RKI?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AMI
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08.06.2013 20:30:42

RKI?

Indlæg af AMI » 08.02.2017 18:58:56

Hej

bare generel spørgsmål

Hvis man er registreret i RKI ( andre kreditorer )- skylder ikke noget til det offentlige - og har selv sparet til økonomisk sikkerhedstillelse og pengene er i på kontoen i banken.

Kan man stadigvæk får familiesammenføring?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: RKI?

Indlæg af skaanebo » 08.02.2017 20:25:50

Ja. RKI er et privat foretagende, det har intet med myndighederne som sådan at gøre

AMI
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08.06.2013 20:30:42

Re: RKI?

Indlæg af AMI » 08.02.2017 20:34:34

ok - jeg var meget usikker om denne, men tak for svar.

men kan banken afvise at lave " deponering" konto for at flytte pengene fra konto til konto pga at man er i RKI?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: RKI?

Indlæg af skaanebo » 08.02.2017 22:08:30

Hvis du skylder banken penge, vil de sikkert modregne deres krav med dit indestående. I så fald må du finde en anden bank at deponere pengene i. Og fogeden kan jo også gøre krav på rede penge, du har stående på en konto.

AMI
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08.06.2013 20:30:42

Re: RKI?

Indlæg af AMI » 08.02.2017 22:15:09

nej jeg skylder ikke banken - men derimod andre kreditorer..men hvis man allerede har aftalt afdrag med dem - og man er i rki
men vil anden banken afvise at oprette en konto til mig så pga rki?
jeg skal altså vide det her, så jeg kan enten saste på familiesammenførng, eller droppe det i mange år

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: RKI?

Indlæg af mh1 » 09.02.2017 06:27:19

Det kan kun banken svare på. Banker er private foretagender, og kan selv bestemme om de vil tage dig som kunde eller ej, og på hvilke betingelser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Calle2
Indlæg: 141
Tilmeldt: 11.01.2016 11:48:42

Re: RKI?

Indlæg af Calle2 » 10.02.2017 10:56:49

skaanebo skrev:Hvis du skylder banken penge, vil de sikkert modregne deres krav med dit indestående. I så fald må du finde en anden bank at deponere pengene i. Og fogeden kan jo også gøre krav på rede penge, du har stående på en konto.
Når først pengene står på en deponeringskonto, så er det ikke længere rede penge. Aftalen om en deponeringskonto er uopsigelig i 5 år, hvor det kun er kommunen, der kan røre dem - hverken banken, fogeden eller andre vil kunne røre dem.

Derfor kan det selvfølgelig stadig være et problem i første omgang at få oprettet kontoen, hvis banken slet ikke vil have dig som kunde, så længe du står i RKI. Men er det muligt og kontoen først er oprettet, så kan jeg ikke se, hvordan fogeden vil kunne gøre udlæg i de penge.

Fra nyidanmark (jeg har fremhævet det sidste):

"En deponeringskonto er en konto i et pengeinstitut, som den herboende ægtefælle indsætter beløbet på, og som kommunalbestyrelsen i bopælskommunen har pant i. Det betyder, at det kun er kommunen, som har adgang til kontoen."

I brevet om at stille sikkerhed, som banken skal skrive under på, står der desuden:

"Nedenstående pengeinstitut erkender, at pengeinstituttet kun med respekt for panthavers ret har adgang til at modregne eller foretage slutafregning i indeståendet."

Når banken har skrevet under på dette, så læser jeg det som om, at de ikke kan hæve penge fra kontoen uden at have fået et gyldigt krav fra panthaveren (altså fra ens kommune).

AMI
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08.06.2013 20:30:42

Re: RKI?

Indlæg af AMI » 22.02.2017 14:39:43

Ja- men selvom jeg skylder banken ikke penge - kan banken stadigvæk sige "nej" til at lave deponering konto?

AMI
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08.06.2013 20:30:42

Re: RKI?

Indlæg af AMI » 22.02.2017 14:40:55

Calle2 skrev:
skaanebo skrev:Hvis du skylder banken penge, vil de sikkert modregne deres krav med dit indestående. I så fald må du finde en anden bank at deponere pengene i. Og fogeden kan jo også gøre krav på rede penge, du har stående på en konto.
Når først pengene står på en deponeringskonto, så er det ikke længere rede penge. Aftalen om en deponeringskonto er uopsigelig i 5 år, hvor det kun er kommunen, der kan røre dem - hverken banken, fogeden eller andre vil kunne røre dem.

Derfor kan det selvfølgelig stadig være et problem i første omgang at få oprettet kontoen, hvis banken slet ikke vil have dig som kunde, så længe du står i RKI. Men er det muligt og kontoen først er oprettet, så kan jeg ikke se, hvordan fogeden vil kunne gøre udlæg i de penge.

Fra nyidanmark (jeg har fremhævet det sidste):

"En deponeringskonto er en konto i et pengeinstitut, som den herboende ægtefælle indsætter beløbet på, og som kommunalbestyrelsen i bopælskommunen har pant i. Det betyder, at det kun er kommunen, som har adgang til kontoen."

I brevet om at stille sikkerhed, som banken skal skrive under på, står der desuden:

"Nedenstående pengeinstitut erkender, at pengeinstituttet kun med respekt for panthavers ret har adgang til at modregne eller foretage slutafregning i indeståendet."

Når banken har skrevet under på dette, så læser jeg det som om, at de ikke kan hæve penge fra kontoen uden at have fået et gyldigt krav fra panthaveren (altså fra ens kommune).

Kan Banken stadigvæk sige naj til at lave deponering konto, selvom jeg skylder ikke penge til banken, men er i RKI? Det er det jeg undrer mig over.
I disste ende,kan ikke Kommunen lave konto?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: RKI?

Indlæg af mh1 » 22.02.2017 18:00:18

Banker kan afvise kunder. Og nej, det offentlige i form af kommunen kan IKKE lave deponeringskonto for dig.

Men hvorfor tror du at banken vil afvise at lave en deponeringskonto for dig? Hvis du kommer med en bankcheck på beløbet, eller kan overføre fra en eller anden konto, tror jeg ikke der vil være problemer. Du bør ikke bare møde op med alle pengene i kontanter i en taske. De skal kunne spores.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar