Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sra
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.10.2015 13:26:43

Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af Sra » 07.10.2015 13:49:18

Hej

Nu prøver jeg for første gang at skrive her inde. Håber på, at få nogle nyttige svar. :wink:

Jeg er en pige på 23.5 år. Født og opvokset i Danmark. Jeg venter på mit danske pas, da jeg har været til indfødsretsprøven og her snart skal til samtale ang. passet. Sagsbehandlingstiden er dog over 1 år. Så vente vente pga. unormale regler.

Jeg er snart færdig med min professionsbachelor og skal søge job.. Det er lidt om mig og her kommer de to spørgsmål jeg vil have belyst hvad angår min situation:

- Jeg er i sommers blevet viet med min kæreste som bor i tyrkiet. Jeg skal her snart registrere ægteskabet i folkeregistreret, sådan så han kan besøge Danmark mindst 1 gang og derefter søge om familiesammenføring. Eftersom jeg stadig ikke er blevet dansk statsborger og skal vente endnu - Kan det så påvirke min ansøgning til familiesammenføringen - er jo ikke dansk statsborger og der er det med tilknytningskravet .

- Hvis jeg så istedet vil flytte til sverige og få svensk statsborgerskab samt få min mand dertil hvad skal jeg så? er jo ikke dansk statsborger, så kan ikke flytte min adresse til Sverige bare sådan. Hvilket regler spiller ind når man er udenlandsk statsborger i Danmark men har permanent opholdstilladelse og vil flytte til Sverige?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 07.10.2015 14:21:25

Det er nok smartest bare at vente på at blive dansk, inden du overvejer at flytte til Sverige. Ellers risikerer du, at du kommer til at få problemer med opholdstilladelse i Sverige; og du har pligt til straks at ændre din status i folkeregistret, når du er gift.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2015 10:05:15

Det er muligt at søge om familiesammenføring i Danmark, når du har haft permanent opholdstilladelse i 3 år. Så hvis det krav er opfyldt, gør dansk statsborgerskab hverken fra eller til i forhold til en ansøgning om familiesammenføring. Altså behøver I ikke gå og vente på det.

Sra
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.10.2015 13:26:43

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af Sra » 14.10.2015 19:28:55

fundiver199 skrev:Det er muligt at søge om familiesammenføring i Danmark, når du har haft permanent opholdstilladelse i 3 år. Så hvis det krav er opfyldt, gør dansk statsborgerskab hverken fra eller til i forhold til en ansøgning om familiesammenføring. Altså behøver I ikke gå og vente på det.

Tak for svaret begge

Fundiver199 hvad med den tilknytningskrav? Vil den stå som en forhindring for mig - selvom jeg er født og opvokset i DK. Er ikke 26 og har derfor ikke været i landet 26 år, som de mener at man skal.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2015 06:52:35

Du skal have boet her i 26 år, for at tilknytningskravet slet ikke stilles. Men ikke for at opfylde det. For at opfylde tilknytningskravet, skal du have boet i Danmark i 12 år. Eller mindre hvis du har taget en dansk uddannelse og/eller har arbejdet i mange år.

Jeg har lige set en sag, hvor den herboende kom til Danmark som 16-årig (med sine forældre). Hun har nu boet her i 9 år og har netop færdiggjort en uddannelse som social- og sundhedshjælper og er startet med at arbejde. Og det var nok til, at hendes del af tilknytningskravet er opfyldt.

Derimod var hendes mands del af tilknytningskravet ikke opfyldt, da han aldrig har været i Danmark. Og derfor fik de afslag på deres ansøgning om familiesammenføring. Altså skulle han have søgt om visum i stedet for familiesammenføring. Og først derefter om familiesammenføring. Den fejl begår relativt mange par, fordi de ikke har sat sig ind i reglerne, før de søger. Og det er i virkeligheden det eneste, I skal være opmærksomme på.

Det vigtigste i forhold til at opfylde din del af tilknytningskravet er, at dit ophold i Danmark ikke har været afbrudt af lange ophold i din ægtefælles land. Hvis I havde giftet jer, da du var 18 år, og bosat jer sammen i din ægtefælles land pga. 24-års reglen, så ville tilknytningskravet ikke være opfyldt, da I så ville have større samlet tilknytning til din ægtefælles land.

Og netop dette var faktisk hovedformålet, da tilknytningskravet i 2002 blev udvidet til at gælde for danske statsborgere. Det var og er tænkt som en slags udvidelse af 24-års reglen rettet mod de efterkommere, der i en meget ung alder bliver gift med en fra deres forældres hjemland. At disse par så i stedet bare kan bosætte sig sammen i Sverige eller et andet EU-land, hvis den herboende er dansk statsborger, tænkte politikerne åbenbart ikke på i 2002.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2015 07:17:24

Grunden til, at tilknytningskravet slet ikke stilles, hvis man har været dansk statsborger i 26 år, er, at man ikke ønsker at landsforvise alle udlandsdanskere med udenlandske ægtefæller. Som f.eks. de danske ambassadører og de ansatte i firmaer som Maersk og ØK.

Hvis en 45-årig dansk ambassadør f.eks. har boet 10 år i Singapore med sin vietnamesiske hustru har parret jo pr. definition størst samlet tilknytning til Singapore. Men det er ikke den gruppe, man ønsker at forhindre i at opnå familiesammenføring. Og derfor fandt man i 2004 på 28-års reglen, som siden er blevet til en 26-års regel.

At man også kan fritages for tilknytningskravet, hvis man har boet i Danmark i 26 år uafbrudt, er en teknikalitet, der formentlig mest skyldes et ønske om ikke at diskriminere alt for åbenlyst mod dem, der som du først bliver danske statsborgere mange år efter, de kom til Danmark.

Men i praksis bliver I diskrimineret alligevel, for i samme øjeblik, du bosætter dig i udlandet, har du ikke længere boet i Danmark i 26 år sammenhængende. Og det er netop i den situation, at tilknytningskravet måske ikke vil være opfyldt.

Så i praksis er du omfattet af tilknytningskravet, til du fylder 50 år, hvis du bliver dansk statsborger som 24-årig. Hvis I vælger at bosætte jer sammen i din mands land, når du har fået dit danske statsborgerskab, vil I derfor kun kunne vende tilbage til Danmark via EU-reglerne eller ved, at han får opholdstilladelse for at arbejde i Danmark.

Og dermed er I ringere stillet end den nævnte 45-årige ambassadør, der var dansk statsborger fra fødslen af. Der har kørt en sag om dette ved den danske Højesteret, hvor et lille flertal af dommerne vurderede, at det IKKE er i strid med statsborgerskabskonventionen, som Danmark har tilsluttet sig. Sagen røg videre til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvor udfaldet vist nok blev det samme.

Sra
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.10.2015 13:26:43

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af Sra » 16.10.2015 00:27:39

fundiver199 skrev:Grunden til, at tilknytningskravet slet ikke stilles, hvis man har været dansk statsborger i 26 år, er, at man ikke ønsker at landsforvise alle udlandsdanskere med udenlandske ægtefæller. Som f.eks. de danske ambassadører og de ansatte i firmaer som Maersk og ØK.

Hvis en 45-årig dansk ambassadør f.eks. har boet 10 år i Singapore med sin vietnamesiske hustru har parret jo pr. definition størst samlet tilknytning til Singapore. Men det er ikke den gruppe, man ønsker at forhindre i at opnå familiesammenføring. Og derfor fandt man i 2004 på 28-års reglen, som siden er blevet til en 26-års regel.

At man også kan fritages for tilknytningskravet, hvis man har boet i Danmark i 26 år uafbrudt, er en teknikalitet, der formentlig mest skyldes et ønske om ikke at diskriminere alt for åbenlyst mod dem, der som du først bliver danske statsborgere mange år efter, de kom til Danmark.

Men i praksis bliver I diskrimineret alligevel, for i samme øjeblik, du bosætter dig i udlandet, har du ikke længere boet i Danmark i 26 år sammenhængende. Og det er netop i den situation, at tilknytningskravet måske ikke vil være opfyldt.

Så i praksis er du omfattet af tilknytningskravet, til du fylder 50 år, hvis du bliver dansk statsborger som 24-årig. Hvis I vælger at bosætte jer sammen i din mands land, når du har fået dit danske statsborgerskab, vil I derfor kun kunne vende tilbage til Danmark via EU-reglerne eller ved, at han får opholdstilladelse for at arbejde i Danmark.

Og dermed er I ringere stillet end den nævnte 45-årige ambassadør, der var dansk statsborger fra fødslen af. Der har kørt en sag om dette ved den danske Højesteret, hvor et lille flertal af dommerne vurderede, at det IKKE er i strid med statsborgerskabskonventionen, som Danmark har tilsluttet sig. Sagen røg videre til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvor udfaldet vist nok blev det samme.
Sra skrev:
fundiver199 skrev:Det er muligt at søge om familiesammenføring i Danmark, når du har haft permanent opholdstilladelse i 3 år. Så hvis det krav er opfyldt, gør dansk statsborgerskab hverken fra eller til i forhold til en ansøgning om familiesammenføring. Altså behøver I ikke gå og vente på det.
Fundiver199 - Jeg siger tusind og tusind tak for den grundige og informerende svar omkring tilknytningskravet. Jeg er virkelig taknemmelig over, at du har gidet og fortælle mig det hele ang. tilknytningskravet og relateret til den sag du har haft i praksis. Jeg har tænkt på det i flere dage nu, hvor det har stresset mig. Nu føler jeg mig lettet..

Nu hvor du skriver, at du lige har set på en sag om en pige, som er kommet til landet som 16 årig - så vil jeg gerne spørger dig om du plejer at rådgive eller hjælpe, hvad angår Familiesammenføringer? Rettere sagt personligt rådgivning mod eventuel betaling, ligesom de mange rådgivningsteder som findes til de mennesker, der skal søge om familiesammenføring.

Et andet spørgsmål jeg også har i forbindelse med den del, hvor du skriver, at mange begår den fejl, at de søger om familiesammenføring, før at de søger om visum - så er mit spørgsmål faktisk, at jeg selv overvejer at søge om visum til min mand, så han kan besøge Danmark 1 gang før, at vi holder brylluppet til sommer og derefter til februar vil jeg søge om familiesammenføring, når han er rejst tilbage - men så er der alle de krav med bolig mv.. Jeg tænker - hvad nu hvis man ikke kan finde nogle fremleje eller lejligheder. Hvad syntes du personligt af de erfaringer du har gjort dig angående de her sager om familiesammenføringer - syntes du det er klogest, at jeg venter med at søge om familiesammenføring og istedet søger om visum 2 gang til juli og vender tilbage med ham til Danmark efter brylluppet og derefter indlevere en ansøgning til US om familiesammenføring - så er jeg sikret på, at vi til den tid både har lejlighed og at jeg har fået jobbet, som også står i positivlisten (socialrådgiver). Er bange for, at jeg ikke kan opfylde alle disse krave til slut februar 2016 når jeg skal sende en FS ansøgning..


Hvis du også kunne svare på de to spørgsmål, som det sidste ville jeg blive enormt glad.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 08:43:15

Når jeg skriver, at "jeg har haft en sag", mener jeg, at ÆUGs rådgivning har haft en sag. Du er velkommen til at kontakte rådgivningen under menupunktet "rådgivning" "kontakt". Der er også rådgivningsdag i Odense lørdag d. 31. oktober, se invitation på forsiden.

Det er gratis at få hjælp af ÆUGs rådgivning, men til gengæld er det god stil at melde sig ind i foreningen, hvis man trækker meget på rådgivningens ressourcer. Dette forum er også, om end på en lidt mere uofficiel måde, en del af ÆUGs frivillige rådgivning, da det er de samme 4-5 personer, der besvarer de fleste spørgsmål.

Det tjener intet formål at søge om familiesammenføring, hvis boligkravet ikke er opfyldt. Desværre truer regeringen jo med at stramme reglerne for familiesammenføring til februar. Så måske er det en god ide at få sat turbo på boligsøgningen og komme det i forkøbet.

Helt konkret må vi f.eks. forvente, at ansøgningsgebyrerne vender tilbage, da de i sin tid blev støttet af alle partier i blå stue. Det må derfor forventes, at det fra engang næste forår igen vil koste et sted mellem 6.000 og 8.000 kroner at søge om familiesammenføring.

Venstre truer også med en række andre stramninger, som, hvis de får flertal for dem, i værste fald kan betyde, at I opfylder kravene nu men ikke, når nye regler træder i kraft.

Sra
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.10.2015 13:26:43

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af Sra » 20.10.2015 13:36:09

fundiver199 skrev:Når jeg skriver, at "jeg har haft en sag", mener jeg, at ÆUGs rådgivning har haft en sag. Du er velkommen til at kontakte rådgivningen under menupunktet "rådgivning" "kontakt". Der er også rådgivningsdag i Odense lørdag d. 31. oktober, se invitation på forsiden.

Det er gratis at få hjælp af ÆUGs rådgivning, men til gengæld er det god stil at melde sig ind i foreningen, hvis man trækker meget på rådgivningens ressourcer. Dette forum er også, om end på en lidt mere uofficiel måde, en del af ÆUGs frivillige rådgivning, da det er de samme 4-5 personer, der besvarer de fleste spørgsmål.

Det tjener intet formål at søge om familiesammenføring, hvis boligkravet ikke er opfyldt. Desværre truer regeringen jo med at stramme reglerne for familiesammenføring til februar. Så måske er det en god ide at få sat turbo på boligsøgningen og komme det i forkøbet.

Helt konkret må vi f.eks. forvente, at ansøgningsgebyrerne vender tilbage, da de i sin tid blev støttet af alle partier i blå stue. Det må derfor forventes, at det fra engang næste forår igen vil koste et sted mellem 6.000 og 8.000 kroner at søge om familiesammenføring.

Venstre truer også med en række andre stramninger, som, hvis de får flertal for dem, i værste fald kan betyde, at I opfylder kravene nu men ikke, når nye regler træder i kraft.

Tak. Jeg melder mig gerne ind :-) Har ikke vidst, at der ville komme nye regler indtil du nævnte dem.. Nu er jeg mere obs på det hele..

I forhold til at man skal have et sted at bo - lejekontraktet i FS - har hørt fra en sagsbehandler, at det godt kunne lade sig gøre, hvis ens forældre har en stor andelsbolig så kan man åbenbart godt leje 1 værelse hos dem fordi at det er andelsbolig og ikke en almindelig lejebolig. Er dette rigtig? Kan det godt lade sig gøre, hvis jeg slet ikke kan finde nogle lejligheder indtil jeg søger.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2015 16:11:36

Boligkravet blev ændret tidligere i år, så man nu skal have en "selvstændig bolig". Før kunne det godt opfylder ved at leje et værelse af nogen, men det kan det ikke længere. Til gengæld kan en fremleje nu accepteres, og man skal kun råde over boligen i 1½ år mod tidligere 3 år.

HappyLucky
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22.10.2015 21:53:54

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af HappyLucky » 22.10.2015 23:04:53

fundiver199 skrev:Boligkravet blev ændret tidligere i år, så man nu skal have en "selvstændig bolig". Før kunne det godt opfylder ved at leje et værelse af nogen, men det kan det ikke længere. Til gengæld kan en fremleje nu accepteres, og man skal kun råde over boligen i 1½ år mod tidligere 3 år.
Synes du klog på feltet politik og regler.

Sverige vs Danmark
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.02.2016 18:26:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af Sverige vs Danmark » 07.03.2016 16:20:35

Hej alle sammen jeg har et par spørgsmål som jeg håber på at nogle af jer kan svarer på da jeg i alle disse år ikke har kunnet få et ordentligt svar nogen steder fra, jeg kom til danmark som 5 årig og er 32 den dag idag, men af en eller anden underlig årsag og mine forældres uvidenhed ikke opnået andet end en midlertidig opholdstilladelse som skal fornyes hver 3 år, ja jeg har boet her i danmark i 27 år og har kun opnået en midlertidigopholdstilladelse, og på grund af bøder osv så har jeg aldrig opnået permanent opholdstilladelse, så ville jeg spørger om der er nogen der ved hvad der skal til å jeg kan flytte til sverige og bosætte mig der og komme i arbejde så jeg kan opnå permanent ophold og senere henne svensk statsborgerskab derover da det med de nye regler er fuldstændigt umuligt at opnå dansk statsborgerskab... kan jeg godt flytte til sverige og dermed frasige mig mit danske opholdskort og starte forfra i sverige og en eller anden dag få min permanente opholskort derover ??

tusind tak for hjælpen

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 08.03.2016 14:53:23

Om du kan flytte til Sverige og få en svensk opholdstilladelse afhænger jo i høj grad af, hvad du vil lave i Sverige. Du kan læse reglerne for at opnå svensk opholds- og arbejdstilladelse på www.migrationsverket.se

Hvis du flytter til Sverige, mister du din opholdstilladelse i Danmark og vil dermed ikke kunne vende retur til Danmark, så længe du ikke er svensk statsborger.

Lise123
Indlæg: 68
Tilmeldt: 07.08.2015 15:20:18

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af Lise123 » 09.03.2016 10:47:02

Hej,

Efter at have læst denne tråd bliver jeg lidt nervøs for min egen sag.

Jeg har søgt om FS med min mand i december. Vi har stadig ikke hørt noget. Nu hvor i taler om tilknytningskravet og der bliver refereret til en anden sag hvor ægtefællen ikke havde været i dk før de søgte. Det samme har vi gjort. Min mand har aldrig været i dk (grundet 2 afslag på turistvisum) så vi blev gift og har nu søgt om FS. Jeg er 27 (snart 28) og min mand er 28 år. Jeg er dansk statsborger.

Har det mon en betydning for vores sag eller har vi forstået det rigtigt og det er ok?

Tak for hjælpen. :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark - flytte til Sverige

Indlæg af mh1 » 09.03.2016 14:26:41

I er tilstrækkeligt gamle til at tilknytningskravet ikke skal opfyldes, MEDMINDRE du har boet uden for DK i mere end et år. Så det er temmelig sikkert OK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar