Rigtig god oplevelse med UMs Borgerservice

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sta
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16.07.2016 15:37:21

Rigtig god oplevelse med UMs Borgerservice

Indlæg af sta » 07.01.2017 09:36:20

Vi indleverede ansøgning om familiesammenføring hos UMs Borgerservice i Ryesgade i går, og vi blev utroligt positivt overrasket over servicen. Det er muligt at jeg er blevet lidt farvet af 20 år udenfor Danmark, men hvis dette er repræsentativt for dansk bureaukrati, så glæder jeg mig til at bo i Danmark igen :D

Der var ca. 20 stykker foran os i køen når vi ankom, men alligevel måtte vi ikke vente mere end ca. 30 min. Når vi kom frem til skranken blev vi mødt af en glad og smilende mand, som startede med at ønske min kone velkommen til Danmark. Han kunne se at hun var tydelig nervøs, så han lettede stemningen med et par vittigheder, og min kone blev straks mere afslappet. Siden vi benytter os af "Coming home" reglerne, lavede han en masse ekstra notater på ansøgningen, som en hjælp til sagsbehandleren. Han tog sig god tid, og spurgte ind til en masse ting for at afdække om der var forhold som kunne øge vores chancer for at opholdstiladelsen vil blive indvilget. Efter lidt diskussion og check i diverse manualer, viste det sig blandt andet at min uddannelse fra udlandet, er på positivlisten, noget jeg aldrig selv havde fundet ud af, uden hans hjælp.

Hele processen, inkluderet optag af biometri tog bare lidt over en time, og vi blev hele tiden mødt med smil og velvilje. Det var hele vejen igennem en positiv oplevelse, og så langt fra det man måske kunne forvente, baserede på hvad man læser i media.

Besvar