Hjælp til at forstå reglerne

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HOSDK
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31.01.2017 22:20:09

Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af HOSDK » 31.01.2017 23:20:58

Hej

Jeg har i efterhånden nogle år været kæreste med en Filippinsk pige og vi er pt. ved at kigge på mulighederne for at bo sammen, enten i Danmark eller evt. et andet EU-land.

Vi er ikke gift, men det har kort været oppe og vende, om vi skulle se at blive gift :D
Jeg føler dog også det er vigtigt, at vi begge er klar til det og jeg ønsker ikke umiddelbart bare at vi bliver gift, udelukkende fordi, at det dermed skal lette processen med at bo sammen. Det skal være fordi vi begge ønsker det. Jeg har dog valgt at placere mit indlæg under "Ægtefællesammenføring efter danske regler", selv om vi endnu ikke er gift :)

Jeg er født og opvokset i Danmark og min kæreste er født og opvokset i Filippinerne.
Kæresten er over 24 år, så 24-års-kravet får ingen betydning her, såfremt vi gifter os.

Jeg har besøgt min kæreste på Filippinerne i alt 4 gange (af maksimalt 10-12 dages varighed pr. gang) og min kæreste har været heroppe på et visum, og har boet hos mig i ca. 2 måneder, hvor hun havde orlov fra sit job. Min kæreste har pt. et fuldtidsjob på Filippinerne.

Jeg har brugt en del tid på at kigge på reglerne på "Ny i Danmark" og også her på siden, men det er mange parametre man skal forholde sig til, så jeg håber i kan hjælpe lidt, da det hele virker lidt forvirrende og meget omfattende :)

Det skal endvidere siges, at jeg pt. er i et uopsagt job men har planer om at "søge nye jobmæssige græsgange", så jeg er mobil mht. fx at flytte til Sverige og arbejde i hovedstadsområdet. (Jeg bor pt. i det sønderjyske, tæt på den dansk/tyske grænse).

Sådan som jeg ser det, har vi flere muligheder, såfremt vi vil bo sammen:

1) Såfremt vi ikke vil gifte os (endnu), kunne vi flytte til Sverige, hvor hun kan få ophold, såfremt hun kan finde job. Efter 1 ½ - 2 år vil vi vel kunne flytte til Danmark, og forsøge at komme ind under reglerne for "fast samliv" idet jeg har læst mig frem til, at det er et krav for at få ægtefællesammenføring, at parret enten er gift ELLER også er fast samlevende.

2) Vi kunne gifte os og søge om ægtefællesammenføring i Danmark

3) Så er der noget med "opholdsret efter EU-reglerne", som jeg ikke helt har forstået.
Betyder disse regler defacto, at man - såfremt man fx som dansk statsborger har boet og arbejdet i Sverige og såfremt ens kæreste / ægtefælle ligeledes har haft ret til at opholde sig i Sverige, at man så kan tage sin kæreste / ægtefælle med til Danmark ud fra reglerne om fri bevægelighed inden for EU? Gælder denne "opholdsret efter EU-reglerne" også for fast samlevende (= ugifte)? Og såfremt vi bliver gift, hvori ligger fordelen så ved at bruge disse regler, frem for bare at søge om ægtefællesammenføring efter danske regler? Bortfalder nogen af kravene ved at bruge disse regler (fx krav om økonomisk sikkerhedsstillelse osv.), eller hvad er fordelen, siden jeg kan forstå, at en del personer bruger denne regel vedr. fri bevægelighed inden for EU?

Hvis vi vælger at blive gift, hvor længe skal man så regne med, at sagsbehandlingstiden for en ansøgning om ægtefællesammenføring efter danske regler er på? (Inde på hjemmesiden "Ny i Danmark" virkede linket med sagsbearbejdningstider ikke). Jeg kan forstå, at personen ikke må arbejde her i landet i den tid sagen er under behandling, er det korrekt?

Når man så i givet fald har fået godkendt sin ægtefællesammenføring, så går der vel som minimum 4-5 år, inden man kan søge om permanent ophold her i landet til sin ægtefælle? Er det korrekt? Jeg kan også se, at der blandt en række andre krav, er nogle indtjeningskrav (vist nok kr. 275.400 i skattepligtig indkomst), som skal være opfyldt, for at man kan få permanent ophold. Jeg regner ikke med at min nuværende kæreste (til den tid måske ægtefælle :D ) kan få et særligt højt lønnet job, men beløbet svarer jo til mindst en skattepligtig indkomst på ca. 23.000 om måneden, så alene det kan jo blive en udfordring).

Her til sidst:
Hvordan ser det ud med adgang til det danske sundhedsvæsen i den periode, hvor man 1) afventer en afgørelse på fx en ægtefællesammenføring og 2) endnu ikke har permanent ophold?

Hvis vi vælger at gifte os, så vil hun jo skulle herop igen på et (max.) 3 måneders visa. Hvad sker der så, såfremt sagsbehandlingstiden for en ægtefællesammenføring overstiger 3 måneder (og det gør den jo nok)? Bliver 3 måneders-perioden "sat i bero", når ansøgningen behandles eller skal hun så rejse hjem, så snart den udløber, og så komme herop igen når ansøgningen forhåbentlig godkendes?

Det var mange spørgsmål, men jeg håber i kan hjælpe med lidt afklaring på nogle af spørgsmålene. På forhånd tak!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af skaanebo » 01.02.2017 10:04:46

Mange spørgsmål.

Ang. 3: Ja, I sidestilles med et ægtepar efter EU-regler, hvis I har haft ca. 18 måneders forudgående samliv. Se mere om fordele ved brug af EU-regler, herunder ikke at skulle stille bankgaranti, osv., under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.

Ang. sundhedsvæsen: Jeg tror ikke dit spørgsmål handler om permanent ophold, men bare at få en midlertidig opholdstilladelse. Og hvis man er i Danmark og har indgivet ansøgning om opholdstilladelse, så får man processuelt ophold i Danmark efter nationale regler (hvorimod man har alle rettigheder fra dag 1, hvis man søger efter EU-regler). Det betyder, at man selv skal betale for evt. sundhedsydelser og bør have en rejsesygeforsikring, der dækker, indtil man kan folkeregistreres.

Danskhmer
Indlæg: 58
Tilmeldt: 06.03.2011 22:34:20

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af Danskhmer » 03.02.2017 14:52:01

Min kone, som er tredjelandsborger, har søgt om tidsubegrænset ophold efter EU reglerne og ansøgningen er under behandling. Den forventes at vare ca. 6 mdr.

Hendes arbejdsgiver har nu efterlyst en kopi af hendes opholdskort. Det kan hun af gode grunde ikke give dem, da opholdskortet blev indleveret samtidig med ansøgningen. I stedet har jeg sendt arbejdsgiverne kopi af de to kvitteringer for modtagelse af ansøgningen fra Statsforvaltningen.

Vi opfylder efter bedste overbevisning alle krav, der stilles.

Mit spørgsmål er følgende: Må min kone arbejde, mens ansøgningen er under behandling? Eller vil det være bedre at hun stopper arbejdet og afventer afgørelsen?

Venlig hilsen
Danskhmer

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af skaanebo » 03.02.2017 15:41:48

Ja, hun må gerne arbejde, hvis hun opfylder betingelserne for at få opholdskort, men for at arbejde i Danmark, skal man jo have et CPR.nr. Så hvis hun ikke har det, skal I også en tur på Borgerservice for at få det, og det kan også blive en kamp. I øvrigt skal man ALDRIG aflevere originaler til nogen myndigheder. De kan selv tage fotokopi af originalen, hvis de skal bruge den. Men ved at aflevere noget originalt, risikerer I, at I ikke får originalen retur.

Danskhmer
Indlæg: 58
Tilmeldt: 06.03.2011 22:34:20

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af Danskhmer » 03.02.2017 17:03:43

Hej Skaanebo,

Tak. Jeg er ikke helt sikker på om det var mit spørgsmål, du svarede på, men min kone har allerede cpr-nr., sygesikring etc. Hun har blot ikke opholdskort, da hun afleverede samtidig med at vi indleverede ansøgningen om tidsubegrænset ophold efter EU retten.

Vh
Danskhmer

skaanebo skrev:Ja, hun må gerne arbejde, hvis hun opfylder betingelserne for at få opholdskort, men for at arbejde i Danmark, skal man jo have et CPR.nr. Så hvis hun ikke har det, skal I også en tur på Borgerservice for at få det, og det kan også blive en kamp. I øvrigt skal man ALDRIG aflevere originaler til nogen myndigheder. De kan selv tage fotokopi af originalen, hvis de skal bruge den. Men ved at aflevere noget originalt, risikerer I, at I ikke får originalen retur.

HOSDK
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31.01.2017 22:20:09

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af HOSDK » 03.02.2017 18:26:18

skaanebo skrev:Mange spørgsmål.

Ang. 3: Ja, I sidestilles med et ægtepar efter EU-regler, hvis I har haft ca. 18 måneders forudgående samliv. Se mere om fordele ved brug af EU-regler, herunder ikke at skulle stille bankgaranti, osv., under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.

Ang. sundhedsvæsen: Jeg tror ikke dit spørgsmål handler om permanent ophold, men bare at få en midlertidig opholdstilladelse. Og hvis man er i Danmark og har indgivet ansøgning om opholdstilladelse, så får man processuelt ophold i Danmark efter nationale regler (hvorimod man har alle rettigheder fra dag 1, hvis man søger efter EU-regler). Det betyder, at man selv skal betale for evt. sundhedsydelser og bør have en rejsesygeforsikring, der dækker, indtil man kan folkeregistreres.
Mange tak for svarene.
Ligger der i "processuelt ophold", at man får lov til at opholde sig midlertidigt i Danmark, mens det bliver afgjort, om man kan få en opholdstilladelse?

Mht. sundhedsvæsenet, så gik spørgsmålet primært på, hvornår i processen man får fri adgang til sundhedsvæsenet. I den tid hun har VISA + sagsbehandlingstiden skal man selvfølgelig selv betale for sundhedsydelser. Men hvis man får godkendt sin ægtefællesammenføring efter danske regler, er det så her, at man folkeregistreres og får fri adgang til sundhedsvæsenet?

Jeg vil lige prøve at sætte mig lidt mere ind i "opholdsret efter EU-reglerne" - men jeg synes reglerne er lidt svære at forstå :shock:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af mh1 » 04.02.2017 08:31:42

Ja, processuelt ophold betyder at man kan blive i DK under sagsbehandlingen.

Under det processuelle ophold har man ikke mulighed for at arbejde eller få gratis sprogundervisning. Man skal selv tegne en sygeforsikring, og den vil som udgangspunkt ikke dække udgifter i forbindelse med graviditet og fødsel. Det skal understreges at en graviditet IKKE gør det lettere at få opholdstilladelse (der florerer en myte om at graviditet med en dansker udløser garanti for o.t.).

Man får først sygesikring når man får opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til at forstå reglerne

Indlæg af skaanebo » 04.02.2017 09:58:48

Lige en korrigering: sygesikring får man først, når man folkeregistreres i Danmark.

Besvar