Findes der afgørelser omkring dobbelt husførelse og familiesammenføring?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Findes der afgørelser omkring dobbelt husførelse og familiesammenføring?

Indlæg af Sgr » 26.09.2016 15:51:14

Situation:
Job mulighed for min kone med minimum 5 timers transport hver vej. Det siger sig selv at det er ikke muligt at gøre det hver dag. Det vil derfor være oplagt med yderligere en bolig nær arbejdsstedet.
Men så er der en risiko for at komme i konflikt med formuleringen "begge ægtefæller har samliv på fælles bopæl".

Spørgsmål: Er der truffet nogen afgørelser som kan danne præcedens?
Det kan fx være at nogen har mere end et hus (evt. et sommerhus), det kan være i forbindelse med højskoleophold osv. Eller det kan bare være som i tilfældet at pga. arbejde er den ene nødt til at opholde sig et andet sted end den anden.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Findes der afgørelser omkring dobbelt husførelse og familiesammenføring?

Indlæg af closed1 » 26.09.2016 17:07:33

Hvis du ikke flytter hendes adresse og lader være med at ringe til US og sige konen kun er hjemme i weekenden , hvem skulle så interesserer sig for det?

Sikke en overskrift i avisen .

Konen smidt ud af Danmark efter hun fik job .........

Den høster ingen stemmer , så der sker næppe noget.

Calle2
Indlæg: 141
Tilmeldt: 11.01.2016 11:48:42

Re: Findes der afgørelser omkring dobbelt husførelse og familiesammenføring?

Indlæg af Calle2 » 26.09.2016 18:02:07

Jeg mener, at der var noget omkring udenlandske koner til fiskere, hvor de kom i klemme i reglerne. Så vidt jeg husker kom der en løsning på det, så de kunne blive. Måske det kan bruges.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Findes der afgørelser omkring dobbelt husførelse og familiesammenføring?

Indlæg af Pelle » 27.09.2016 11:49:49

Se her
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... bopael.pdf

Der står bla.
Hvis den ene af ægtefællerne har fast beskæftigelse i en anden del af landet med den følge, at der kun er samvær i weekender samt i ferier, er udgangspunktet, at kravet om samliv på fælles bopæl er opfyldt.
Det er godt nok fra 1999, men der er ikke kommet et nyt siden så vidt jeg ved. Det er dog nok en god ide at undersøge nærmere hvis muligt.

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Findes der afgørelser omkring dobbelt husførelse og familiesammenføring?

Indlæg af Sgr » 30.09.2016 20:48:42

Jeg har taget kontakt til udlændingestyrelsen og deres foreløbige svar er at de ikke umiddelbart kan svare på det. Så jeg skrev samme spørgsmål til dem - og de har ikke svaret (jeg er lidt spændt på hvornår jeg hører noget).

Jobbet er formodentlig væk, så nu er det mere principielt (og så det forhold at det ser ud til at være svært at få job på Sjælland overhovedet, hvis man ikke er super til dansk).

Løsningen med at køre det skjult... hmm... men jeg er ikke klar til at melde mig ind i et parallelsamfund. Jeg ved de findes, og jeg synes det er noget skidt at Danmark har bevæget sig i den retning.

Besvar