Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karakus
Indlæg: 82
Tilmeldt: 15.02.2011 20:01:45

Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Indlæg af Karakus » 21.12.2014 16:55:11

Vi indgav ansøgning om FS d. 3/11-2014 og vi har intet hørt fra US.
Er det normalt ikke, at modtage det første brev endnu, eller hvad er "standarden" - er ved at blive lidt bekymret over den manglende kommunikation fra dem.

På forhånd tak - og glædelig jul.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Indlæg af Pelle » 21.12.2014 21:08:42

Har du prøvet at logge ind på "min side" på nyidanmark.dk? Du skal bruge nemid. Der kan du se status for jeres sag, hvis der intet er registreret så burde du kontakte dem

Ronove
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.04.2014 15:29:11

Re: Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Indlæg af Ronove » 07.01.2015 03:42:39

Hej, så lige denne tråd og loggede ind på 'Min Side': der er ikke registreret nogen sag, selvom vi fik kvitteringen for ansøgningen med dato 18. november 2014. I brevet står der, at de endnu ikke har taget stilling til, om ansøgningen kan tages under behandling i Danmark, og at de vender tilbage herom i løbet af 6-7 uger, hvilket så er... omkring nu, ikke?

Jeg havde rent faktisk regnet med, at det næste brev ville fortælle os, at behandlingen snart var færdig, og at der hurtigt efter ville komme et brev vedr. sikkerhedsstillelse. Men hvis de ikke engang har tastet nogen sag ind i systemet, så... :(

Jeg starter om små tre uger på en videregående uddannelse, som ellers er SU-berettiget fra februar måned, og jeg havde håbet på, at jeg ville nå at blive familiesammenført tidligt nok til at være berettiget til SU fra helt fra starten af. I så fald har jeg nok brug for at blive familiesammenført før den 20. februar, så vidt jeg kan se, og er nu ikke sikker på hvor vi ligger i behandlingens forløb. :?

EDIT: Nu efter at have skrevet det, har vi været inde på kærestens 'Side', hvor ansøgningen er registreret. Selvom han kun er referencen. Ærgerligt. Er der nogen der kan forstå noget af det her? :?

Bonus spørgsmål: Siden vi indleverede ansøgningen, er jeg gået fra nul bestået danskprøve til bestået Studieprøve, og dermed opfylder jeg nok alle krav vedr. nedsættelse af sikkerhedsbeløbet til det mindst mulige, hvilket er 10000kr, ikke? I vores situation, ville det være en god idé at fortælle US om det nu, eller skal vi gøre det efter de beder om sikkerhedsstillelsen, eller - tredje mulighed - skal vi vente, ordne en anfordringsgaranti på det hele 50000 kr eller hvad det nu vil være, og så bede om nedsættelsen senere hen? :shock:

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Indlæg af AsmaaF » 09.01.2015 02:43:00

Hej Ronove.

Jeg har et lignende problem med dem i øjeblikket. Jeg sendte ansøgningen til dem 1. oktober, og fik kvittering på at den var modtaget, og at de ville vende tilbage med en tidsfrist for behandlingstiden i løbet af 3-5 uger. 1/12 havde jeg stadig ikke hørt fra dem og ringede ind for at høre hvad der foregik. De var ikke engang nået til vores ansøgning endnu, og jeg fik besked på at jeg nok skulle høre fra dem i løbet af 1-2 uger. En uge senere får jeg brev i min eboks om at de mangler min del af ansøgningen, hvor jeg selvfølgelig bliver meget forvirret. :?: Ringer ind til dem, og får at vide at ansøgningen havde ligget i den forkerte bunke, og at de havde fundet den, og at de nok skulle vende tilbage snart.

Jeg har stadig ikke fået brev fra dem, og inde på Min Side stod der stadig at de manglede flere oplysninger fra mig, så jeg ringede ind til dem idag. Jeg fik at vide at de er meget bagude pga. mængden af ansøgninger fra Syrien, og fik besked at jeg kunne forvente brev fra dem i slutningen af Januar. Så jeg tror ikke du skal gøre dig forhåbninger at i kan blive sammenført inden februar . :(

BackpackM
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25.12.2010 20:35:26
Geografisk sted: Hillerød, DK

Re: Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Indlæg af BackpackM » 09.01.2015 17:37:40

Vi søgte og fik familiesammenføring for et par år siden. Her var vores erfaring, at der intet som helst skete i knap 2 1/2 måned - vi hørte absolut intet! Og var naturligvis meget, meget frustrerede. Jeg sendte en email med forspørgsel om status, men fik ikke noget svar.

Men så indenfor en uge blev ansøgningsgebyret refunderet (havde søgt dispensation pga særbarn), der kom brev med en bekræftelse af modtagelsen af ansøgningen og så endnu nogle dage efter et brev om, at vi havde fået dispensation for gebyr og sikkerhedsstillelse og så igen nogle dage efter brev med afgørelsen (positiv).

Min personlige teori er, er ansøgningerne ligger i en stor stak på et skrivebord. Når man lige har søgt naturligvis i toppen af stakken. Mens ugerne går, "synker" ansøgningen ned mod bunden af stakken indtil den når bordpladen. NU bliver den hevet frem og nærlæst, og i løbet af de næste dage behandlet og afgjort. Er den ikke fuldt oplyst og US mangler yderligere info, så skriver de nok til en og beder om dette. Men er den lige til højrebenet, så bliver den færdigbehandlet. Det sker altså bare indenfor en uges tid og tien inden er ren ventetid, hvor ansøgningen ligger i bunken og "venter" på at det bliver dens tur.

Så umiddelbart, slå koldt vand i blodet - intet nyt er godt nyt!

Mvh Michael

Ronove
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.04.2014 15:29:11

Re: Intet modtaget fra US i forbindelse med ansøgning om FS?!

Indlæg af Ronove » 09.01.2015 22:34:15

Tak Asmaa og Michael. Jeg skal tydeligvis ikke gøre mig de store forhåbninger om, at jeg når fristen for SU i februar. :( :? Det vil være meget surt at gå glip af mere end én måneds SU pga. at US er bagude. Har lige brugt en masse penge på bøger! :)

Besvar