10 ugers reglen..?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Molotov_83
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15.09.2008 20:31:01

10 ugers reglen..?

Indlæg af Molotov_83 » 15.09.2008 21:24:20

Har jeg forstået det rigtig at hvis: Min kæreste kommer til feb. og vi så i marts md. flytter til ex. Berlin og får bolig og bliver gift der nede( er det nødvendigt) og Jeg får et arbejde( eller skal vi begge arbejde) også efter 10 uger vender tilbage til DK så kan mig og min Kæreste fra Nicaragua, på 27 år, bor og arbejde(begge 2) i DK i ca. 3 år uden problemer.?

Eller skall hun komme til berlin til at starte med for det kan lykkes..?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2008 16:44:22

Det er kun dig, som skal have boet og arbejdet i Berlin. Jeg vil dog stærkt tilråde, at din kæreste kommer til Berlin, inden du flytter tilbage til Danmark, da ansøgningen om opholdskort til hende i Danmark givetvis skal afleveres ret kort tid efter, at du er flyttet tilbage til Danmark, hvis du vil være sikker på, at du bliver anerkendt som EU-borger.

Har du f.eks. først boet 12, 6 eller måske bare 1 måned i Danmark, før hun kommer, er jeg bange for, at løbet vil være kørt, og at Udlændingeservice vil sige, at du skal søge efter de nationale danske regler.

Der er ingen der ved dette med sikkerhed, idet det tidligere var et krav, at ikke-EU borgeren skulle have opholdstilladelse i det EU-land, som parret flyttede fra. Og så gav det jo sig selv, at han/hun også skulle have boet der sammen med sin danske ægtefælle.

Kravet om opholdstilladelse i et andet EU-land er faldet bort efter Metockdommen, men forvent, at de danske myndigheder i stedet vil kræve, at din kæreste (kommende ægtefælle) så i det mindste skal indrejse i Danmark samtidig med dig og ikke f.eks. 3 måneder senere.

Indretter du dig efter en forventning om ovenstående, vil du i hvert fald ikke blive skuffet. For det vigtigste er vel trods alt at få en opholdstilladelse, ikke at gøre det så "nemt" som muligt.

Besvar