Dispensation for boligkrav efter hjemkomst fra udlandet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mikla

Dispensation for boligkrav efter hjemkomst fra udlandet

Indlæg af Mikla » 09.05.2017 14:13:56

Hej ÆUG

Min sydkoreanske hustru og jeg er for en uge siden flyttet hjem til Danmark. Jeg har boet ca 4 år i udlandet. Vi blev gift umildetbart efter vores ankomst til Danmark og står nu midt i at udfylde fa1 for familiesammenføring. Jeg har endnu ikke fundet bolig i Danmark og vil derfor søge dispensation for boligkravet.
Jeg har talt med US og læst på ÆUG at det er muligt at få 6 månder fra man er ankommet til Danmark til at leve op til kravet. Så vidt jeg kan se skal jeg henvise til Boligkravsbekendtgørelsen §4, stk. 3, men kan dog ikke finde nogle nyere eksempler på at dette er lykkedes, er der nogle herinde som har erfaringer med om dette stadig er muligt? Og ved om man løber en stor risiko ved at søge dispensation?

Mvh

Mikkel

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dispensation for boligkrav efter hjemkomst fra udlandet

Indlæg af mh » 09.05.2017 15:12:14

Det er stadig muligt, og nej, det udgør ingen risiko.
mh

shrestha

Indlæg af shrestha » 23.05.2017 10:34:40

Hej mikla

Jeg kommer til selv at staa i samme situation som jer meget snart og oensker at goere brug af undtagelsen. I den forbindelse vil jeg hoere om I bare skriver en note inde i selve ansoegningsskemaet hvor man ellers udfylder information om sin bolig og henviser til paragrafen eller har du faaet besked om at vedlaegge et brev/bilag hvori man goer opmaerksom paa at man oeansker udsaettelse?

Haaber paa at hoere fra dig om hvad I er endt med at goere.

sta

Indlæg af sta » 07.06.2017 12:58:55

Da vi indleverede vores ansøgning hos UM, skrev ham som sad i skranken bare et par sætninger om dette direkte på ansøgningsskemaet, som en note til sagsbehandleren. Han fortalte iøvrigt også at de 6 måneder ikke begyndte at løbe før ansøgningen evt. blev godkendt, og altså ikke fra datoen ansøgningen blev indleveret (i modsætning til hvad jeg har set nogen skrive her på forumet).

Coming home

Indlæg af Coming home » 07.06.2017 13:29:37

Jeg ringede til udlaendingestyrelsen efter jeg havde vaeret i danmark i 5 uger for at spoerge til ang. dispensation, da jeg havde svaeret ved at finde bolig. Jeg fik svaret at det skun er muligt at soege inden for den foerste maanede at man har meldt sin ankomst til danmark, saa jeg var forsent.

Besvar