Arbejdsløshedsunderstøttelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Barros
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19.07.2007 09:23:18

Arbejdsløshedsunderstøttelse

Indlæg af Barros » 06.05.2008 10:26:22

Hejsa

Vi har netop meldt min hustru i en fagforening og A-kasse. Men er efterfølgende kommet til at tænke på. Om man i det hele taget kan få udbetalt understøttelse under arbejdsløshed, så længe man ikke har en permanent opholdstilladelse (dansk pas). Og i så fald vil myndighederne begynde at tage af bankgarantien...??

Mvh Barros

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 06.05.2008 11:25:56

En A-kasse er principielt set en privat forsikring, omend med offentligt tilskud. Evt. udbetaling af ydelser fra en A-kasse har derfor ingen betydning for en stillet bankgaranti, og det er heller ikke nødvendigt at have permanent opholdstilladelse for at være medlem af en A-kasse.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg vil da bestemt tro, at når først man er medlem af en A-kasse, så har man samme rettigheder uanset om ens opholdstilladelse er midlertidig eller permanent. I modsat fald er det da helt meningsløst, at man tillader folk med midlertidig opholdstilladelse at melde sig ind.

Når en udlænding opfylder de generelle krav for at kunne modtage dagpenge, hvilket vist nok bl.a. vil sige 12 måneders arbejde OG kontingentbetaling til A-kassen, så vil han/hun derfor kunne modtage dagpenge på lige fod med en dansker. Sådan mener jeg i hvert fald, det er, men er du i tvivl, så er det jo en ret simpel sag at ringe til A-kassen og spørge.

Barros
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19.07.2007 09:23:18

Indlæg af Barros » 06.05.2008 13:00:53

Hej fundiver

Tak for svaret. Du har fuldstændig ret. Det har ingen betydning, hvilket pas man har. Har man opholds- og arbejdstilladelse i DK og har været medlem af en A-kasse og arbejdet i 12 mdr. er man berettiget til dagpenge som alle andre. Jeg ringede lige til fagforeningen.

Mvh Barros

Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Indlæg af Lincoln » 29.05.2008 11:21:21

Men gøres der forskel på om man har midlertidig eller permanent opholdstilladelse? I vejledningen til indmeldelse i A-kassen står der bare at det kan have betydning for om man kan få dagpenge, og at man skal oplyse om man har VARIG opholdstilladelse... Jeg har forsøgt at søge på nettet, men det eneste jeg finder, er den samme vejledning igen og igen :(...

Det virker som om at der e r forskel på om opholdstilladelsen er midlertidig eller permanent, siden de skriver sådan...

Barros
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19.07.2007 09:23:18

Indlæg af Barros » 31.05.2008 23:09:59

Hej Lincoln
Jeg ringede som sagt til fagforeningen, og de sagde, der var ingen problemer med at opnå samme rettigheder som andre herboende. Selv om opholdstilladelsen er "midlertidig" og skal fornyes, kan man godt sikre sig. Det du hentyder til, tror jeg er, hvis man opholder sig og arbejder her i landet inden for en bestemt tid og ikke ønsker at bosætte sig her permanent. F.eks. skal du have været i arbejde og betalt til fagforeningen og A-kassen i 12 måneder for at være berettiget til understøttelse. Hvis du har en begrænset opholdstilladelse for en bestemt periode (mindre end 12 mdr.) giver det ikke rigtig nogen mening i at tilmelde sig A-kassen.
Men lad os håbe, der er nogen, der kan korrigere, hvis vi er helt ude i skoven.

Mvh Barros

MBS
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29.11.2007 21:34:21

Indlæg af MBS » 15.06.2008 20:14:23

Vi er ligeledes i tvivl, hvorfor vi først har skrevet til a-kassen, og efterfølgende ligeleds til ADIR, fordi a-kassen ikke kom med et klart svar - de nævnte at det ikke var noget problem, når man har en varig opholdstilladelse, selv om vi skrev at typen af opholdstilladelse var med mulighed for varig ophold.

Jeg skal nok poste svaret her, når vi modtager et svar.

Uddrag af email til Arbejdsdirektoratet:
"...hun vil afslutte sin uddannelse januar 2009. Hun har opholdstillade type H: "Opholdstilladelse meddelt mmf. (med mulighed for) varigt ophold. Indehaveren har ret til at tage arbejde". Hvilket betyder at hendes opholdstilladelse er midlertidig, da hun endnu ikke kan søge om en permanent opholdstilladelse - men det er med mulighed for varigt ophold.

Vi har et spørgsmål:
Kan hun med sin opholdstilladelse opnå optagelse på baggrund af uddannelse og være dagpengeberettiget under jobsøgning, givet at hun opfylder betingelserne for at være dagpengeberettiget (jf. http://www.adir.dk/sw14894.asp)?

Optagelse på baggrund af uddannelse i henhold til BEK nr 1469 af 21/12/2005 (https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... x?id=30320) §2, §3, §4.

Optagelse på baggrund af bopæl og ophold i Danmark i henhold til BEK nr 1469 af 21/12/2005 (https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... x?id=30320) §5:
" § 5. Det er en betingelse for optagelse, at ansøgeren har bopæl og ophold i Danmark på optagelsestidspunktet, jf. dog stk. 2, og § 6 ."

Da ... har fået meddelt opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold, vurderer vi at hun kan opnå optagelse og være dagpengeberettiget under jobsøgning givet hun opfylder de øvrige betingelser. I bekendtgørelsen står der blot bopæl og ophold, men ingen beskrivelse af typen af ophold. Men vi vil meget gerne have det bekræftet, at det er korrekt forstået.

På forhånd tak."

MBS
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29.11.2007 21:34:21

Indlæg af MBS » 18.06.2008 17:40:52

Svar fra Arbejdsdirektoratet:

Direktoratet har den 17. juni 2008 fået Deres e-mail om arbejdsløshedsforsikringens regler om dimittendoptagelse i en a-kasse og efterfølgende dagpengeret under jobsøgning ved midlertidig opholdstilladelse.

Vejledende udtalelse

Arbejdsdirektoratet er klagemyndighed i forhold til de afgørelser, som a-kasserne træffer. Direktoratet kan derfor kun vejlede generelt om reglerne.

Deres a-kasse har pligt til at give en individuel og personlig vejledning, hvis De har behov for det. Se § 5 i bekendtgørelse nr. 177 af 19. februar 2007 om en a-kasses pligt til at vejlede mv.

Direktoratet kan generelt udtale følgende:

Efter arbejdsløshedsforsikringslovens § 41, stk. 1, nr. 3, litra b, har personer, der har bopæl og ophold i Danmark, og som har gennemført en erhvervsmæssig udannelse af mindst 18 måneders varighed ret til optagelse, når a-kassen modtager skriftlig begæring om optagelse senest 2 uger efter uddannelsens afslutning.

Medlemmer, der er optaget i en a-kasse som dimittend har ret til dagpenge en måned et uddannelsens afslutning. Det er endvidere en betingelse for dagpengeret, at lovens almindelige betingelser er opfyldt, herunder at medlemmet står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det forhold at medlemmet kun har midlertidig opholdstilladelse vil indgå i denne vurdering.

De kan finde regler og praksis på www.adir.dk under menupunktet "Regler".

MBS
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29.11.2007 21:34:21

Indlæg af MBS » 18.06.2008 17:58:18

Endvidere har vi forhørt skriftligt ved A-kassen og har fået svaret, at opholdstilladelsen skal være permanent, og er den ikke det skal der sendes en kopi af den midlertidige opholdstilladelse.

Jeg spurgte telefonisk mere ind til dette og kom frem til, at i den situation hvor personen i en forlængelsesproces opholder sig på procesuelt ophold vil en eventuel udbetaling af dagpenge blive indstillet indtil en afgørelse. Efterfølgende vil der blive udbetalt med tilbagevirkende kraft i tilfælde af en fornyelse af opholdstilladelsen.

Vedr. arbejdsdirektoratets svar omkring at en midlertidig opholdstilladelse vil indgå i vurderingen af hvorvidt medlemmet står til rådighed på arbejdsmarkedet, tolker jeg ikke som et problem da der i opholdstilladelsen står, at indehaveren har ret til at tage arbejde.

Der er ingen klare regler, men de svar jeg har fået fra a-kassen og Arbejdsdirektoratet vil jeg mene at man er forsikret mod arbejdsløshed og kan få udbetalt dagpenge i henhold til de gældende regler, med en opholdstilladelse type H.

Hvis nogle oplever det modsatte eller har fået et andet svar, kunne det være interessant at få belyst. I det tilfælde vil Arbejdsdirektoratet kunne benyttes som klagemyndighed.

Besvar