?
6.) ?
osv ?


Hvis nogen kan færdiggøre listen og evt. oplyse hvis der er noget man skal være særlig opmærksom på så vil det blive værdsat meget.

Mange kærlige hilsner fra Mig og konen :)

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af Jacjac » 01.02.2018 08:39:30

Har i styr på institution eller skole til jeres datter? Mine kones søn gik allerede i skole inden vi fik svar, bagefter skulle vi lige forbi administrationen på skolen og fortælle dem at han havde fået CPR.

Hvis i har nogle journaler ved læger som i gerne vil have flettet over på CPR-NR fra det midlertidige CPR, så skal i også kontakte dem.

Vores kommune havde en aftale med én specifik sprogskole, der var ikke noget at vælge. Kun hvilket niveau hun skulle starte på.

Det er ikke sikkert jeres kommune har fortalt det, men det er vigtigt at i overvejer hvilket niveau 1,2 eller 3. For kommunen skal kun betale for én sprog uddannelse. Så hvis hun afslutter 2 kan hun ikke bare starte 3. Hvertfald så vidt vi er vejledt.

Husk at få styr på A1 eller A2 prøven inden de 6 måneders udløb. danskprøve.dk
Hvis hun består A2 fra starten kan i få frigivet et højere beløb fra sikkerheden med det samme, men den er selvfølgelig også sværere.

Lyder som en uheldig kommune i har valgt :shock: Husk at kommunen har vejledningspligt, så det der pjat med om i ikke har læst online holder ikke.

Det var lidt af det jeg lige kan huske :) Men bare rolig i har styr på de vigtige ting.

vh
Jacjac

Hunkat
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19.11.2017 08:24:48

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af Hunkat » 01.02.2018 11:31:19

I forhold til vejledningspligten så er en del af pligten også at fortælle dig hvor du kan læse det online, hvis svaret kan findes online. Det er altså ikke et "dårligt svar" at sige "kig på hjemmesiden" hvis den information I leder efter ligger der.

Det er super irriterende selvfølgelig men forvaltningsretsligt er der ikke noget at komme efter.

Cosmos2015
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29.03.2016 14:40:48

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af Cosmos2015 » 01.02.2018 21:24:30

Tusinde tak for svar !!! :)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af DortheM » 01.02.2018 22:53:11

I skal på jobcenteret til en integrationssamtale. Den skal være gennemført før kommunen godkender start på sprogskole. Så det er en god ide at ringe til jobcenterets afdeling for integration og booke tid til samtalen. Tag endelig imod tolkebistand, hvis ikke din kone er super god til engelsk. Der er meget at forstå og hun skal skrive under på aftalen.

Opret bankkonto så din kone har en NEM konto. Hun skal have fået opholdstilladelsen før den kan oprettes og hun skal medbringe det og sit pas.

Opret e-boks når hun har fået NemID

Hvis hun har kørekort og vil kunne køre bil i DK skal det ombyttes inden 3 mdr.

Blåt sundhedskort til rejser i EU

Det kunne være fint med en komplet liste til fremtidige familiesammenførte, når du har samlet brikkerne til en.

Med hensyn til læge, blev vi bare spurgt om min mand skulle have samme som jeg har, og så blev min læge ført på sundhedskortet.

Og ja husk endelig at tage A1 prøven indenfor 6 måneder. Hun tilmelder sig på www.danskprøve.dk

åh ja, og check jobnet hvis hun har søger job gennem kommunen. Vi fik en skideballe af rang fordi min mand ikke var mødt op til en jobsamtale, som han havde fået besked om på jobnet. Jamen hvordan skulle han lige vide det!

Pøj pøj med det hele :)
Dorthe

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af Jacjac » 01.02.2018 23:48:46

Hunkat skrev:
01.02.2018 11:31:19
I forhold til vejledningspligten så er en del af pligten også at fortælle dig hvor du kan læse det online, hvis svaret kan findes online. Det er altså ikke et "dårligt svar" at sige "kig på hjemmesiden" hvis den information I leder efter ligger der.

Det er super irriterende selvfølgelig men forvaltningsretsligt er der ikke noget at komme efter.
De fleste svar findes online. Men under vejledningspligten ligger "tilstrækkelig vejledning", det lyder ret utilstrækkeligt.. Så hvis medarbejderne ikke hjælper, må man jo gøre det klart at man ikke kan finde svar eller forstår formidlingen. Så må de henvise til en som har et svar. I dette tilfælde vil en integrationsmedarbejder hos kommunens jobcenter kunne give nogle svar (forhåbentlig).

Vi fik selv glimrende vejledning hos vores kommune igennem forløbet. Det er desværre ikke normen alle steder.

Mvh
JacJac :)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af DortheM » 02.02.2018 06:35:52

Skattefradrag

Du kan få din kones skattefradrag fra det år hun ankom til Danmark. Så hvis hun har været her siden 2016, kan du få for 2 år. Det er en pæn sum penge I kan få med skatteopgørelsen i foråret. Ring til Skat og bed om at tale med en, der tager sig af udlændinge sager.

Cosmos2015
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29.03.2016 14:40:48

Re: To-do liste / Huskeseddel efter modtagelse af svar fra US ang ophold ?

Indlæg af Cosmos2015 » 07.02.2018 05:21:32

Tak skal i have alle sammen - :)

Besvar