Ægtefælles tilknytningskrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Anders1982
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.11.2016 15:22:21

Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af Anders1982 » 23.11.2016 15:24:14

Hej,

Angående den udenlandske ægtefælles tilknytning til Danmark, så står der som skrevet på nyidanmark.dk at; ”For den udenlandske ægtefælle stilles der normalt krav om, at man har besøgt Danmark mindst én gang tidligere.” for at den samlede tilknytning til Danmark er størst.

Jeg har mødt en pige fra Uganda for ½ år siden. Jeg har besøgt hende et par gange og ellers har vi kommunikeret dagligt. Vi har netop modtaget afslag på et turist visum til Danmark (tvivl om hun ville rejse hjem i tide) og planlægger derfor at gifte os og søge familiesammenføring i stedet. Mit spørgsmål er dog, hvordan forholder vi os til kravet om at hun skal have besøgt Danmark mindst én gang tidligere når hun nu ikke kan få lov til dette af den Norske ambassade dernede.

Er der praksis for, at visa ansøgninger til kort ophold i Danmark behandles anderledes når der er tale om ægtefæller der søger frem for kærester som vi er i dag? Så hun som min ægtefælle vil kunne komme til Danmark på kort ophold, og efter ankomst kan vi så søge familiesammenføring. Eller kan vi i sidste ende komme til at stå i en situation, hvor vi som ægtefæller og jeg som pæredansk, vil blive tvunget til at bosætte os i udlandet for at leve sammen?

Alle andre krav i forbindelse med familiesammenføring vil være opfyldt uden problemer. Det er blot tilknytningskravet der nager mig.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af mh1 » 23.11.2016 16:51:29

Læs her, hvad der gælder for Uganda (gruppe 3). Som udgangspunkt får en ægtefælle visum. Ansøgning om fs kan indleveres under første besøg.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Anders1982
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.11.2016 15:22:21

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af Anders1982 » 23.11.2016 17:40:18

Tak for hurtig respons.

Jeg har læst Ny I Danmark flere gange, men synes at siden kommer med en masse modstridende svar.

Der står nævnt, at en kæreste som udgangspunkt får tildelt visa. Dette var ikke tilfældet i vores situation. Hvor sikker er man derfor på, at en ægtefælle vil få tildelt visa?

Ligeledes står der anført, at ansøgningen vil blive afvist (uafhængig af gruppe) hvis der er mistanke om, at ansøger uden lovlig grundlag vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark. Dette argument blev brugt ved afvisningen af vores ansøgning om turist visa, så jeg tænker de vil kunne hive den op af hatten igen?

På den norske ambassades hjemmeside står det derudover anført, at ved FS skal ægtefælle søge fra ægtefælles hjemland, dvs. Uganda. Men i forhold til det danske tilknytningskrav er dette igen modsigende, da det kræver hun har haft et tidligere besøg til Danmark.

I bund og grund vil jeg gerne sikre mig, at jeg ikke ender i en situation hvor vores ansøgning om FS til Danmark bliver afvist pga. ægtefællens manglende tilknytning, samt at stå i en situation hvor vi er gift, men ikke kan få lov at bo sammen i DK

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af mh1 » 24.11.2016 06:20:51

Jeres forhold er blevet vurderet til at være et (ikke endnu) fast kæresteforhold. Glemte I at vedlægge dokumentation for dit besøg hos hende? Eller har hun evt. tidligere misbrugt visum?

Under alle omstændigheder er kravene til en ægtefælle mindre strikse. Dog skal du være opmærksom på, at hvis aldersforskellen mellem jer er mere end 10 år, risikerer I afslag på visum og fs pga. mistanke om at ægteskabet er pro forma: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... skaber.htm

I givet fald må I slå koldt vand i blodet, og vente med ægteskab indtil I har været kærester i længere tid, ca. et år. Jo længere bekendtskab, desto svagere sandsynlighed for afslag pga. pro forma-mistanke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Anders1982
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.11.2016 15:22:21

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af Anders1982 » 24.11.2016 08:47:09

Tak for svaret igen.

Umiddelbart er der ikke noget der kan eller skal tale imod vores forhold.
Det er helt efter bogen på alle tænkelige punkter. Vi har kendt hinanden i 1½ år, mødtes ved flere lejligheder, er jævnaldrende, ærlige og seriøse.

Naturligvis har vi tænkt os at gifte os, og så må tingene gå sin gang. Det havde bare været ønskværdigt, hvis hun forinden havde mødt min familie og fået en kort oplevelse af Danmark. Dette havde givet os et mere solidt grundlag at gå videre på (samt opfyldt tilknytningskravet).

Vi ser hvad der sker, indtil videre har vi appelleret vores afslag på kort-tids visa. Ikke at jeg forventer det store, men det bliver alligevel først til sommer vi bliver gift alligevel.

ranju53
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28.03.2016 18:06:32

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af ranju53 » 24.11.2016 23:15:24

Hvad er årsagen til afslag på visum? Fra nogle land er generelt svært at få visum- Uganda er et af dem. Hvis du sender Ambassaden en erklæring, at du vil indestå for kost og logi under hendes ophold i Danmark, hjælper det normalt. Men det har også noget med hendes alder og job at gøre.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af mh1 » 25.11.2016 11:09:29

@ ranju53, årsagen er at de mener at der er risiko for at hun vil tage ulovligt ophold. Jeg skønner at vurderingen baseres på det forholdsvis korte bekendtskab. Den risiko er lige så stor eller større, hvis man har en sponsor.

Hvis man derimod vil besøge en ægtefælle, er 'risiskoen' kun at man evt. vil familiesammenføres, og den risiko er DK stadig villig til at løbe.
mh
Rådgiver for ÆUG

BetinaMinLatt
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26.08.2015 12:59:50

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af BetinaMinLatt » 25.11.2016 15:35:41

Hej Anders,
Vedlagde I brev fra din kæreste's arbejdsgiver omkring ferie på 3 mdr?
Dette gjorde vi, da vi skulle søge visum - hvilket er et godt bevis på at hun har noget at skulle tilbage til, når de 3 mdrs visum er udløbet. :-)

Anders1982
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.11.2016 15:22:21

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af Anders1982 » 25.11.2016 16:13:56

Hej Betina,

Søgte I også i fra Uganda?

Vi dokumenterede hendes tilknytning samt intention om at vende hjem igen med erklæring fra arbejdsgiver, lønsedler, samt kontoudtog fra banken. Dog stod jeg på som sponsor. Jeg synes helt oprigtig, at vi vedlagte alt hvad vi kunne og skulle.

Snakken dernede går dog på, at men mindre du er offentlig ansat og har en månedlig indtægt +1.500.000 UGX så anser den norske ambassade i Kampala det ikke for værende et arbejde værd at vende hjem til. Om det er rigtig eller forkert ved jeg ikke.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af mh1 » 25.11.2016 19:50:04

Nu bliver jeg lidt forvirret: har I søgt gennem den norske ambassade, selv om der er en dansk? Og hvorfor?
mh
Rådgiver for ÆUG

BetinaMinLatt
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26.08.2015 12:59:50

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af BetinaMinLatt » 25.11.2016 20:07:42

Hej igen,

Nej, min mand er fra Burma, men har boet i Thailand i mange år.
Det undrer mig godt nok, at de så afviser visum? Vi viste blot et brev fra arbejdsgiver om at han var berettiget ferie og hvad hans månedsløn lå på - hvilket ikke var mere end 2000 kr. Og jeg stod også på, som at være forsørger. Så det forstår jeg godt nok ikke! :(

Håber for jer, at det lykkedes! Er der ingen hjælp at hente på ambassaden? Inden vi søgte første gang, havde vi en rigtig god dialog med den danske ambassade i Bangkok..

Anders1982
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.11.2016 15:22:21

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af Anders1982 » 26.11.2016 11:53:27

Hej mh,

Den danske ambassade i Uganda er udelukkende en diplomatisk mission.

Alt sagsbehandling herunder visa, opholdstilladelser, arbejdstilladelser, etc. til Danmark, bliver håndteret af den norske ambassade i samarbejde med VFS. Se http://uganda.um.dk/en/travel-and-resid ... uidelines/

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af mh1 » 26.11.2016 14:05:41

Så er det der, hunden er begravet.

De øvrige nordiske repræsentationer, som behandler ansøgninger på vegne af DK, er meget mere restriktive end DK selv er.

For at være på den sikre side bør I næste gang søge på den nærmeste rigtige danske repræsentation. Det er vel den i Nairobi, Kenya.
mh
Rådgiver for ÆUG

Anders1982
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.11.2016 15:22:21

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af Anders1982 » 26.11.2016 20:02:48

Hej mh,

Til din info er det Addis Ababa i Etiopien. I Kenya har Danmark samme aftale som i Uganda.

Det ender sikkert også med, at vi tager på honeymoon i Addis når den tid kommer :-)
Jeg tænker, at man kan klare alt papirarbejdet via Internettet og så blot tage derover til biometri/samtale/etc. jf. en aftale med ambassaden.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles tilknytningskrav

Indlæg af mh1 » 27.11.2016 20:38:19

Tjek det, før I tager afsted. Det kan være ændret til den tid. I øvrigt skal man mange steder aflevere til et ansøgningscenter, og kan ikke aflevere direkte til ambassaden/konsulatet (uanset om det er den danske, eller en 'stand-in').
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar