Dansk PrøveA1 eller FVU??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
skorpion
Indlæg: 131
Tilmeldt: 14.09.2011 13:12:28

Dansk PrøveA1 eller FVU??

Indlæg af skorpion » 25.04.2014 16:46:00

Hej
Vi havde søgt om familiesammenføring til min mand og nu har vi fået svar.
Det tog alt i alt 3 måneder.
Jeg vil gøre jer opmærksom på en ting: i slutningen af de 3 mdr vi ventede, ringede jeg til Udlændingestyrrelsen forsikkerhedsskyld for at høre hvornår vi ville få et svar. Sjovt nok sagde ham jeg snakkede med, at de havde sendt svaret for 1 uge siden. Jeg sagde at jeg ikke havde modtaget noget. Det undrede ham. Og jeg blev bekymret. Men så fandt jeg ud af at Udlændingestyrrelsen havde sendt mit brev til nogen andre med en anden adresse, men vi havde samme navn og efternavn. Det kan jeg ikke forstå hvordan det kan ske, fordi vores adresser passer ikke sammen og vores CPR-nr passer heller ikke sammen. Tænk hvis jeg ikke havde ringet!

Nåå, men det fik jeg ordnet og brevet er nu nået i mine hænder. På brevet står der: Anmodning om sikkerhedsstillelse. UL har vurderet at min ægtefælde opfylder betingelserne for at få meddelt opholdstilladelse i DK, såfremt jeg stiller økonomisk sikkerhed på 50.800 kr.
Vi er rigtig glæde for at alt er næsten overstået.
Jeg vil sætte pengene ind som deponeringsgaranti. Så vidt jeg har forstået får jeg et brev fra Ul senere om at min mand kan få opholdsstilladelse, og vi så folkeregistrere ham og derefter tilmelder ham til Dansk Prøve 1.
Mit spg går ud på: Er det ikke nemmere for min mand at starte på FVU-læsning trin 1. Den svare til Dansk Prøve A1, kunne jeg forstå. Så behøver vi vel heller ikke betale tilmeldingsgebyret på ca. 2500 kr. og når vi har beviset fra fvu, kan den siddestilles med Dansk Prøve A1 og dermed nedsættelse af de 20.000 kr??? (Min mand har nu været i Dk i 5 mdr, og i al den tid har han gået på en sprogskole ved betaling).

Besvar