Krav om tidligere besøg i landet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mille72
Indlæg: 17
Tilmeldt: 29.06.2014 17:38:15

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Mille72 » 11.07.2015 23:27:44

Hvis du opfylder kravene om tilknytningen til DK, så er det ikke nødvendigt at din ægtefælle har været i landet forud.

Min mand havde ikke været i Dk i den vi fik familiesammenføring. Jeg havde til gengæld været mange gange i hans hjemland. Og vi bor sammen i dag i DK. US sagde til mig, at så længe min tilknytningsgrad var opfyldt, så var der ingen krav om at han skulle have været her i landet forud.

Camilla

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 12.07.2015 03:57:14

Mille72 skrev:Hvis du opfylder kravene om tilknytningen til DK, så er det ikke nødvendigt at din ægtefælle har været i landet forud.

Min mand havde ikke været i Dk i den vi fik familiesammenføring. Jeg havde til gengæld været mange gange i hans hjemland. Og vi bor sammen i dag i DK. US sagde til mig, at så længe min tilknytningsgrad var opfyldt, så var der ingen krav om at han skulle have været her i landet forud.

Camilla
Tak for dit indlæg :D

Det er samme konklusion jeg er nået frem til, omend jeg synes den modstrider formuleringen i FA1 skemaets punkt 9 side 7 "For at du kan få opholdstilladelse i Danmark, er det normalt en betingelse, at din og din ægtefælles/samlevers samlede tilknytning til Danmark er større end jeres samlede tilknytning til et andet land. For at du opfylder din del af tilknytningskravet, er det normalt en betingelse, at du har været i Danmark før."

Det er nu mere de udefinerede krav jeg frygter, når myndighederne skal afklare om der er tale om et evt. proforma ægteskab.

LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af LarsSB01 » 12.07.2015 11:02:05

Da du har været dansk statsborger i mere end 26 år bortfalder tilknytningskravet jvf.:
Ægtefæller og faste samlevere
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Eneste pkt er som nævnt kortvarigt kendskab, som 2½ måneds fysisk samvær må siges at være
mvh Lars S

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 13.07.2015 08:49:14

Jeg har nu været i telefonisk kontakt med Udlændingestyrelsen for at forhøre mig nærmere. Uden at få et præcist svar, så blev det indikeret, at 2,5 måned tilsammen gennem 10 måneder MÅSKE ikke er nok, men omvendt at 4 besøg før vi gifter os trækker den modsatte vej. Desuden blev det oplyst, at der ikke er opstillet nogen tidsrammer man minimum skal opfylde, og sagen derfor vil vi afgjort ud fra en helheds betragtning.

"Vi kunne jo vente med at ansøge til vi var sikre". Ja det er vi vel nok den dag vi gifter os og derpå indlevere FS ansøgningen, specielt fordi vores ægteskab intet har med proforma at gøre - INTET - men absurd at vi ligefrem mistænkeliggøres og derfor skal leve op til nogle ikke defineret krav. Altså ville det have været rart at have fået et præcist svar fra Udlændingestyrelsen, altså hvornår de ville betragte vores bekendtskab som være tilstrækkeligt til ansøgningen ville glide igennem på også dette punkt (proforma ægteskab).

Ender det med et afslag, må min, på det tidspunkt, hustru forlade landet, hvorpå vi atter må søge. Jeg agter ikke at give op grundet et faktuelt forkert påstand.

LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af LarsSB01 » 13.07.2015 08:59:09

Såvidt jeg ved, kan man ikke bare søge igen, hvis der er et afslag
Måske mere relevant at holde plan B åben (hvis afslag), dvs hvor I flytter ud af landet, til Tyskland, Sverige eller Filippinerne
mvh Lars S

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2015 09:02:28

Kort kendskab før indgåelse af ægteskab er kun en ud af mange faktorer, som US kigger på, når de tager stilling til, om et ægteskab er indgået med det afgørende formål at få opholdstilladelse i Danmark. Og normalt skal der være 3 "indikationer" eller om du vil "minuspoint", før det er nok til et afslag. F.eks. kort kendskab før indgåelse af ægteskab OG stor aldersforskel OG intet fælles sprog.

Der er højest 50 par om året, der får afslag efter den regel. Så med mindre man har en sag, der helt åbenlyst skriger til himlen, kan man bruge utroligt meget tid og energi på at bekymre sig over noget, der ikke kommer til at ske i praksis.

Du kan desuden aldrig få en forhåndstilkendegivelse ved at ringe til US. Og da slet ikke om noget så kompliceret som denne regel. Det er jo en samlet vurdering af alle omstændigheder i sagen, som US skal foretage. Og dem, der er ansat til at tage telefonen, er slet ikke hverken sagsbehandlere eller uddannede jurister. Så de aner da intet som helst om, hvordan praksis er.

Det gør vi, der har arbejdet med rådgivning i ÆUG i årevis, dårligt nok. I hvert fald kan ingen af os da fortælle dig, om "kort kendskab" er 2 uger, 2 måneder eller noget helt tredje.

Så se nu bare at blive gift og få afleveret den ansøgning i stedet for at bekymre jer så meget. Der kan jo også meget vel være stramninger på vej til efteråret pga. den nye regering. Og det vil da være ret ærgerligt at blive ramt af dem, fordi I har udsat det hele pga. unødvendige bekymringer om at få afslag pga. proforma mistanke.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 13.07.2015 09:46:42

Et virtuelt kram herfra til dig fundiver199 for dit indlæg :D

Som nævnt, så vil vi "kun" kunne opnå 2 minus point mht. mistanken om proforma ægteskab, nemlig grundet en aldersforskel på 24 år, samt eventuelt for et for kort bekendtskab.

At det måske også nu måske også stilles spørgsmålstegn til Tilknytnings kravet, grundet hun har et barn der i første omgang må forblive derhjemme (årsagen er primært boligkravet), det har så heldigvis intet med proforma ægteskabets regler at gøre, og skulle også være den absolut eneste anden udfordring mht. ansøgningen om FS.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 13.07.2015 17:26:57

Jeg har i anden forbindelse været så heldig, at få talt med en sagsbehandler fra netop Udlændingestyrelsen, og her blev mine værste anelser skudt HELT i sænk :D

Netop det faktum, at vi får besøgt hinanden hele 4 gange inden vielsen, betyder vi IKKE få minus point på den konto. Sagsbehandleren var tilmed så servicemindet, at jeg fik oplyst og gennemgået de øvrige kriteriet for proforma området meget grundigt set med en sagsbehandler øjne, og det stod klart, at kun aldersforskellen falder uheldigt ud i forhold til gældende regler og praksis.

Desuden fik jeg oplyst og uddybet en række andre problemstillinger samt muligheder. Super flot service, som tilmed faldt heldigt ud :mrgreen:

Som bonusinfo fik jeg oplyst, at de pt har svært med at opnå servicemålet på 3 måneder, men det er vel ikke den større hemmelighed når man følger med i pressen og her på siden.

LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af LarsSB01 » 13.07.2015 19:36:24

Chr. R. skrev:Sagsbehandleren var tilmed så servicemindet, at jeg fik oplyst og gennemgået de øvrige kriteriet for proforma området meget grundigt set med en sagsbehandler øjne, og det stod klart, at kun aldersforskellen falder uheldigt ud i forhold til gældende regler og praksis.
Desuden fik jeg oplyst og uddybet en række andre problemstillinger samt muligheder
Spændende :)
Vedr. Pro forma samt omtalte andre problemstillinger etc.

Kan du uddybe?
Vi er jo nok mange der er nysgerrige :-)
mvh Lars S

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 13.07.2015 20:28:58

Vi talt om mulighederne for mulighederne for at undgå 24-års reglen ville ramme os, mulighederne for min hustru kunne komme til landet såfremt vi valgte at blive gift allerede under hendes første besøg her i Danmark, mulighederne for at få hendes barn til landet efter vi har søgt FS uden det inkludere barnet i hendes ansøgning, hvorledes ansøgningerne bliver behandlet/afgjort såfremt det måtte komme regelændringen under processen osv. osv.

Alt i alt en meget serviceorienteret og udbyttesrig samtale, baseret på hvorledes en ansøgning bliver vurderet af en sagsbehandler, og en sagsbehandler der heller ikke tøvede med at give råd og alternative muligheder ved hver emne vi kom ind på.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2015 10:24:04

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... skaber.htm

I vurderingen ser Udlændingestyrelsen bl.a. på:

•om parterne har boet sammen på en fælles bopæl
•om parterne kan kommunikere på samme sprog
•om der er stor aldersforskel mellem parterne
•hvor godt parterne kendte hinanden, før ægteskabet blev indgået
•parternes tidligere ægteskaber
•om parterne har børn sammen

Palawan
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22.05.2015 19:22:40

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Palawan » 08.10.2015 20:01:24

fundiver199 skrev:Kort kendskab før indgåelse af ægteskab er kun en ud af mange faktorer, som US kigger på, når de tager stilling til, om et ægteskab er indgået med det afgørende formål at få opholdstilladelse i Danmark. Og normalt skal der være 3 "indikationer" eller om du vil "minuspoint", før det er nok til et afslag. F.eks. kort kendskab før indgåelse af ægteskab OG stor aldersforskel OG intet fælles sprog.

Der er højest 50 par om året, der får afslag efter den regel. Så med mindre man har en sag, der helt åbenlyst skriger til himlen, kan man bruge utroligt meget tid og energi på at bekymre sig over noget, der ikke kommer til at ske i praksis.

Du kan desuden aldrig få en forhåndstilkendegivelse ved at ringe til US. Og da slet ikke om noget så kompliceret som denne regel. Det er jo en samlet vurdering af alle omstændigheder i sagen, som US skal foretage. Og dem, der er ansat til at tage telefonen, er slet ikke hverken sagsbehandlere eller uddannede jurister. Så de aner da intet som helst om, hvordan praksis er.

Det gør vi, der har arbejdet med rådgivning i ÆUG i årevis, dårligt nok. I hvert fald kan ingen af os da fortælle dig, om "kort kendskab" er 2 uger, 2 måneder eller noget helt tredje.

Så se nu bare at blive gift og få afleveret den ansøgning i stedet for at bekymre jer så meget. Der kan jo også meget vel være stramninger på vej til efteråret pga. den nye regering. Og det vil da være ret ærgerligt at blive ramt af dem, fordi I har udsat det hele pga. unødvendige bekymringer om at få afslag pga. proforma mistanke.
Hej Fundiver,

Jeg er alligevel blivet lidt bekymret om jeg havner i den kristiske katagori, vores situation er kort:
1) filipinsk kæreste, der kommer her slut oktober på et 3 måneders visum, vi har mødt hinanden i på ferie i fillippinerne sep 2014, marts 2015 og thailand juli 2015; er det så 'kort kendskab? (ved godt der ikke er faste regler men din vurdering på grund af andre sager)
2) vores aldersforskel er 15 år; er det 'stor' aldersforskel?
3) Jeg har været gift 2 gange før med udlændinge, den ene er rejst tilbage til sit hjemland den anden er gift med en anden mand her i danmark, men det er 15 år siden vi skiltes
4) Hendes søster er familiesammenført med en amerikaner og de bor i USA, tæller det ned eller er det kun mod familiesammenføring i Danmark der vurderes?

Hvis man bliver afvist for FS kan man så søge senere f.eks. efter et halvt år?

På forhånd tak

Mvh
Lars

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af mh1 » 08.10.2015 21:39:16

1) bekendtskab på over et år er langt.
2) ja, 15 år er stor forskel.
3) det afhænger nok af både hvor de kom fra, og hvor lang tid ægteskaberne varede.
4) det er uden betydning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Palawan
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22.05.2015 19:22:40

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Palawan » 09.10.2015 07:55:44

Hej mh,

1) tæller varigheden fordi man har mødt hinanden fysisk selvom det kun var
en ferie hvergang på 7-10 dage?
2) ok, er der fast en skillelinie for 'stor' forskel af US?
3) mit sidste ægteskab varede 10 år, hun var fra Vietnam, min første kone varede de 5 år hun var fra Phil


Mvh
Palawan

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 09.10.2015 11:58:07

Palawan skrev:Hej mh,

1) tæller varigheden fordi man har mødt hinanden fysisk selvom det kun var
en ferie hvergang på 7-10 dage?
2) ok, er der fast en skillelinie for 'stor' forskel af US?
3) mit sidste ægteskab varede 10 år, hun var fra Vietnam, min første kone varede de 5 år hun var fra Phil


Mvh
Palawan
1. Myndighederne starter med at "tælle" fra den dag i fysisk mødte hinanden første gang. Desuden lægger der vægt på, hvor mange gange samt i hvilken varighed, man fysisk har besøgt hinanden. I mit tilfælde var udmeldingen, at 4 besøg (2+2) samt at er over en periode på over et år, nok til at vi ikke skulle risikere at få afslag med henvisning til et facto ægteskab.

2. Alt over ca. 10 år vil få myndighedernes øjne til at kigge nærmere. Men i og med det ikke er noget der kan ændres, så er det jo lige meget om der er tale om f.eks. 13 eller 20 år, idet man uanset hvad får "1 minus point" på den konto.

3. Pas

Besvar