Familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Familiesammenføring

Indlæg af s.københavn » 16.01.2014 20:34:17

Hej,

Er der nogen der ved, hvilke rettigheder familiesammenføring giver ens ægtefælle? (Jeg tænker her på gratis studie såsom videregående uddannelse, samt arbejdsret)

Herudover vil jeg høre om der er nogle der har nogen erfaring med det beløb man skal stille til sikkerhed for kommunen ca. 52.000 kr. 2014 niveau. Hvis man ikke lige ligger inde med de penge, er det noget banken kan stille til rådighed for en?

Håber der er nogen der ved noget. Syntes jeg har ledt og ledt på diverse hjemmesider uden, at kunne få svar på det. :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 16.01.2014 22:10:10

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142566

Læs § 4.

Brug søgefunktionen her på siden og søg på 'bankgaranti' eller 'sikkerhed' eller 'sikkerhedsstillelse', så vil du finde så rigeligt med tråde, der handler om det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2014 07:55:49

Har man en opholdstilladelse, der er givet med henblik på permanent ophold i Danmark, som det hed i gamle dage, må man naturligvis både arbejde og studere på lige fod med danskere. Hvad ellers?

Der er da intet, politikerne hellere vil, end at indvandrere uddanner sig og arbejder. Deres skrækvision er tværtimod hjemmegående burkaklædte husmødre med store børneflokke i en ghetto......

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Familiesammenføring

Indlæg af s.københavn » 17.01.2014 20:44:09

Hej,

Tak for svarene og linket :)

Fundiver199: Du siger han er ligestillet med andre danskere ved ægteskab, vil det så også sige at han kan gå gratis på videregående uddannelser og modtage su?
Hvis han kommer for at studere uden at være gift med mig, så skal ham betale op til 125.000 kr. om året. Har du evt. Et link til hvorfra du har fået den viden? Sys ikk jeg kan læse mig til det nogle stedet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2014 12:17:09

Hvis man har opholdstilladelse som ægtefællesammenført efter Udlændingelovens §9 eller som flygtning, så skal man ikke betale undervisningsafgift. Årsagen er, at når hensigten er, at man skal bo resten af livet i Danmark, så skal man selvfølgelig også have de samme rettigheder og pligter som andre borgere.

Hvorimod der jo ikke er nogen rimelig grund til, at Danmark skal finansiere universitetsuddannelse for f.eks. en amerikaner eller kineser, der alene kommer hertil for at tage 2 semestre af sin uddannelse på et dansk universitet, og som herefter rejser hjem igen og dermed aldrig kommer til at arbejde og betale skat i Danmark.

Jeg gider ærlig talt ikke finde links til dig, men det er beskrevet på diverse universiters hjemmesider, hvem der skal betale undervisningsafgift, og hvem der ikke skal. Og reglerne for SU er beskrevet på SU-styrelsens hjemmeside.

Men det afgørende er ikke, om I er gift. Ægteskabet med dig giver ham ikke i sig selv nogen som helst rettigheder i Danmark. Det er kun via det at søge og få en opholdstilladelse, at han kan opnå rettigheder i Danmark.

Og søger han f.eks. om en studieopholdstilladelse, fordi I ikke kan blive familiesammenført pga. din alder, så skal han betale undervisningsafgift lige som alle andre udenlandske studerende, der har en sådan opholdstilladelse. Og han kan ikke modtage dansk SU, og må desuden højest arbejde så og så mange timer om ugen ved siden af studierne.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Familiesammenføring

Indlæg af s.københavn » 19.01.2014 09:14:46

Okay, tusind tak for svar.

Jeg tjekker su-styrelsens hjemmeside :)

Besvar