Sygdom under familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Frank_DK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02.04.2015 16:31:56

Sygdom under familiesammenføring

Indlæg af Frank_DK » 03.08.2015 14:37:00

Hej

Jeg troede egentlig man skulle tegne en rejseforsikring, når man opholdt sig i Danmark under familiesammenføring efter danske regler. Det kan nemt tage 6-7-8-9 måneder og det er en meget lang og kostbar rejseforsikring.

Sundhedsloven siger at hvis du opholder dig i Danmark på fx ferie og bliver akut syg, har du ret til gratis akut sygehusbehandling.

Betyder det i praksis at man ikke behøver en ekstra sygeforsikring, mens familiesammenføringen er under behandling?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sygdom under familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 03.08.2015 14:53:41

Bemærk, det er KUN akut behandling, som er gratis. Hvis du brækker en arm, skal Danmark nok betale udgiften til at lægge den i gips. Men hvis du får ondt i ryggen eller behøver en længerevarende behandling af noget, som ikke er direkte livstruende, så henvises du til behandling i dit hjemland, hvis du ikke har sørget for at tegne en rejsesygeforsikring, der dækker udgiften.

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Sygdom under familiesammenføring

Indlæg af JamTheDane » 03.08.2015 20:01:05

Så har jeg da lige et opfølgende spørgsmål :)
Skal til at søge visum til kæresten for 2. gang, og vi har planlagt at gifte os og søge familiesammenføring (overholder alle nuværende gældende regler).
Men jeg vil selvfølgelig også gerne være ansvarlig, og købe en dækkende forsikring til hende, er der nogle anbefalinger i den retning?

Jeg har overvejet AXA i 1 år (så er vi sikre på tid nok), til omkring 2500 dk, men hun er lidt bekymret om at en forsikring der dækker et år vil risikere at påvirke en visumansøgning i negativ retning.

Frank_DK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02.04.2015 16:31:56

Re: Sygdom under familiesammenføring

Indlæg af Frank_DK » 03.08.2015 21:36:27

Hej

Min almindelige læge ville ikke se min kone uden vi betalte kontant. På dette tidspunkt viste vi ikke om det var akut. (en kræft knude).
Senere oprettede hospitalet en konto, som var gratis indtil hun fik opholdstiladelse. Vi fik at vide at såfremt, hun ikke fik ophold, så ville jeg få en regning.

Vi havde en rejseforsikring ved IHI Bupa, men de ville ikke betale, da de mente knuden var opstået før afrejse. Det var den muligvis også, men det bev først opdaget i Danmark. (Jeg kan se IHI Bupa har tabt mange anke sager ved at påstå sygdommen var der inden afrejse, så jeg kunne sikkert vinde en sag mod dem)

2500 kr lyder billig for et helt år. Vores var også et år, men kun 30 dage ad gangen.

Besvar