Tidligere asylansøger

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Tidligere asylansøger

Indlæg af AsmaaF » 16.10.2014 08:52:24

Hej, min mand og jeg er igang med at søge familiesammenføring i øjeblikket, og har nogle få spørgsmål.

Baggrund: vi er hhv 24 og 27 år, og vi blev gift i Egypten i august 2014. Han kommer selv fra Egypten.
Vi prøvede for to år siden at søge fs i Danmark, og søgte dispensation grundet min alder. Ansøgningen blev afslået, men da situationen på det tidspunkt i Egypten var kritisk, så overskred han udrejsefristen. Dette betød naturligvis at han fik karantæne. Vi besluttede at det ville være bedst at søge asyl, da det var farligt for ham dengang at tage til Egypten.

Danmark besluttede så i maj 2014 at hans sag skulle behandles i Spanien, da det var det land der havde udstedt visum til ham. Udsigten til at skulle undvære ham så længe var ulidelig, så vi talte med politiet om han kunne få lov til at droppe sin asylsag og tage hjem til Egypten, da situationen var blevet meget bedre på det tidspunkt. Det kunne de som udgangspunkt ikke, men de kunne dog ikke "stoppe" ham fra at tage hjem, så det lod de ham gøre og eskorterede ham til lufthavnen. Vi blev så gift i Egypten som sagt, og han indgav sin del af ansøgningen, og det samme gjorde jeg da jeg var hjemme i Danmark.


Derfor er mine spørgsmål nu:

1. Vi har netop modtaget brev om at de har modtaget vores ansøgning. Der i stod at de endnu ikke har taget stilling til hvorvidt de vil behandle sagen i Danmark.
Hvordan skal vi forstå det? Kunne de finde på at henvise os til andre lande??

2. Vil det faktum at han har været asylansøger og fået indrejsekarantæne påvirke sagen? Her tænker jeg at de kan finde på at afvise os, eller behandle sagen som kompliceret? Han fik på intet tidspunkt økonomisk hjælp af staten, da han havde midlerne til at forsørge sig selv.

Jeg er så bange for et afslag, jeg vil så gerne have at vi kan starte vores liv sammen og komme videre. :(


På forhånd tak

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidligere asylansøger

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2014 10:38:56

1) For hjælp til at forstå, hvad der står i breve, er du nødt til at scanne brevet og sende det til ÆUGs rådgivning: raadgivning@aegteskabudengraenser.dk. Det vil være helt uforsvarligt at basere et svar på gætterier uden først at have læst brevet.

2) Det kommer an på, hvad du mener med "indrejsekarantæne". Der findes både noget, der hedder visumkarantæne og noget, der hedder indrejseforbud. Visumkarantæne står ikke i vejen for, at man kan få opholdstilladelse, men det gør indrejseforbud.

Igen vil det være meget lettere at give dig et kvalificeret svar, hvis du leder ÆUGs rådgivning se de breve, der er sendt til din mand. Hvis han er udvist med indrejseforbud i f.eks. 2 år, har han fået meddelt dette skriftligt af de danske myndigheder.

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Tidligere asylansøger

Indlæg af AsmaaF » 16.10.2014 10:48:21

Hej Fundiver,

tak for hurtigt svar.

Han fik visumkarantæne, da han overskred sit ophold på visummet. Jeg scanner lige brevet og sender det. Mange tak

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Tidligere asylansøger

Indlæg af AsmaaF » 16.10.2014 15:15:14

Jeg blev usikker på hvorvidt der var indrejseforbud, så jeg kontaktede politiet.
Han har så åbenbart indrejseforbud på 2 år (der er gået 1 år nu). Jeg forstår det bare ikke, for dengang han var til samtale med en fra udlændingestyrelsen (Jesper Krogh), fik vi fortalt at det ville være en god løsning hvis vi blev gift i udlandet, og søgte fs. Da vi spurgte ind til karantænen (hvor vi ikke var klar over at der er forskel på visumkarantæne og indrejseforbud), sagde han at udlændingestyrelsen kan vælge at overse karantænen og give ham opholdstilladelse alligevel, da det var irrelevant hvorvidt man kunne få visum til landet, når man skulle have fast ophold her.

Hvad er vores chancer for at få ansøgningen godkendt, og er der noget vi kan stille op der evt. kan gøre vores sag stærkere? Udsigten til at vente endnu et år er så svær :(

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Tidligere asylansøger

Indlæg af closed1 » 17.10.2014 12:21:35

Når han har indrejseforbud så får i ikke ansøgningen godkendt. Så i må vente til forbuddet ophører.

Besvar