procesuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
spiff
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08.04.2008 22:41:29

procesuelt ophold

Indlæg af spiff » 08.04.2008 23:35:17

Hej Alle
Jeg har emailet følgende spørgsmål til US den 27 marts, men har endnu ikke hørt noget, så tænkte at der måske var nogle her der kender svarene.
Min amerikanske kæreste kommer til Danmark til efteråret,
hvor vi vil gifte os, og dernæst søge om familiesammenføring inden for de 90 dage hun må være i landet. Vi ønsker så at hun bliver i landet, indtil
ansøgningen er behandlet, og hun vil følge dansk undervisning (som vi selv betaler) på en højskole. Vi har derfor brug for processuelt ophold. Jeg syntes ikke der står så meget om Processuelt ophold på nettet, og har derfor et par spørgsmål omkring det:

- Som jeg har forstået reglerne må vi godt blive gift og søge familiesammenføring mens hun er her i Danmark som almindelig turist (maks 90 dage ud af 6 mdr). Er det korrekt?

- skal man aktivt søge om processuelt ophold, eller får man det automatisk?

-hvis det er noget man skal søge om - hvor lang tid tager det så?

- er der nogen krav til at kunne få processuelt ophold? eller kan vi regne med at det får vi

- er det tilladt at rejse ind og ud af landet - både til andre EU/Schengen lande og til USA, eller skal vi blive i Danmark indtil ansøgningen om
familisammenføring er afgjort?

- er det tilladt at følge undervisning på en højskole imens hun opholder sig på processuelt ophold og er det nok med processuelt ophold, eller skal hun også have et studievisum?

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe.
Venlig hilsen
Spiff

ChrisB
Indlæg: 39
Tilmeldt: 19.06.2007 06:58:22

Re: procesuelt ophold

Indlæg af ChrisB » 09.04.2008 10:34:33

- Som jeg har forstået reglerne må vi godt blive gift og søge familiesammenføring mens hun er her i Danmark som almindelig turist (maks 90 dage ud af 6 mdr). Er det korrekt?
Ja. Så længe din kæreste opholder sig lovligt i landet (f.eks. som turist) kan i frit gifte jer og søge FS.
- skal man aktivt søge om processuelt ophold, eller får man det automatisk?
Det skal i ikke søge om. Hvis din kæreste indgiver ansøgning mens hun opholder sig her i landet, så får hun helt automatisk processuelt ophold. Indgiver I ansøgningen hos US i KBH får hun et stempel i sit pas med det samme.
-hvis det er noget man skal søge om - hvor lang tid tager det så?
Se ovenfor ;)

- er der nogen krav til at kunne få processuelt ophold? eller kan vi regne med at det får vi
Der er ingen krav ud over at din kæreste skal opholde sig her lovligt når ansøgningen indgives. I skal med andre ord bare nå and aflevere ansøgning indenfor de 90 dage hun må være her som turist.


Resten melder jeg lige pas overfor. Jeg vil nødigt udtale mig på et for løst grundlag og bringe jer i fedtefadet. Men mon ikke der er andre her som er bedre informeret ang din 2 sidste spørgsmål :)

Og iøvrigt held og lykke med det hele :)

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 09.04.2008 11:10:29

hej

processuelt ophold siger noget om at jeres sag er under proces/behandling og din kone har tåleligt lovligt ophold. På processuelt ophold at I skal derfor selv sørge for at betale til et danskkursus og da I selv finansiere dette vil jeg formode at det er ligegyldigt hvor dette er om det er i en kommune, privat skole eller på en højskole.

held & lykke med det hele :D

keff
Indlæg: 497
Tilmeldt: 27.07.2007 20:04:42

Indlæg af keff » 09.04.2008 14:41:24

Undskyld jeg blander mig med et spørgsmål.
Skal man ikke have sygeforsikring i hele den processuelle periode ??

Tak

spiff
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08.04.2008 22:41:29

Indlæg af spiff » 09.04.2008 15:23:12

Tak for svarene.
Men Keff har da fat i noget - hvordan er det nu det er med sygesikring. Jeg erindrer at det er noget man får 6 uger efter en eller anden dato - men efter hvad? Hun skal betale et helt vanvittigt beløb i rejse/sygeforsikring mens hun er her som turist, så jo før vi slipper for den udgift jo bedre.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 09.04.2008 15:45:47

jo din kæreste skal sørge for at have privat sygesikring inden afrejse....

det med de 6 uger var en karantæne for at benytte det danske system efter man fik OT, men den er nu fjernet. kan få hjælp fra dag 1 efter FS

Besvar