Visum og FS på samme tid?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jenayah
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28.03.2015 23:08:59

Visum og FS på samme tid?

Indlæg af Jenayah » 17.05.2015 13:11:00

Min mand er i militæret i Egypten ind til 1. december og kan derfor først rejse til Danmark derefter.
Vi sender vores ansøgning om FS ind inden for de næste par uger, men vi vil rigtig gerne være sikre på, at han kan komme med op og fejre jul med min familie, så mit spørgsmål er; kan vi søge visum, mens vi har en FS ansøgning igang? Eller kan vi søge visum fra 1. december og 3 måneder frem, indlevere FS ansøgning nu her i juni og så tage til Danmark sammen mens vi venter?
Jeg ved, der er mulighed for at søge visum, tage til Danmark og så indlevere FS ansøgning, men vi vil rigtig gerne igang og udenom den mulighed, hvis det kan lade sig gøre.

bolind
Indlæg: 80
Tilmeldt: 27.12.2013 10:28:37

Re: Visum og FS på samme tid?

Indlæg af bolind » 17.05.2015 14:54:12

Turistvisum vil som hovedregel ikke blive tilkendt, hvis der er en ansøgning om FS i gang. (Da der jo, ganske berettiget, kan være en mistanke om at ansøger har tænkt sig at være lidt mere end turist.)

Det I gør er, at starte med at søge om et turistvisum som dækker den periode I ønsker. Når det er tilkendt, søger I om FS. Det eksisterende turistvisum bliver der ikke pillet ved i det scenarie.

Min kone søgte, og fik, et multi-entry turistvisum, rejste derefter til Danmark, søgte om FS, og rejste ud og ind igen uden problemer.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum og FS på samme tid?

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2015 08:55:34

Da der er over et halvt år til den planlagte rejse, burde ansøgningen om familiesammenføring være færdigbehandlet til den tid, hvis I selv sørger for, at den er fuldt oplyst fra start af. Og så bliver dit spørgsmål / bekymring jo rent hypotetisk.

Ellers er det sådan, at der kan udstedes visum, selvom en ansøgning om familiesammenføring er under behandling, hvis Udlændingestyrelsen er nået så langt i sagsbehandlingen, at de har taget stilling til, at der hverken er tale om et tvangsægteskab eller et proformaægteskab.

Hertil kommer at det i øvrigt skal være ubetænkeligt at tillade indrejse på et visum, fordi der ikke er nogen grund til at tro, at visumansøgningen er et forsøg på at "omgå" reglerne for familiesammenføring. I praksis vil det vel sige, at en screening af ansøgningen om FS umiddelbart skal pege i retning af, at den vil kunne imødekommes.

Så f.eks. vil der måske ikke blive givet visum, hvis der for nylig er givet afslag på en anden ansøgning om familiesammenføring. Eller hvis et åbenlyst krav som 24-års reglen eller forsørgelseskravet ikke er opfyldt. Det er en "ny" praksis, der blev indført for et par år siden.

Endelig er det vel vigtigere, at din mand ikke behøver vente op til ½ år længere på sin opholdstilladelse, end at han kan være 100% sikker på at fejre jul i Danmark i 2015. Så få da endelig afleveret den ansøgning som planlagt :-)

Jenayah
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28.03.2015 23:08:59

Re: Visum og FS på samme tid?

Indlæg af Jenayah » 18.05.2015 08:58:48

Tak begge to! :)
Jeg tænker, vi søger om et turistvisum, og derefter sender vi ansøgningen om FS, når visum er blevet godkendt.
Umiddelbart burde FS også være godkendt inden jul, men man kan jo være uheldig.
Det er heller ikke fordi det er det vigtigste i hele verden, at vi kommer hjem til jul, jeg vil bare så gerne have ham med, og vi har allerede måtte vente to år pga militæret i Egypten før vi overhovedet kunne søge, så det kunne bare være lækkert, hvis det kunne lykkes i år :)
Senest rettet af Jenayah 18.05.2015 09:17:05, rettet i alt 1 gang.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum og FS på samme tid?

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2015 09:01:23

Vær opmærksom på, at der tidligst kan søges om visum 90 dage før den planlagte rejse. Så din ægtefælle vil lige nu kun kunne søge om et visum til flere indrejser, hvor han så skal angive en plan om at gennemføre den første rejse senest i midten af august måned. Og han skal så dokumentere en sygesikring, der dækker fra midt i august og indtil 14 dage efter udløbet af den periode, som visum er gyldigt. Foruden reservation af en flybillet i midten af august, som han jo så heller ikke kommer til at bruge.

Umiddelbart vil det være svært at gøre den historie troværdig, når han er ved at aftjene værnepligt. Så jeg synes, det lyder som en dårlig plan. Den langt bedre plan er at søge om familiesammenføring i stedet og kun søge om visum, hvis ansøgningen mod forventning ikke når at blive færdigbehandlet før jul.

Jenayah
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28.03.2015 23:08:59

Re: Visum og FS på samme tid?

Indlæg af Jenayah » 18.05.2015 09:18:31

Dér var problemet! Jamen, så er der jo ikke så meget at rafle om, så skal vi bare have FS ansøgningen afsted, og så må vi se, når vi når tættere på.

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Visum og FS på samme tid?

Indlæg af larsmand » 24.05.2015 16:40:49

endelig vil et multi-entry kun yderst sjældent blive bevilget, dersom det er første gang han søger om et schengen visa.... Lav en FS, den når nok at blive færdigbehandlet inden jul...)))

Besvar