Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af MajaXX » 01.10.2016 10:54:38

Hej,

jeg har læst lidt med her på forummet og har også fundet mange gode tips, og kan se at den situation jeg står med ikke er enkeltstående. Jeg føler dog ikke at jeg har fundet svar på alle mine spørgsmål, så håber I kan hjælpe :)

1) Hvis man er kommet til Danmark som familiesammenført (ej EU) og skal skilles, skal man så selv informere det offentlige? Eller vil de automatisk finde ud af det og sende brev om inddragelse af opholdstilladelse?

2) Må man blive sepereret og bo hver for sig indtil en skilsmisse, uden at det påvirker den nuværende opholdstilladelse? Eller gælder dette som svig?

3) Når opholdstilladelsen er trukket tilbage, så har jeg læst mig frem til at man har 7 dage til at ansøge om ophold ved "Fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft". Kan man, allerede inden den nuværende opholdstilladelse er tilbagetrukket, forberede ansøgningen til ophold ved "Fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft"? (undgå tids-stress, også med arbejdsgiver)

4) Hvor mange år gælder opholdstilladelsen ved "Fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft"?

5) Når man har fået tildelt ophold ved "Fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft", må man da skifte job?

6) Er det korrekt, at man ved en ny familiesammenføring får sin tid i DK "nulstillet", ift. hvor mange år man skal have været her for at ansøge om permanent ophold? Eller vil det være total tiden der gælder?

På forhånd tak for hjælpen :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af mh1 » 03.10.2016 13:32:02

1) statsforvaltningen eller retten skal sende meddelelse til US, hvis et par hvor én er udlænding bliver skilt.

2) Man skal til stadighed opfylde de betingelser, man fik sin opholdstilladelse på. En af dem er samliv. Man har med sin underskrift forpligtet sig til at oplyse om ændringer, herunder ændring af adresse. Så ja, fortielse er svig.

3) Ja, naturligvis kan man samle sin dokumentation sammen, inden man faktisk modtager brev om evt. inddragelse.

4) Se https://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/ ... skraft.htm

5) Nej. Skifter man job, skal man søge om ny opholdstilladelse til det nye job. https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ophoer.htm

6) https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ophold.htm
"Hvis man har haft opholdstilladelse på grundlag af flere ægteskaber eller samlivsforhold, opfylder man dog først opholdskravet, når man har haft mindst 6 års ophold, i visse tilfælde 4 års ophold, på baggrund af det seneste ægteskab/forhold. "
mh
Rådgiver for ÆUG

MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af MajaXX » 04.10.2016 07:25:04

Tak for svar :)

Ved du hvor længe en opholdstilladelse for fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft normalt er på?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af mh1 » 07.10.2016 11:02:25

Nej. Mon ikke den som fs i første omgang gives for 2 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af MajaXX » 07.11.2016 13:15:46

Tak for svar! Det sætter jeg stor pris på.
Situationen er nu blevet realitet.

MH, jeg så dit svar i denne tråd
viewtopic.php?f=21&t=17642&p=102827&hil ... on#p102827

Ift. seperation, dvs. flytte fra hinanden uden at indlede skilsmisseprocedure, går det ikke ind under "svig", hvis US finder ud af at man er flyttet fra hinanden? For så er samlivet, som jo er grundlaget for opholdstilladelsen, jo opsagt.
Eller tænker du i dit svar, at man bibeholder folkeregister adressen hos tidligere ægtefælle?

Jeg tænker på det første punkt her https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... skraft.htm "Opholdstilladelsen må ikke være blevet inddraget eller nægtet forlænget pga. svig, dvs. fordi man har givet falske oplysninger" i forbindelse til at søge om opholdstilladelse ved fastholdelse af arbejdskraft. Præcis som du skriver i punkt 2 i dit første indlæg...

Jeg er nok bare lidt forvirret over modstidighederne - eller er forskellen at han ikke er familiesammenført efter EU reglerne?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af mh1 » 07.11.2016 16:43:24

Hvis man er fs efter EU-regler, behøver man ikke bo sammen, man skal blot begge bo i samme EU-land.

Hvis man er fs efter nationale regler, skal man bo sammen, ellers bortfalder det grundlag man fik sin opholdstilladelse. I det brev, hvor opholdstilladelsen blev bevilget, står der hvilke betingelser den blev givet på, og det er dem, man skal overholde indtil opholdstilladelsen er permanent.
mh
Rådgiver for ÆUG

MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af MajaXX » 07.11.2016 16:53:58

Mange tak for svar.

Jeg har ikke set dokumentet endnu, alt er lidt kaotisk og oppe i luften pt.
Måske vender jeg tilbage - men overvejer også om vi skal tage ind til retshjælpen.

Tak igen

MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af MajaXX » 15.11.2016 15:45:49

Hej MH + andre

Kan du bekræfte at det er AR1 formularen der skal benyttes, når der skal ansøges on "Ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft"? Eller er det AR3 - selvom den nuværende arbejds - og opholdstilladelse, er på baggrund af familiesammenføring?

Jeg syntes ikke rigtig spørgsmålene matcher situationen i AR1 - og jeg har noteret mig følgende;

1) Når jeg checker word versionen af ansøgningeblanketten, ser det ud somom at den udelukkende henvender sig til ansøgere der ikke er i Danmark og har arbejde, bla. fordi der skal oplyses om uddannelse og tidligere "relevante" ansættelser - men det er jo den nuværende ansættelse som skal være grundlag for ansøgningen - er det ikke korrekt?

2) Der står at ansættelseskontrakt eller tilbud ikke må være over 30 dage gammel, men ansættelses kontrakten vil jo være 2+ år gammel, da den stammer fra ansættelsen. Kan jeg ikke vedlægge den originale arbejdskontrakt, eller skal arbejdsgiver udfylde en ny?

3) Skal der laves ny biometri/opholdskort, når han allerede har et?

4) Punkt 15.A.C vedr. hvilken ordning der ansøges om, står muligheden "Fastholdelse af udlandsk arbejdskraft" der ikke. Kigger vi på forkert ansøgningsskema? Eller skal vi vælge en af mulighederne?

5) Jeg kan ikke læse noget om 7 dages reglen i hverken AR1 og AR3 - kun at man bliver afvist hvis nuværende opholdstilladelse er udløbet

Jeg har taget udgangspunkt i første link på denne side https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... soeger.htm


Derudover, kender du et formidlingsbureau til at assistere i ansøgningsprocessen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af mh1 » 15.11.2016 20:52:59

Blanketterne er slet ikke tilgængelige i øjeblikket, så: fisk!

Men formodentlig fremgår det af blanketterne, hvilken der er til hvem - en til den ansatte, en til arbejdsgiveren, vil jeg tro. Og så vidt jeg kan se er det ved forlængelse samme blanket som til første gang.

Jeg kender ikke til nogen bureauer. Jeg bor ikke i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af MajaXX » 18.11.2016 12:32:01

Jeg endte med at ringe derind.

Man skal benytte AR1 og så skal der skrives i kommentar feltet at det er mhb. på fastholdelse af udlandsk arbejdskraft, da man ikke kan krydse denne mulighed af.
Derudover, skal der vedlægges lønseddler, kontrakt og et bekræftelses brev fra arbejdsgiver om at man fortsat er ansat, og dette må max være 30 dage gammelt.

Fik også bekræftet, at der kan ansøges allerede når skilsmisse er gået igennem, de anbefalede på det tidspunkt eller når partshøringen blev fremsendt- så det er rart at vide at vi kan ansøge uden at have en deadline på 7 dage (specielt når arbejdsgiver skal involveres)

Kan i øvrigt dele, at det koster ca. 4000 kr. og tager ca. 2 mdr. at få behandlet.

Alex77
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20.11.2017 21:22:33

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af Alex77 » 20.11.2017 21:49:16

Hej MajaXX (og andre)

Jeg håber det er ok at jeg skrive her men jeg er i næsten den samme situation som du var. Jeg har været gift 4 år (har boet i DK 4.5 år) og nu min mand og jeg snakke om at gå fra hinanden.

Jeg arbejder i et dansk firma og har arbejdet der lidt over 2 år. Vi har ingen børn og jeg tænker på fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft som en mulighed for at blive i Danmark efter mit opholdstilladelse bliver inddraget.

Ved du om det er en mindst årligt indtægter for at ansøge? Jeg var på gratis retshjælp men manden sagde at jeg skulle tjene 400.000 for at ansøge. Det gøre jeg ikke.

Skal arbejdsgiveren ansøge eller kan jeg ansøge selv efter de giver mig et brev/dokument hvor der står at jeg er lønmodtager?

Tak på forhånd! :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af mh1 » 21.11.2017 10:52:47

Læs her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... skraft.htm

Kravet er, at løn- og arbejdsforhold skal være 'sædvanlige efter danske forhold', så nej, det kræves IKKE at man tjener mindst 400.000/år. Man kan få fastholdelse også hvis man er kassedame m/k, sosu-assistent o.l.
mh
Rådgiver for ÆUG

Teddy
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2021 19:40:38

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af Teddy » 10.04.2021 07:47:49

Hej Alex77

Jeg står nu i lige præcis samme situation som dig i 2017 og kunne godt tænke mig at høre, hvordan det gik for dig, nu hvor der er gået 3,5 år siden du skrev her i denne tråd.

På forhånd tak for svar.

Venlig hilsen

Teddy

Alex77
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20.11.2017 21:22:33

Re: Ophold efter endt samliv (familiesammenføring)

Indlæg af Alex77 » 10.04.2021 08:08:06

Hej Teddy,

Jeg har glemt at opdatere her men jeg fik min opholdstilladelse under “Arbejdsmarkedstilknytning” få måneder før skemaet blev “afbrudt”. Det tog længere fordi SIRI skulle vente for US at ophøre min familiesammenføring opholdstilladelse og så behandler sagen. Det tog US 8 måneder for at ophøre min opholdstilladelse. Jeg var heldig at jeg kunne ansøge med “Arbejdsmarkedstilknytning” da jeg ikke tjente nok til en almindelig arbejdsopholdstilladelse.

Jeg arbejder stadig i det samme firma og i 2020, da jeg havde de supplerende 4 betingelser, fik jeg min permanent opholdstilladelse

Jeg håber mit svar hjælper og held og lykke med ansøgningen. Vh.

Besvar