Danskundervisning på processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Danskundervisning på processuelt ophold

Indlæg af Left4Cookies » 16.03.2017 09:16:39

Hej ÆUG,

Min kone er på processuelt ophold og vil gerne bruge ventetiden til noget fornuftigt og fortsætte med at læse dansk (hun har tidligere fået betalt danskundervisning).

Jeg læser flere steder, "officielle" skoler med danskundervisning, altså hvor man har mulighed for at arbejde sig opad i modulerne, ikke er muligt på processuelt ophold. Vi er bosat i København. Jeg har talt med Borgerservice, der sender den videre til International House. International House siger, vi skal kontakte den konkrete skole. Den konkrete skole (Studieskolen) siger, det kan hun sagtens, for kommunen vil gerne betale for hendes undervisning (hun har CPR fra tidligere, og har tidligere gået på skolen). De skriver ordret:

"Københavns Kommune godkender at hun forsætter hendes danskuddannelse, selvom hun er i Danmark under processuelt ophold.

Studieskolen har modtaget betalingen for modul 3, men da det er mere end 6 uger siden hun sidst har modtaget undervisning, skal hun møde til en niveautest på Studieskolen for at forsætte hendes undervisning."

Jeg antager, de kun vil betale for modul 3 så, og det så derefter er egenbetaling, den står på?

På forhånd mange tak.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Danskundervisning på processuelt ophold

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 18.03.2017 00:46:51

Hvor dejligt at de vil betale når hun er på processuelt ophold! Det troede jeg kun man kunne få gennem EU-reglerne.

Jeg forstår det ikke på samme måde som dig.
Jeg forstår det sådan at kommunen har betalt for modul 3. Når det så er bestået, så vil de betale for det næste.

Kommunen betaler jo ikke for hele ens dansk uddannelse på en gang. - I fald at en person stopper.

Men jeg vil foreslå at du skriver og spørger dem hvordan det hænger sammen i stedet for at antage noget :)

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Danskundervisning på processuelt ophold

Indlæg af Left4Cookies » 18.03.2017 02:29:39

Hej, og tak for input :). Jeg har også tænkt det over sidenhen og tror, du har ret i det, du siger. Hun har trods alt gået op skolen før, og tænker de har fået betaling for modul 3 igenne, inden hun stoppede (eller umiddelbart lige efter), så den betaling allerede ligger og venter. Modul 4 betaler de sikkert ikke for, men det finder vi om ikke andet ud af, når vi tager derind i næste uge.

Lindeparken26
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.04.2015 11:52:04

Re: Danskundervisning på processuelt ophold

Indlæg af Lindeparken26 » 15.11.2017 19:27:11

Ved du hvilken lovhjemmel de bruger til at betale undervisningen med.
Vi kunne rigtigt godt tænke os at få undervisning mens vi også venter på FS men processuel ophold giver ikke denne rettighed, derfor kunne det være spændende at hører hvad lovgivning de bruger, så kunne vi forsøge at spørge ud fra den :-)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Danskundervisning på processuelt ophold

Indlæg af DortheM » 15.11.2017 19:51:30

@ Lindeparken 26

Det er muligt at få gratis danskundervisning i København på Bethesda http://bethesda.dk/kim/internationalt-kristent-center/ og hos Frelsens Hær for 400 kr om måneden.

Besvar