Boligkrav: Leje SAMMEN med en forælder

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
flh
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24.01.2017 21:39:21

Boligkrav: Leje SAMMEN med en forælder

Indlæg af flh » 24.01.2017 22:03:53

Jeg står i den situation, at min amerikanske kone og jeg, skal ansøge om en opholdstilladelse til hende, indenfor de næste par måneder.

Umiddelbart opfylder vi alle kravene for en ægtefællesammenføring efter danske regler, dog med undtagelse af boligkravet.

Jeg er fremlejetager på en perfekt andelslejlighed på Nørrebro, lige ved søerne og til en lav husleje - men den må jeg sige farvel til da man jo ifølge boligkravet skal have en tidsubegrænset lejekontrakt hvis man bor i en andelslejlighed, og det er ikke muligt for mig at få.

Umiddelbart vil jeg gerne undgå at flytte til Malmø, og min mest realistiske mulighed er at vi begge flytter til Århus, hvor vi alligevel havde tænkt os at bo fra næste år. Derfra skal jeg så pendle til København for at arbejde.

Dog har vi også to andre muligheder, som jeg ser det, og jeg er i tvivl om de kan lade sig gøre da den beskrivelse som udlændingeservice stiller til rådighed på 'nyidanmark' ikke er tilstrækkelig.
Jeg håber at der sidder nogle eksperter herinde som kan vurdere mulighederne for os:

1) Min mor har et ledigt værelse i hendes lejebolig, hvor vi kan flytte ind. Der er ikke selvstændig indgang til vores værelse. På nyidanmark står der at man godt kan leje sin bolig "sammen med en eller flere personer".
Kan jeg blive tilføjet min forælders lejekontrakt, således at min mor og jeg sammen lejer en lejlighed? Opfylder det boligkravet?

2) Nyidanmark skriver at man kan opfylde boligkravet ved at fremleje en lejlighed. Menes der at man skal være fremlejetager, og bo på adressen som man lejer? - Eller kan det læses som, at man kan leje en lejlighed som man fremlejer til nogle andre? Kan jeg f.eks. finde en lejlighed i Aarhus, møblere den og udleje den i et år, imens vi bor i København i en anden bolig, som ikke opfylder boligkravene?

- Somsagt håber jeg at kunne undgå en tur til Malmö, men det virker til at der er nogle lidt fjollede regler som gør, at den mulighed begynder at se bedre og bedre ud.

På forhånd tak for vejledning :)

Bhen657
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30.06.2018 09:59:44

Re: Boligkrav: Leje SAMMEN med en forælder

Indlæg af Bhen657 » 04.07.2018 12:25:57

I would be curious as to the outcome you chose? And if it worked!?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Boligkrav: Leje SAMMEN med en forælder

Indlæg af closed1 » 04.07.2018 13:39:17

For at opfylde boligkravet skal du have en selvstændig bolig , hvor du også skal bo, så et lejet værelse dur ikke.

Besvar