Jeg er bekymret, og håber at I måske kan hjælpe mig med at få bedre forståelse og overblik over min egen situation.
Jeg er født og opvokset i Danmark. Jeg har læst min kandidat i Australien, hvor jeg mødte min colombianske kæreste. Han er geoteknisk civilingeniør med en alm. kandidat fra Colombia og en research-kandidat (mini-phd) med speciale i ankersystemer til offshore energi fra Australien. Derudover har han flotte karakterer, men ved ikke om det tæller for noget. Han er en virkelig kvik fyr. Offshore geoteknik til alternativ energi er forresten et område vi i Danmark er længst fremme i skoene med, så der skulle være rigtig gode karrieremuligheder for ham i Danmark.
Mens jeg stadig boede i Australien søgte vi en masse jobs til ham i Danmark, men de hænger ikke på træerne. De svar vi fik tilbage krævede at han kunne dansk, hvilket han af gode grunde ikke kan endnu. Da vi endnu ikke havde boet sammen på dette tidspunkt var familiesammenføring i Danmark ikke en mulighed.
Efter 4 måneders job hunt uden held besluttede jeg mig for at flytte til Colombia, for at vi kunne være sammen. Jeg taler spansk, så det har ikke været lige så svært for mig at flytte hertil for at vi kunne være sammen.
Nu bor vi i hans ejerlejlighed i Colombia, og det er fint, for nu kan vi være sammen, bo sammen og opbygge et rigtigt forhold. Jeg er en meget åben person og kan godt lide nye eventyr, så for nu er det bare spændende at være her. Desuden synes jeg også det er vigtigt, at jeg kender godt til hans familie of kultur, og forstår hvor han kommer fra FØR vi evt. flytter til Danmark.
Men jeg er bekymret. Jeg vil meget gerne tilbage til Danmark på et tidpunkt, da mulighederne for et godt familieliv her i Colombia er begrænsede. Desuden bor hele min familie i øvrigt også i Danmark. Men jeg har læst på internettet (især nyidanmark.dk), og jeg kan se, at blot dét, at jeg nu er udlandsdansker gør det svært at vende tilbage til Danmark med min kæreste (pga. tilknytningskrav).
Jo længere tid jeg ogholder mig her, jo værre bliver det med tilknytningskravet. Men omvendt er det jo også et krav at man har boet sammen i længere tid og kan dokumentere et fast samliv - så jeg føler mig meget i klemme mellem de to regler. Og desuden også mit ønske om at have tid til lære hans kultur bedre at kende så jeg kan være det mere for ham, hvis vi skulle være så heldige at flytte tilbage til Danmark sammen.
I den ideelle verden kunne vi tage tilbage til Danmark om to år (og søge med reglen om fast sammenliv – eller måske endda med status som gift til den tid). Men er det overhovedet realitisk at håbe på det, når jeg er udlandsdansker med adresse i udlandet?
Jeg har hørt om flere udlansdanskere, der ikke kan få lov at flytte hjem til Danmark med deres partner.
Denne artikel gør mig f.eks. urolig: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ ... orgere-nu/
og her er flere: https://www.danes.dk/no_cache/nyheder/n ... -medierne/
Jeg har stadig et håb om at hans profession er god nok til at få ophold via positivlisten, men det ville jo kræve at han får et jobtilbud før han overhovedet kan komme til Danmark. OG denne virksomhed, der tilbyder job skal også være villig til at lave alt papirarbejdet for at han kan få visum. Jeg tvivler meget på disse mulgiheder og danske virksomheders villighed til dette

Jeg har også overvejet EU, men jeg synes ser flest muligheder i Danmark, da det er der jeg har størst tilknytning, og vil få nemmest ved at finde job. Derudover er hans jobmuligheder også størt i Danmark - men jeg kunne måske forestille mig at lande som Norge og Sverige også kunne tilbyde gode muligheder indenfor offshore geotechnics.
Deruover vil jeg gerne høre fra folk der står i, eller har stået i, en lignende situation som jeg.
Hvad er mine muligheder, og hvad er de forskellige alternativer? Hvad tror I jeg vil få mest held med?
Jeg har pt. opholdt mig i udlandet med adresse i udlandet i lidt over to år.
Tusind tak på forhånd.
Mvh.
Camilla