Åbent brev til ÆUG´s bestyrelse - Menneskerettighedsdomstol

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fundiver198

Åbent brev til ÆUG´s bestyrelse - Menneskerettighedsdomstol

Indlæg af fundiver198 » 15.05.2008 12:27:01

Kære ÆUG

Jeg er p.t. ved at melde mig ind i foreningen og har naturligvis bl.a. studeret den information, som findes på hjemmesiden. En ting, der undrer mig, er, at jeg hverken her eller andre steder har læst eller hørt om, at nogen har forsøgt at indbringe afslag på familiesammenføring f.eks. p.g.a. 24-års reglen for den europæiske menneskerettighedsdomstol.

Dette undrer mig umiddelbart, for så vidt jeg kan se, så er bl.a. 24-års reglen en klokkeklar krænkelse af retten til et familieliv, som Danmark har forpligtet sig til at respektere. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, om der faktisk HAR været ført sager om afslag på familiesammenføring ved menneskerettighedsdomstolen, og hvad resultatet i givet fald blev?

For mig at se vil den bedste chance for at få blødt op på i hvert fald nogle af de danske politikeres stive holdning til spørgsmålet nemlig være en klar dom fra menneskerettighedsdomstolen, som fastslår, at en stat ikke må krænke retten til et familieliv.

Ganske vist har menneskerettighedsdomstolen ingen jurisdikation, så den danske regering kan principielt set blot vælge at sidde dens afgørelser overhørig. Men i praksis tror jeg, at en klar dom, som går Danmark imod, vil have en betydelig og positiv indflydelse på de politiske partiers holdninger til spørgsmålet.

Især tror jeg, at en sådan dom ville kunne få socialdemokraterne til at skifte holdning. Eller i hvert fald vil den styrke de øvrige oppositionspartier meget klart i den interne "kamp" om oppositionens linie i spørgsmålet om familiesammenføringer og den vil også gøre det vanskelige for regeringen at forsvare sin politik overfor angreb fra oppositionen.

Medmindre der er en god grund til at modsatte, vil jeg derfor foreslå, at ÆUG tager kontakt til en god advokat for at høre, hvilken form for sager, der vil kunne føres ved domstolen, og naturligvis især med god chance for en dom, som går den danske stat imod.

Og herefter kunne ÆUG så passende annoncere efter medlemmer eller andre danskere, der er villige til, om man så må sige, at stille deres personlige sag til rådighed for den større fælles sag. Altså med andre ord tilbyde danskere, som har fået deres ret til et familieliv krænket, at ÆUG vil betale de omkostninger, som er forbundet med et sagsanlæg.

Venlig hilsen Lars K. Hansen

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.05.2008 14:13:34

For at uddybe og kvalificere debatten vil jeg gerne påpege, at når man læser reglerne for familiesammenføring, så det er tydeligt at se, at den danske regering anerkender, at den er forpligtet til at sikre retten til et familieliv. Det er f.eks. derfor, at diverse regler ikke bliver håndhævet overfor ansøgere, som har "danske særbørn", er alvorligt syge e.l.:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Men for alle andre ansøgere mener den danske regering tilsyneladende, at retten til et familieliv er sikret ved, at parret kan tage ophold sammen i den ANDEN PARTS hjemland. Udfra almindelig sund fornuft mener jeg, at denne tolkning må være mere end almindelig tvivlsom rent juridisk set, så det skal da for pokker prøves ved menneskerettighedsdomstolen, hvis det ikke allerede er blevet det!

For det første må det jo være sådan, at hvis Danmark har ret til at nægte ophold til danskeres udenlandske ægtefæller af vilkårlige og irrelevante grunde som f.eks. parrets alder, så må alle andre lande jo have den samme ret. Og i så fald vil der kunne opstå en masse situationer, hvor parret ikke kan bo sammen i hverken det ene eller andet land.

Hvis jeg var jurist, så ville jeg da klart tolke reglerne på den måde, at retten til et familieliv naturligvis indebærer, at tværnationale ægtepar frit må kunne vælge, om de vil bo i den ene eller anden parts hjemland. For i modsat fald bliver parret jo til en kastebold imellem de to lande, hvoraf ingen måske ønsker at have dem boende.

Nu er jeg ikke jurist, så jeg skal derfor ikke kunne sige, om menneskerettighedsdomstolen vil nå frem til en anden og for den danske regering mere bekvem afgørelse, hvis èn eller flere sager bliver bragt op.

Men er det tilfældet, så må man i det mindste kunne tage fat i alle de mange sager, hvor det i praksis er umuligt for parret at bosætte sig i den anden parts hjemland. Og det er jo langt langt flere end de tilfælde, som regeringen anerkender. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor danskeren har et job i Danmark med en løn, som begge parter kan leve af, hvorimod det modsatte ikke er tilfældet. F.eks. fordi den udenlandske part er arbejdsløs eller har et job med en løn på nogle få dollars om dagen.

Hvad dælen nøler vi for? Den må da ligge lige til højrebenet. Eller er der noget, jeg har overset?

Lars

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 15.05.2008 15:35:12

Hej Lars
Jeg synes det er rigtig godt at du bringer menneskerettighederne på bane. Og som du selv siger - det er jo helt indlysende en sag for den europæiske menneskerettighedsdomstol, at vi ikke må bo sammen med vores ægtefælle i vores hjemland. Faktisk har det strejfet mine tanker flere gange, at den behandling vi får, burde kunne bringes for menneskerettighedsdomstolen. Jeg ved ikke hvad der får folk til at undlade at gøre det. Måske netop det du skriver - at Den danske regering kan være ligeglad med afgørelsen, og måske har vi en tendens til at tænke at det hjælper nok ikke alligevel. Men ærlig talt - det skal da prøves af. Jeg håber rigtig mange vil reagere på dit indlæg.

Mvh Monies

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 15.05.2008 15:51:09

Hej Fundiver

Tak for dit indlæg. Så vidt jeg husker, er det ikke så længe siden, du nævnte et sagsanlæg i et tidligere indlæg. I den forbindelse bragte jeg ding forespørgsel videre til vores jurist i bestyrelsen, og fik dette svar som også kan læses på den gamle tråd: http://www.aegteskabudengraenser.dk/php ... =6411#6411

Grunden til, at 24 års reglen ikke er blevet prøvet ved Den europæiske Menneskerettighedsdomstol er, at man ikke kan få en sag for, før den er afprøvet ved alle nationale instanser. Dvs. at sagen skal igennem Udlændingeservice, Integrationsministeriet, Byretten, Landsretten og der skal søges om 3. instansbevilling for Højesteret. Først derefter kan man forsøge at indbringe den for EMD. Det kan selvsagt tage mange år og koste mange penge, og da reglen ikke er så mange år gammel, er der ganske enkelt ikke ret mange par, der har haft tidsmæssig mulighed for at nå så langt i systemet. DRC har på et tidspunkt forsøgt at få en sag igennem hos EMD uden først at gå gennem de nationale instanser med den begrundelse, at sagen var principiel, men det blev afvist af EMD, og de kunne dermed ikke behandle sagen. For at statuere en krænkelse af Den europæiske Menneskerettighedskonventions artikel om retten til familieliv, skal man desuden kunne bevise, at man ikke kan bo sammen i hverken Danmark eller den udenlandske ægtefælles hjemland (eller et tredjeland). Dette er selvfølgelig meget svært...

Med venlig hilsen

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.05.2008 17:40:54

Hej Sidse

Jeg har lige brugt et par timer på at skrive et langt svar til dig med nogle yderligere tanker omkring emnet. Men da jeg endelig var færdig med at skrive, så var jeg blevet logget ud p.g.a. min lange tids "passivitet". Damn!!!

Anyway, det kunne også være, at I i stedet skulle invitere mig med til et bestyrelsesmøde, hvor vi sammen med jeres advokat kunne tage en snak om de juridiske muligheder for at få Danmark dømt, i stedet for at skrive lange indlæg her i forum.

Der kan faktisk også være en pointe i at holde kortene bare en anelse tæt til kroppen, idet vores politiske modstandere jo har mulighed for at læse med i et offentligt tilgængeligt forum :D

Mvh. Lars

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 15.05.2008 18:06:00

Hej Lars

Du skal være så velkommen. Vores næste møde er af konstituerende art, så der er der nok ikke plads på agendaen. Men da det allerede er i næste uge, og vores b. medlem, som også er jurist kommer, skal jeg nok sætte noget i værk. I mellemtiden kan du sende mig din private email adresse som PM.

Mange hilsener

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

supawizz
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13.07.2007 08:36:25
Geografisk sted: Denmark

Ligeret for alle

Indlæg af supawizz » 17.05.2008 17:29:49

Det er ikke kun 24 års reglen der er et problem. Det er et problem at behandling af enhver ansøgning der giver ret til indrejse fra udlandet behandles på en måde så retssikerheden er truet.
Det er umuligt at gennemskue de love og notater, der benyttes. Det der udmeldes på danske myndigheders hjemmesider gælder ikke ved sagsbehandlingen.
Det er spørgsmål om børn eller ej.
om proforma
om tvang
om EU regler
om alle de steder hvor us/dk vurderer og det så er op til anklagede selv at bevise at de er uskyldige, hvilket er nærmest umuligt eller urimeligt dyrt.
Det er umenneskelighed og paragrafrytteri frem for reel behandling af sagerne.
Desværre er det en meget stor mangel på viden om det område der behandles, us kan langt hen ad vejen i rådgive for de kender ikke nok til de områder de berører og de ved åbentbart ikke hvordan man opsøger viden på hjememsider og ambassader omkring landes visaregler, forhold, danske repræsentationer i området mv. Schengenområdet, ambassadernesforhold i landet. Hvis de vil kaldes service så skal de servicere og rådgive korrekt.
Som det er nu er de en modstander ikke service.

Vi bør gøre noget for at øre opmærksom på at det ikke kun er de enkelt sager der kommer i tv uge efter uge, de enkelt sager viser den generelle behandling. Er danskerne uenige i afgørelserne, der kommer i tv er de uenige i den normale behandling i us. Der bør gøres opmærksom på de generelle forhold ikke enkeltsager.

Vi må kæmpe for ligeret for alle til kærlighed i den globale verden.

Vi vil gerne inviteres til uddannelse og arbejde i udlandet, men vi må ikke invitere. Kun hvis de har en uddanlese eller formue, som deres eget land havde mere brug for end Danmark, jeg skammer mig over mit land.
Wizz

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 17.05.2008 22:13:10

Jeg kan sagtens følge, hvad du mener wizz. Juridisk set gør det imidlertid ingen større forskel, hvilken begrundelse Danmark benytter til at give afslag, bortset måske fra, hvis man påstår, at der er tale om et pro-forma ægteskab, ansøgeren er kriminel eller lignende.

I alle andre situationer er problemstillingen juridiske set den samme, nemlig om man kan sige, at Danmark respekterer retten til et familieliv, fordi de par, som har fået afslag, blot kan bosætte sig et andet sted.

Dårlig rådgivning og sagsbehandling er det desværre nok svært at gøre ret meget ved af rettens vej, men man kan jo altid indsende en klage, hvis man tror, at det nytter noget.

Mit personlige indtryk er dog, at Udlændingeservice generelt er blevet en del mere velfungerende end det tidligere har været. Min vens kæreste er lige kommet til Danmark som au-pair, og hun fik faktisk en både god og kompetent behandling, da hun ringede til dem og spurgte, om det virkelig kunne passe, at de efter 3½ måned stadig ikke havde sendt hendes visum ned til den norske ambassade i Manila.

Det havde de så også gjort 2 måneder tidligere pr. email, og den pågældende medarbejder blev faktisk meget vred og tog affære i sagen, da han hørte, at ambassaden i Manila løgnagtigt påstod, at de ikke havde modtaget noget visa.

I hendes tilfælde optrådte Udlændingeservice således fuldstændig korrekt, hvorimod det samme bestemt ikke kan siges om den norske ambassade i Manila. Faktisk agerede de så groft, at min ven og jeg er i gang med at samle en gruppe af mennesker til at indgive en klage over forholdene på denne ambassade til såvel de norske som danske myndigheder.

supawizz
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13.07.2007 08:36:25
Geografisk sted: Denmark

us kan være ok

Indlæg af supawizz » 20.05.2008 15:40:46

Hej Fundiver

En af mine anker er netop at man ikke kan forudse hvordan man bliver behandlet, hvad man kan forvente eller at de regler der udstiles som gældende bliver fulgt.
Man kan finde personer hos us som er ok og virkelig gør deres bedste, men deres bedste er begrænset af personens viden på området.
Der er også personer der ser alle henvendelser som potentielle forsøg på svindel og kriminel adfærd.
Sager tager fra 1 uge til 7 mdr. og ingen kan fortælle hvilke, hvorfor eller konkret om en sag.
Sager med samme indhold behandles af og til som en kriminalsag med trediegradsforhør og efterforskning andre gange udfra standard ansøgningen.

Derfor oplever nogen af os intimidering, mistænkeliggørelse og unødig lang sagsbehandling uden at kunne få en begrundelse.
Loven indeholder mange notater om at tage hensyn, som ikke bliver benyttet som de er skrevet, så at loven følges er ikke sikkert. Men en retssag koster dyrt, så reeelt bliver man flygtning fra Danmark, flytter til andre lande og Danmark mister arbejdskraft og penge.

Det var bare det jeg ville sige :-)
Wizz

COkoye
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18.05.2008 08:55:29
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Jeg er klar til at skrive under.......

Indlæg af COkoye » 29.05.2008 13:51:25

Jeg er klar til at skrive under.......reglerne som de er nu,er helt uacceptable umenneskelige....ren emotionel og psykisk tortur....har ventet på besøgsvisum til min mand siden vi ansøgte i jan2008....Det er så frygteligt at det til sammenligning ville have været så meget lettere hvis ens aægtefælle havde været fra dk.....det kan simpelthen ikke accepteres at vi anses for at vi har giftet os for sjovt,siden vi ikke bliver taget alvorligt....tænk hvis alle ægteskaber eller nyforelsket blev tvangsfjernet fra hinanden indtil nogle have tid til at se på sagen og gøre noget ved det.....Hvor er min menneskeret henne? har særbarn og får ike mere ekstra ordinært børnetilskud da jeg er gift med en mand der er tusinder kilometer væk?hvor er min menneskeret hænde der hedder enhver har ret til at stifte familie.....er svaret måske.....ja bare det ikke er i dk....i vielses ritualet siges der indtil døden jer skiller,burde der tilføjes og den danske immigrationslov....pu-ha eller skal alle bare ringe til tv2 så vi kan udstille os selv for hele dk og så få skub i tingende.....der er noget helt umenneskeligt galt.....

Besvar