Forlængelse af opholdstilladelsen

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Forlængelse af opholdstilladelsen

Indlæg af Dreamstar » 07.06.2017 20:43:06

Kære ÆUG!

Først og fremmest tak for den hjælp i yder, samt service for os alle sammen! Jeg skal til næste år forny min kones midlertidige opholdstilladelse og derfor har jeg nogle spørgsmål vedrørende dette.

Jeg skal ind og udfylde en online skema med hensyn til fornyelsen af min ægtefælles midlertidige opholdstilladelse. Hvilket dokumenter skal jeg vedlægge, da jeg tænker at jeg allerede kan finde disse dokumenter , når tiden kommer? Så vidt jeg kan læse mig frem til det skal der enlig bare tages fingeraftryk hos politiet igen og kun vedlægge boligbrev og lignende, hvis der er ændret noget eller man er flyttet?
Skal jeg igen vedlægge alle de dokumenter jeg vedlage i starten af ægtefællesammenføring? Det vil eksempelvis være pas billeder, vielsesattest, bevis for sikkerhedsgaranti osv...osv.. Altså hvilket dokumenter vil Udlændingestyrelsen have når man fornyer en midlertidige opholdstilladelse, når man har lavet en ægtefællesammenføring i Danmark?

Et andet spørgsmål er med hensyn til boligkravet. Da jeg søgte familiesammenføring havde vi ingen barn. Vi venter nu barn og skal til have vores først barn til august. Vi bor i en lejer lejlighed på ca. 85 kvadratmeter, med 2 soveværelse, en stue, køkken, bad og toilet samt altan.

Vil det have en negativ effekt på ægtefællesammenføring og det at forny den med hensyn til boligkravet, nu hvor vi snart skal have en baby? Er min lejlighed nok? Er der noget man særlig skal være opmærksom på med en baby på vej og en ægtefællesammenfæring eller udlændingestyrelsen?

Vil børnepenge, friplads og lignende være til forhindre for en fornyelse af den midlertidige opholdstilladelse?

Jeg fik dispensation i forhold til tilknytningskravet da jeg søgte om familiesammenføring. Får jeg dette stadig, når jeg skal forny min kones opholdstilladelse?

Gælder desuden associeringens aftalen for mig nu hvor min kone har tyrkisk statsborgerskab, dog selvom jeg har dansk statsborgerskab? Altså med hensyn til at IKKE at skulle betale gebyr for fornyelsen af opholdstilladelsen.

Jeg håber jeg kan få svar på disse spørgsmål, da jeg ikke kan finde svar andre steder henne.

Kærlig hilsen
Dreamstar

Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Re: Forlængelse af opholdstilladelsen

Indlæg af Dreamstar » 11.06.2017 07:23:33

Er der ingen der kan hjælpe mig med mine spørsmål?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af opholdstilladelsen

Indlæg af mh1 » 11.06.2017 12:16:44

DU kan selv - https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... artner.htm

Andre ved jo ikke, om du stadig opfylder kravene for at få dispensation. Hvis du fik pga. et særbarn, som du i mellemtiden enten ikke mere har samvær med, eller som er fyldt 18 år, så kan du ikke længere få dispensation pga. barnet.

Mht. boligkravet, så er det: højst 2 personer pr. beboelsesrum i boligen. Beboelsesrum er soveværelser, kamre og stuer.

Børneydelse (børnepenge er det, som forældre skal betale til hinanden, hvis de ikke bor sammen), friplads mm. gives IKKE efter aktivloven og har ingen indflydelse på opholdstilladelser.

Det er KUN den tyrkiske statsborger selv, som kan benytte sig af de evt. fordele ved at benytte associeringsaftalen, og hvis din kone ikke opfylder betingelserne for at søge om selvstændig opholdstilladelse (altså IKKE forlængelse af den hun har på grundlag af ægteskabet med dig), så kan hun ikke bruge associeringsaftalen til noget.

Hun skal som minimum have haft arbejde hos samme arbejdsgiver i mindst ét år, for at kunne søge om forlængelse/ændring af opholdstilladelse, og i så fald skal hun søge det til at fortsætte hos samme arbejdsgiver. Det vil derfor formodentlig ikke være nogen god idé at forsøge at spare gebyret for at søge om forlængelse.

Mht. dokumentation behøver I ikke at genindsende kopi af vielsesattest, men da man skal dokumentere at man stadig opfylder de betingelser man fik fs på, så alt andet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Re: Forlængelse af opholdstilladelsen

Indlæg af Dreamstar » 11.06.2017 16:56:46

Hej igen.

Tak for svarende. Jeg har ikke dispensation for boligkravet. Jeg har kigget lidt på FA3 skemaet som man åbenbart skal bruge i forhold til at søge om forlængelse.

Der står man ikke behøver at sende dokumentation ind vedrørende boligkravet, hvis man ikke er flyttet? Nu er jeg forvirret, fordi du fortæller mig jeg skal sende dokumentation ind når jeg ansøger om forlængelse?

Der står:
Hvilke dokumenter vedlægges skemaet?
• Dokumentation for betalt gebyr.
• Dokumentation for boligforhold i form af kopi af
lejekontrakt eller andelsbevis. Vedlægges kun, hvis
I bor i en leje- eller andelsbolig, og I er flyttet, eller
lejekontrakten er fornyet, siden ansøgeren fik sin
seneste tilladelse.
• Gyldig økonomisk sikkerhedsstillelse godkendt af
din bopælskommune. Vedlægges kun, hvis det var
et krav ved din oprindelige opholdstilladelse, og
den oprindelige tilladelse er givet efter 1. januar
2011.

Jeg og konen bor i en 85 kvadratmeter lejlighed med 2 soveværelser, en stue, køkken, bad og toilet samt entre. Vi opfylder vel stadig boligkravet med en baby på vej ik?

Er der desuden dispensation for noget med et barn på vej?

Et spørsmål til er kan jeg ikke med fordel forlænge min anfordringsgaranti med 10 år? Eller er det maksimal 5 år af gangen? Den udløber nemlig 2021 juli måned og vi skal søge om fornyelse af opholdstilladelse 3 måneder før juli 2018, da min kones første opholdstilladelse gælder 2 år til at starte med.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af opholdstilladelsen

Indlæg af mh1 » 12.06.2017 21:35:37

Jeg gentager:"Mht. boligkravet, så er det: højst 2 personer pr. beboelsesrum i boligen. Beboelsesrum er soveværelser, kamre og stuer."

Du er ikke flyttet, MEN der kommer en person mere i husstanden, så der sker altså ikke noget ved at (gen)indsende dokumentation for at boligkravet er opfyldt.

Mht. garantistillelsen, er det noget du skal snakke med din bank om.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar