Generelle spørgsmål efter familiesamf. efter danske regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PatrickG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12.09.2017 12:07:29

Generelle spørgsmål efter familiesamf. efter danske regler

Indlæg af PatrickG » 12.09.2017 15:33:14

Kære ÆUG brugere,

Jeg håber I kan hjælpe mig med den erfaring og ekspertise jeg ved I har. Jeg er en 32-årig gut som snart skal søge om familiesammenføring med min russiske forlovede. Jeg har læst op og ned, men mener stadig at have følgende spørgsmål. Beklager hvis nogle af spørgsmålene enten er dumme eller falder uden for denne sub-gruppes kategori. :)

1) Tilknytningskravet - for mig, ansøgeren. Jeg har boet det meste af mit liv i DK, men havde to års afstikker til Ukraine hvor jeg boede fra 2011-2013. Jeg går ud fra dette ikke er nok til at smadre mit tilknytningskrav til Danmark?

2) Hvor lang tid efter vi har indgået ægteskab kan vi søge om familiesammenføring. Jeg mener at have læst, at man stort set kan søge dagen efter? Kan en af Jer be/afkræfte dette?

3) Hvilket dokumenter skal min forlovede og jeg fremvise mht. til arbejde/uddannelse. Jeg har både sproglig studentereksamen samt uddannelse som multimediedesigner - jeg har desuden været i fast arbejde siden 2013 - jeg har aldrig modtaget kontakthjælp. Min forlovede har en universitsgrad. Skal hendes eksamensbeviser evt. oversættes? Hvis ja, til hvilket sprog? Er engelsk tilstrækkeligt eller skal det være dansk?

4) Koster det noget at blive gift på rådhuset/den kommune jeg er tilknyttet?

5) Findes der er en nedre grænse for hvor meget jeg skal tjene pr. år for at jeg kan forsøge min kommende kone iht. udlændingestyrelsens krav? Jeg har ikke verdens største løn, men burde stadig være nok til, at forsøge hende.

6) Skulle alt gå galt og vi må søge bolig i Sverige, vil det være forholdsvis nemt, at finde undervisere/organisationer som min kommende kone kan lære dansk af?

Det var mine spørgsmål indtil videre. Jeg håber virkelig I kan hjælpe :)

De bedste hilsner,
Patrick

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Generelle spørgsmål efter familiesamf. efter danske regler

Indlæg af mh1 » 12.09.2017 20:58:50

1) Nej, der skal pt ca. 8 års ophold til for at svække tilknytning for den danske part.

2) Ja, så snart blækket er tørt kan der søges. Vær dog opmærksom på at for at få positivt svar skal man som udgangspunt have kendt hinanden i nogen tid - dvs. hvis I aldrig har mødtes i det virkelige liv før hun kom til DK, og gifter jer 14 dage efter at have mødt hinanden første gang, er der højrisiko for afslag.

3) I skal ikke fremvise dokumentation for uddannelse i forb. med ansøgning om fs. Hvis din forlovede ønsker at benytte sine eksamensbeviser for at søge videreuddannelse eller job bør de oversættes til engelsk. Universiteterne vil evt. også have legalisering.

4) Nej. Tjek oplysninger her: https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... vil-giftes

5) Du må blot ikke have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år. US indhenter oplysning fra kommunen om dette.

6) Næppe. Men der findes on-line gratis kurser mm. Når I flytter tilbage til DK kan hun gå på sprogskole på lige fod med dem, som er fs efter danske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

PatrickG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12.09.2017 12:07:29

Re: Generelle spørgsmål efter familiesamf. efter danske regler

Indlæg af PatrickG » 13.09.2017 08:11:09

mh skrev:
12.09.2017 20:58:50
1) Nej, der skal pt ca. 8 års ophold til for at svække tilknytning for den danske part.

2) Ja, så snart blækket er tørt kan der søges. Vær dog opmærksom på at for at få positivt svar skal man som udgangspunt have kendt hinanden i nogen tid - dvs. hvis I aldrig har mødtes i det virkelige liv før hun kom til DK, og gifter jer 14 dage efter at have mødt hinanden første gang, er der højrisiko for afslag.

3) I skal ikke fremvise dokumentation for uddannelse i forb. med ansøgning om fs. Hvis din forlovede ønsker at benytte sine eksamensbeviser for at søge videreuddannelse eller job bør de oversættes til engelsk. Universiteterne vil evt. også have legalisering.

4) Nej. Tjek oplysninger her: https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... vil-giftes

5) Du må blot ikke have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år. US indhenter oplysning fra kommunen om dette.

6) Næppe. Men der findes on-line gratis kurser mm. Når I flytter tilbage til DK kan hun gå på sprogskole på lige fod med dem, som er fs efter danske regler.
Det er meget meget fint, mh! Mange tak for svar. Til spørgsmål 2 skal det siges at vi har kendt hinanden mere end to år, hvor vi har set hinanden i gennemsnit en gang om måneden. Alle vores ferier har vi holdt sammen, og selv hendes forældre har været på ferie i Danmark med os - ligeså vel som jeg har været på flere ferie i Rusland hos dem. :)

Besvar