Navn på FA1 ansøgning efter navneændring på bryllupsdagen

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dkfil8793
Indlæg: 13
Tilmeldt: 03.08.2017 12:57:33

Navn på FA1 ansøgning efter navneændring på bryllupsdagen

Indlæg af dkfil8793 » 03.08.2017 14:08:31

Hej forumbrugere!

Tak for mange timers god læsning, som har været til stor hjælp for mig og min kommende hustru, i forbindelse med vores fremtidige ansøgning om ægtefællesammenføring i DK.

Min filippinske forlovede er i DK som au pair. Hun er 23½. Jeg er 30.
Vi opfylder alle krav, og har alle dokumenter klar i forbindelse med vores forestående vielse, og efterfølgende ansøgning om familiesammenføring efter de danske regler.

Vi vil gerne have fælles navn (min forlovede ønsker at bære mit efternavn, jeg ønsker hendes nuværende efternavn som mellemnavn), og vi har derfor, samtidig med indsendelse af ægteskabserklæring til Kommunen, indsendt ansøgning om navneændring på bryllupsdagen til vores respektive bopælssogn.

Hun har CPR-Nr. og NemID, og vi har derfor kunne indgive ansøgninger digitalt.

Vi har i dag snakket med kirkekontoret i hendes bopælssogn, som bekræfter at have godkendt ændringen af hendes navn, og at have sendt dette til vielsesmyndigheden (Kommunen).
Hendes nye efternavn vil derfor blive registreret i CPR/Folkeregistret på vores bryllupsdag.

Vi vil naturligvis sørge for, på et senere tidspunkt, at få rettet hendes navn i Filippinerne, således at der er overenstemmelse mellem hendes danske og filippinske dokumenter.

Men vi må nok erkende, at dette ikke når at lade sig gøre, inden vi skal søge om familiesammenføring i Danmark.

Spørgsmålet er derfor, hvilket navn skal hun skrive på FA1 ansøgningen, som vi indgiver umiddelbart efter vores vielse.
1. Hendes nye navn som registreret i det danske CPR/Folkeregistret efter vores vielse (altså mit efternavn)
2. Hendes nuværende navn som det fremgår af hendes filippinske pas og øvrige dokumenter.

Måske er det helt ligegyldigt. Vi vil bare være ærgerlige over, hvis en detalje som dette, kan have indflydelse som sagsbehandlingstiden eller en afvisning af at behandle ansøgningen.

Jeg håber at nogen har det rigtige svar.
På forhånd mange tak :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Navn på FA1 ansøgning efter navneændring på bryllupsdagen

Indlæg af mh1 » 03.08.2017 14:27:23

Det er åbenbart smuttet igennem, men strengt taget kan din forlovede ikke få navneændring i forbindelse med vielsen. Dette kræver nemlig at hun har fast bopæl i DK, og det vil hun pr. definition ikke have med den form for opholdstilladelse hun har (den er uden mulighed for at blive permanent). Der er altså risiko for at I render ind i en årvågen person ved vielsesmyndigheden og får afslag på navneændring for hendes vedkommende.

Under alle omstændigheder: hun vil ikke være i besiddelse af officielle ID-papirer med det nye efternavn når I søger om fs, og derfor skal hun udfylde med sit nuværende navn.
mh
Rådgiver for ÆUG

dkfil8793
Indlæg: 13
Tilmeldt: 03.08.2017 12:57:33

Re: Navn på FA1 ansøgning efter navneændring på bryllupsdagen

Indlæg af dkfil8793 » 03.08.2017 14:37:55

Hej mh!

Tak for hurtigt svar :-)

Det var egentlig også den opfattelse jeg havde, men efter at have nærlæst "Vejledning om navne" rettet mod personregisterførerne i folkekirken (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=176627), fik jeg en anden opfattelse:

Punkt. 2.3.3.3. Domicil ved indgåelse af ægteskab
"Personer, der kommer til Danmark for at indgå ægteskab med en person, der har domicil i Danmark, og som har til hensigt at blive i Danmark efter vielsen, har domicil i Danmark, såfremt de har en opholdstilladelse udstedt af Udlændingestyrelsen. Der stilles alene krav om en midlertidig opholdstilladelse."

Du har ret, hun vil ikke have noget ID med hendes nye Efternavn, når vi indgiver ansøgningen. Dog vil der på vielsesattesten står det nye navn. Det håber jeg så ikke at der er nogen ved US der hæfter sig ved.

Endnu engang tak for svaret. Vi skriver hendes navn, som det fremgår af hendes pas.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Navn på FA1 ansøgning efter navneændring på bryllupsdagen

Indlæg af mh1 » 03.08.2017 14:44:16

Hvis det skulle være et problem, ville der være langt færre fs, end tilfældet er.

Som jurist vil jeg tolke Punkt. 2.3.3.3. Domicil ved indgåelse af ægteskab som at den opholdstilladelse der kræves skal være midlertidig med mulighed for at kunne gøres permanent. Det er en au-pair-o.t. ikke. Men måske er I rendt ind i en fornuftig sjæl, som mener at staten ikke skal flå flere penge ud af jer end de i forvejen kommer til - det koster jo nemlig en afgift, hvis man først skifter navn senere end tre mdr. efter brylluppet - og derfor lader syv og fem være lige :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar