Familiesammenføring uden at være gift?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af plandersen » 26.09.2017 12:09:43

Jeg ønsker at få afdækket mulighederne for at opnå familiesammenføring UDEN, at kæresten og jeg behøver at blive gift. Jeg er naturligvis klar over, at det er en nemmere sag, hvis man er gift. Umiddelbart opfylder vi alle betingelser for FS (ud over at være gift) omkring job, alder, bolig, tilknytning m.v. Kæresten har været på besøg 6 gange i sammenlagt ca. 1 års varighed, hvis man regner alle perioder sammen.

Pga et fysisk handicap modtager jeg invaliditetsydelser fra kommunen (ikke noget som diskvalificerer os til FS), og dem risikerer jeg at miste, hvis vi gifter os. Derfor ønskes så vidt muligt at søge FS uden, at vi gifter os.

Vi har været sammen i næsten 5 år og et barn på 3 år som er født i Danmark (og DK statsborger), og som pt. går i dansk børnehave. Vi har også i en periode på 1½ år haft lejet et hus sammen, uden at jeg dog var der hele tiden, idet jeg var hjemme i DK for at arbejde. Er der mulighed for, at man med afsæt i vores lange forhold, fælles barn samt eventuelle konventioner ifht familieliv eller handicap kan opnå FS?

Hvad siger eksperterne derude?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2017 15:04:27

Som du beskriver jeres forhold, er det ikke en mulighed nej. Kravet er fast samliv på en fælles bopæl i mindst 1½ år på ansøgningstidspunktet. Man kan ikke tælle mange korte besøgsophold sammen for at nå op på de 1½ år.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af skaanebo » 26.09.2017 16:22:53

Hvis I ikke vil giftes, kan I bosætte jer i et andet land først og så efter 18 måneders samliv søge til DK.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af mh1 » 26.09.2017 16:31:34

Er du sikker på, at dine ydelser heller ikke falder bort, hvis I ‘bare’ er samlevende?

Mange ydelser beskæres eller bortfalder også for ugifte par, herunder først og fremmest det ekstra børnebidrag.
mh
Rådgiver for ÆUG

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af plandersen » 27.09.2017 14:16:43

Tak for jeres input,

Jeg kender godt til udgangspunktet om 1½ års fast samliv, men tænkte i denne forbindelse, at man kunne bruge andre argumenter til at dokumentere sit forhold på - herunder fælles barn. Herudover, at jeg har et handicap samt job (muligvis på positivlisten), som gør det ganske vanskeligt at fraflytte Danmark. Hverken datter eller jeg selv kan iøvrigt umiddelbart ikke få andet end turistvisum til min kærestes hjemland.

Jeg søgte ellers forleden råd hos advokaterne ImLaw, som mente, at det godt kunne være en mulighed at forsøge sig med en ansøgning uden at gifte sig. Men som det er med advokater, så bliver man naturligvis lidt betænkelig, da de har en økonomisk interesse i at køre sagen - uanset sagens udfald.

Ifht de ydelser jeg får, så har det at gøre med mit fysiske handicap. Fraflytter jeg DK, skal disse ansøges igen, og da der er kommet nye regler på området, så er det ikke at foretrække. Der er ikke en fast praksis for, hvornår man mister disse, så jeg vil stå stærkere, hvis vi ikke er gift.

Er helt med på, at det vil være en mere usikker vej at gå, og det vil naturligvis også være ærgerligt at skulle spilde mange måneder, hvor min kæreste meget lidt kan foretage sig, for så at få et afslag. Så kan vi naturligvis søge igen efter at være gift, men hun vil meget gerne ordentlig igang med at forbedre sit dansk samt arbejde.

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af plandersen » 27.09.2017 19:40:48

På Udlændingestyrelsens hjemmeside fremgår, at

"Udlændingestyrelsen kan fravige en eller flere betingelser for ægtefællesammenføring, hvis den herboende ægtefælle er alvorligt syg, har et alvorligt handicap eller så høj alder, at det vil være humanitært uforsvarligt at henvise ham/hende til at tage ophold i ægtefællens hjemland, hvor der ikke kan tilbydes pasnings- og behandlingsmuligheder".

Med andre ord, er der rent faktisk hjemmel i min situation til at fravige betingelser for FS. Spørgsmålet er, hvorledes praksis er omkring ovenstående. Jeg er bestemt af den opfattelse, at jeg netop i Danmark modtager ydelser for invaliditet og hjælpemidler for at kunne klare mig, som ville gøre, at jeg ikke ville kunne klare mig uden disse i udlandet. Et andet aspekt er, hvordan handicappede indgår i samfundet min kærestes hjemland. Barrierne til arbejdsmarkedet i Danmark for mennesker med handicap er intet i sammenligning med, hvordan det er i min kæreste hjemland. Det er med andre ord ikke realistisk at bosætte sig dér. Udlændingestyrelsen vil måske sige, at det kan man sagtens, men det er jo ekstremt hypotetisk.
Senest rettet af plandersen 27.09.2017 19:48:28, rettet i alt 1 gang.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af skaanebo » 27.09.2017 19:43:30

Det afhænger jo af en konkret vurdering. Hvilket land er din kæreste fra?

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af plandersen » 27.09.2017 19:49:26

skaanebo skrev:
27.09.2017 19:43:30
Det afhænger jo af en konkret vurdering. Hvilket land er din kæreste fra?
Filippinerne. Den sydlige del af landet, hvor sikkerheden ikke er i top for tiden.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af mh1 » 28.09.2017 09:54:19

Det er fsv. ligegyldigt hvilken del af landet din kæreste kommer fra, for i de danske myndigheders øjne kan hun jo bare flytte til en anden by.

Filippinerne har ratificeret den internationale konvention om handicappedes rettigheder og der har siden 1982 været lovgivning for at sikre disse. Ifølge Unicefs World report on disability 2011 ser det ikke umiddelbart sort ud for handicappede i Filippinerne, der er hjælpeprogrammer på plads for at få handicappede i job. Det finder jeg frem til på fem minutter, og skal der ledes efter grunde til afslag kan du være sikker på at US også finder det.

Du mener at du konkret vil være meget ilde stillet, og næppe overhovedet vil kvalificere til hjælpen som udlænding og ikke-filippinsk gift. Dette skal du kunne bevise, hvis du overhovedet skal have en chance for at få et ja. Og igen - afslaget kan så begrundes i at du formodentlig ville kunne få hjælpen hvis du blev gift, så det skal du også kunne bevise ikke at kunne, selv hvis du bliver gift. Du skal kunne påvise at netop du, med det handicap du har, ikke vil kunne overleve i Filippinerne. Det er ikke nok, at du fx ikke ville kunne arbejde eller klare dig uden personlig pleje.

Og igen: er du sikker på at de ydelser du nævner at du kan miste hvis du bliver gift, ikke OGSÅ forsvinder ved ugift samliv? Hvis de gør det, falder din begrundelse for ikke at blive gift jo væk.
mh
Rådgiver for ÆUG

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af plandersen » 28.09.2017 11:37:22

Tak for svar,

Ifht ydelser, så er det ikke kun pga dem, at jeg ikke vil giftes. Det er i øvrigt noget vi begge helst ikke vil.

Hvordan er mulighederne for FS med øvrige familiemedlemmer - at min kæreste får FS med vores barn. Kan se, at der netop er kommet ændret praksis i sager om opholdstilladelse til forældre til danske børn:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder ... _boern.htm

Vores barn har et meget nært forhold til sin mor, ikke mindst fordi, at jeg i mange situationer ikke kan håndtere barnet pga mit handicap. Det er jo netop derfor, at jeg får ydelser, fordi jeg netop har svært ved at klare mig selv. Vores barn er født her, dansk statsborger, og går i børnehave her i Danmark. Barnet har ikke nogen som helst filippinske papirer og har kun været der som turist.

Jeg noterer mig følgende på udlændingestyrelsens hjemmeside:
Denne afledte ret til ophold er senest yderligere afgrænset i EU-dommen ’Chavez-Vilchez’, hvor EU-domstolen har bestemt, at det i de konkrete sager skal afgøres, hvilken forælder der faktisk tager sig af barnet, og om der består et faktisk afhængighedsforhold mellem barnet og den forælder, der er tredjelandsstatsborger. Det er således uden betydning, om den danske forælder reelt er i stand til og ønsker at påtage sig det daglige og praktiske ansvar for barnet på egen hånd. Inden for rammerne af denne bedømmelse skal myndighederne tage hensyn til retten til respekt for privatliv og familieliv og inddrage hensynet til barnets tarv.

På baggrund af EU-Domstolens praksis kan en tredjelandsstatsborger, der er forælder til en mindreårig dansk statsborger, således opnå ret til ophold i Danmark, hvis et afslag på ret til ophold til tredjelandsstatsborgeren vil betyde, at barnet vil blive nødt til at forlade Unionens område. Læs mere om Chavez-Vilchez-dommen


Umiddelbart vil jeg jo mene, at den nye praksis burde finde anvendelse på vores situation. Hvad mener I?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af mh1 » 30.09.2017 22:26:50

Du kan ikke bruge EU-domstolens praksis til noget, da du og dit barn ikke er EU-borgere i forhold til fs.

Endvidere er praksis (og praksis efter danske regler) kun sådan, når der er et familieliv, der skal BEVARES, ikke når man vil etablere et. Når barnets mor aldrig formelt har boet sammen med barnet, er der i lovens forstand ikke et familieliv at bevare.
mh
Rådgiver for ÆUG

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af plandersen » 02.10.2017 08:46:46

mh skrev:
30.09.2017 22:26:50
Du kan ikke bruge EU-domstolens praksis til noget, da du og dit barn ikke er EU-borgere i forhold til fs.

Endvidere er praksis (og praksis efter danske regler) kun sådan, når der er et familieliv, der skal BEVARES, ikke når man vil etablere et. Når barnets mor aldrig formelt har boet sammen med barnet, er der i lovens forstand ikke et familieliv at bevare.
Jeg tror ikke du har ret. Hvis du læser dommens præmis, så omhandler det FS, hvor moderen er tredjelandsborger og barnet er statsborger og beboende i landet, hvor der er statsborgerskab.

TEUF artikel 21 vedrører den fri bevægelighed, mens dommen vedrører artikel 20, som omhandler unionsborgerskabet. TEUF artikel 20 gælder også for danske statsborgere beboende i DK.

Jeg mener ikke det er korrekt, at det formelt skal være etableret. Det er et faktum, at det er sådan, og det afgørende her må vel være dokumentation.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring uden at være gift?

Indlæg af mh1 » 04.10.2017 05:34:48

Jeg har nu læst dommen, og noterer mig at
- i samtlige tilfælde er det moderen, som ikke er EU-borger,
- i samtlige tilfælde bor barnet hos moderen i enten et andet EU-land end barnets eller barnets EU-land, og har aldrig boet alene hos faderen,
- i samtlige tilfælde enten kan eller vil forældrene ikke leve sammen.

EU-borgerfædrene er i de fleste tilfælde uden del i forældremyndigheden, de fleste bidrager intet til barnets underhold, har intet samvær og intet ønske om samvær med det. En far er anbragt i institution, og derfor uden mulighed for at tage sig af barnet. En er på bistand, og bidrager kun ved at modtage børnetilskud, som han sender til moderen.

I to tilfælde har børnene taget ophold i et andet EU-land end deres eget, hvorfor deres mødre kunne få opholdstilladelse på grundlag af reglerne om fri bevægelighed.

Som du fremstiller jeres sag passer kun det, at moderen ikke er EU-borger på jer. Barnets moder har ikke etableret sig i DK, og du er ikke uvillig til at deltage i barnets forsørgelse og omsorg, ej heller til at bo sammen med mor og barn.

Efter min vurdering som jurist (dog ikke EU-ret ekspert) kan dit barns mor ikke få ophold støttet på Chavez-Vilchez-dommen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar