Min amerikanske kæreste til DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SupermansGF
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.09.2008 19:27:49

Min amerikanske kæreste til DK

Indlæg af SupermansGF » 28.09.2008 19:46:12

Jeg har brug for noget hjælp, håber nogen kan.
Sagen er den at min kæreste er amerikaner og bor i Californien. Nu kan vi ikke længere holde ud at bo så langt fra hinanden, så vi er blevet enige om at han skal flytte til Danmark. Kan han det? Han kommer på "besøg" i første omgang i de 90 dage han kan være her uden problemer, da han ikke er visum pligtig da han jo kommer fra USA. Hvad så når de 90 dage render ud? Kan de forlænges uden problemer? Skal vi gifte os? Vil det det hjælpe os? Vi vil gerne giftes, men havde nu håbet det kunne vente til sommer :D . Men hvis det på nogen måde kan hjælpe os, så gør vi det bare noget før. Jeg kan se i dispensationsreglerne at alle krav i loven kan fraviges hvis jeg har særbørn som jeg har regelmæssigt samvær med. Kan det gælde den anden vej? Jeg har 2 særbørn som er hos deres far hver 2. weekend. Kan reglerne fraviges pga af det? Her tænker jeg især på reglen vedr. bankgaranti, da jeg vil få meget svært ved at still en sådan. Forsørgelsespligten er ikke noget problem.
Sidst vil jeg høre om aldersfoskellen. Jeg kan se et sted her på sitet at hvis der er mere end 10 års aldersforskel kan tingene blive meget svære, idet der vil blive rettet mistanke om proforma eller tvangsægteskab. Sidder her og smiler stort, idet vi jo bare er forelskede, men sagen er den at jeg er 12 år ældre end min kæreste, dog er han over 24 år :wink:
Håber nogen kan hjælpe mig med alle mine spørgsmål.
Mvh
Marlene

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 28.09.2008 21:09:11

du har ret mht. dispenstionen omkring særbørn! I disse tilfælde kan der bl.a. dispenseres for 24-års reglen, tilknytningskravet, boligkravet, forsørgelseskravet og hvad der ellers er af tåbelige regler. Du vil IKKE blive bedt om at stille garanti for Familiesammenføring , hvis du har regelmæssig samkvem med dine børn under 18 år.

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 28.09.2008 21:12:48

og iøvrigt mht. mistanke om proforma-ægteskab, er det ikke sådan at man automatisk dømmer proforma pga. aldersforskellen. Men det giver sommetider anledning til at spørge om dokumentation for hvor længe i har kendt hinanden og lignende spørgsmål. Sørg for at vedlægge billeder fra besøg hos hinanden (hvis I har det) , udskrift fra tlf.regning mht,. udlandsopkald, flybilletter etc etc. Kort sagt alt hvad der kan vise at I har kendt hinanden gennem noget tid, og at I har mødt hinanden I virkeligheden.

SupermansGF
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.09.2008 19:27:49

lige lidt mere...

Indlæg af SupermansGF » 28.09.2008 21:43:11

Tusind tak Caen. Har lige lidt uddybende spørgsmål. Sagen er den at mine børn bor hos mig og er på samkvem hos deres far hver 14. dag. Gælder den samme regel så?
Og når nu mn kæreste kommer her og kun kan blive her i 90 dage, kan jeg så gifte mig med ham her og søge om fs lige inden de 90 dage udløber uden de sender ham tilbage til Californien? Eller er der noget andet jeg skal gøre?

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 29.09.2008 06:22:54

I skal gifte Jer så tidligt, at I kan nå at indgive ansøgning om FS og modtage kvittering på at denne er modtaget, og at din mand har fået bevilget processuelt ophold. Jeg vil mene at ansøgningen bør indgives senest 1 måned inden visum udløber.
Og ja, reglen gælder stadig (og især), selvom børnene bor hos dig. Danmark SKAL anerkende retten til at være sammen med sin ægtefælle, men grunden til at så mange får afslag er, at samværet med ægtefællen ikke behøver være i Danmark, det kan ligeså godt være i ægtefællens hjemland. Med andre ord beder man den danske part om at forlade sit fædreland! Dette kan man imidlertid ikke gøre, når den danske part har børn, dem har du jo også ret til at være sammen med, og man sender deporterer ikke danske børn (endnu)!

SupermansGF
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.09.2008 19:27:49

Igen igen...

Indlæg af SupermansGF » 29.09.2008 14:41:16

Endnu engang tak. Hvis han kommer her og er her i de 90 dage og så tager hjem til Californien igen og jeg efterfølgende tager derover og gifter mig med ham der, kan vi så søge om fs her i landet når jeg kommer tilbage? Og kan jeg tage ham med hertil?
Hvis vi får fs, får han så automatisk arbejdstilladelse også?
Ja, jeg bliver ved og ved at have spørgsmål, men er simpelthen så bange for noget skal gå galt.

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 29.09.2008 20:38:17

det er ok at stille spørgsmål, hvis man er usikker på reglerne, det er jo derfor dette forum er til!
Hvorfor ikke gifte Jer her i DK mens han er her på sit turist-visum! Det var sådan set ideen med den fremgangsmåde jeg beskrev. På den måde behøver han ikke at rejse tilbage til Californien.
Hvis han tager tilbage og i gifter Jer i Californien, skal der søges FS via ambassaden derovre. Det skulle ikke have nogen praktisk betydning for sagsbehandlingen, men det betyder at du ikke kan få ham til DK før FS er bevilget.
Får I FS, følger der en arbejdstilladelse med!

Besvar