Annullere asylansøgning og søge FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 28.12.2013 05:28:12

Hej, jeg har nu været oppe hele natten i frustration over at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.
Tilbage i sommers fik kæresten og jeg et afslag på FS, da vi ikke var gift, og jeg var ikke 24 år. Vi havde håbet på en dispensation, men det gik ikke, og vi fik i begrundelsen at vide at vores sag nærmere var en asylsag, og at det burde vi overveje at søge i stedet for. Min kæreste er fra Egypten, og udrejsedatoen lå i juli. På det tidspunkt skete der så mange ting dernede, og vi turde simpelthen ikke sende ham derned. Vi ville heller ikke søge asyl, da vi ikke vidste hvilke konsekvenser det ville få i fremtiden for vores sag. Så han var her ulovligt til Oktober, hvor han blev stoppet af politiet om natten mens han kørte mig på hospitalet da jeg var meget syg. Politiet opdager så at han ikke har nogen opholdstilladelse og tager min kæreste med til politistationen, hvor han vælger at søge asyl. De sender ham afsted til Sandholm, men han får dog lov til at flytte tilbage til Aalborg efter en uge og bo hos mig. Han har et interview her d.14/1, men vi er bange for at hans sag bliver afvist, og han er træt af at bo uden at have nogle rettigheder eller kunne arbejde.
Politiet i Aalborg har så efterfølgende snakket en del med ham, og rådet ham til at annullere sin asylansøgning og så søge om opholdstilladelse baseret på andre grundlag, som fx. selvstændig erhvervsdrivende eller familiesammenføring, da jeg i februar fylder 23½.

Jeg bliver forvirret nu hvor jeg kigger forummet igennem, da jeg har læst man ikke kan søge FS hvis man er asylansøger, og at man skal rejse hjem først. Hvis man har annulleret ansøgningen, hvad sker der så? Er man her så ulovligt og skal først rejse hjem før man kan søge om opholdstilladelse? For det lød ikke sådan da vi snakkede med politiet, der syntes at han havde bedre muligheder. Vil det desuden have nogen indflydelse på FS at han har været asylansøger?

De nævnte også at hvis man tjener et vidst beløb om året, så har man også lov til at opholde sig i Danmark. Så han skulle komme med en bankoversigt, så skulle han nemt kunne få opholdstilladelse. Men sådan som jeg kunne læse på nyidanmark.dk, så gælder det ved arbejde i Danmark. Han har firma i udlandet hvor han tjener penge. Jeg er godt forvirret!

Vi kunne virkelig godt bruge et godt råd :(

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af fundiver199 » 28.12.2013 09:25:58

Allerførst: Selve det forhold, at der er uro i Ægypten, giver IKKE din kæreste ret til at få asyl hverken i Danmark eller nogen som helst andre steder. Han har KUN ret til at få asyl, hvis han f.eks. er politisk aktiv og modstander af regeringen og derfor risikerer tortur eller henrettelse, såfremt regeringen får fat i ham. Eller tilhører et eller andet etnisk mindretal, der er udsat for etniske udrensninger el. i det område, hvor han bor.

Og ja for at blive gift og søge om familiesammenføring i Danmark, skal man have "lovligt ophold". Så fremgangsmåden er følgende:

1) Din kæreste rejser hjem til Ægypten
2) Du besøger ham i Ægypten, og I bliver gift
3) Din kæreste søger om familiesammenføring med dig på den danske ambassade i Cairo
4) Når ansøgningen er godkendt, flytter han til Danmark, og I begynder jeres nye liv sammen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af mh1 » 28.12.2013 12:47:51

Hvis din kæreste ikke har lyst til at tage til Egypten, så kan han evt. nøjes med at tage til Tyrkiet, og I kan blive gift der - forudsat naturligvis at han kan fremskaffe den nødvendige dokumentation for at han er ugift.

Han skal bruge et visum, men for at få det skal han blot have:

- et pas med mindst 6 mdr.s gyldighed tilbage
- en reservation til fly- eller eller anden billet ud af Tyrkiet (fx en returbillet fra-til DK)
- et visa- eller master-kreditkort

Han kan søge visum her: https://www.evisa.gov.tr/en/info/what-is-e-visa/

Der er flere, som har haft held til at blive viet i Tyrkiet, og du kan søge på fx ordet 'Istanbul' for at finde trådene om det.
mh
Rådgiver for ÆUG

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 28.12.2013 14:32:21

fundiver199 skrev:Allerførst: Selve det forhold, at der er uro i Ægypten, giver IKKE din kæreste ret til at få asyl hverken i Danmark eller nogen som helst andre steder. Han har KUN ret til at få asyl, hvis han f.eks. er politisk aktiv og modstander af regeringen og derfor risikerer tortur eller henrettelse, såfremt regeringen får fat i ham. Eller tilhører et eller andet etnisk mindretal, der er udsat for etniske udrensninger el. i det område, hvor han bor.
sammen
Det er vi godt klar over, og hans sag er ikke blot at der er uro i landet. Han har været forfulgt i landet, da han er ex-muslim og han er blevet truet på livet flere gange, samt er meget politisk aktiv. Flere ateister i Egypten blev henrettet og fængslet under det muslimske broderskabs styre, så vi turde ikke sende ham tilbage dertil. Situationen er blevet lidt bedre nu.

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor politiet så fortæller os at vi kan "bare" annullere asylansøgningen og søge om noget andet.

Men tak for hjælp!

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 28.12.2013 14:44:37

Min kæreste fortæller mig at det fik han også at vide da han var på Sandholm centeret og snakkede med dem. Han fik at vide at hvis han annullerer asylansøgningen så har han en periode på 20 dage hvor han finde ud af hvad han vil gøre, og at det ikke er nødvendigt at forlade landet blot for at søge om FS. Det er så forvirrende :( for hvis vi kan undgå at tage til Egypten ville det være at foretrække.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af mh1 » 28.12.2013 16:48:26

Hvem er det helt præcist han har snakket med, som mener at han kan søge om fs?

Så vidt jeg ved kan man ikke bruge et ophold, hvor man ikke er 'lovlig' til at søge om fs. Som udgangspunkt kan man jo heller ikke få lov til at gifte sig uden at have lovligt ophold. Undtagelse kan gøres, hvis man har opholdt sig i DK i flere år og har fået barn med den, man vil giftes med.

Der er folk, som er gift og som er blevet nægtet fs, alene fordi den udenlandske ægtefælle har overskredet sit visumophold, så jeg kan ikke rigtig få øje på begrundelsen for at din kæreste skulle kunne få en ansøgning behandlet.

Reglerne som står her er ganske klare: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af fundiver199 » 28.12.2013 16:56:34

MEN som du beskriver situationen, har din kæreste jo faktisk et muligt asylmotiv. Så hvorfor ikke lade asyl-sagen køre videre og få en afgørelse på den?

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 05.01.2014 08:09:35

Fordi vi er godt trætte af at han intet kan i Danmark, hverken tage til læge eller arbejde. :( vi vil så gerne have en afklaring på det hele. Vores dispensation til at blive gift er så lige blevet afslået :(

Han har blandt andet snakket med flere medarbejdere hos Røde Kors i Sandholm lejren, hvor de nærmest direkte opfordrede ham og andre til aldrig at forlade Danmark, og udnytte asylansøgningen til at opnå FS. Synes det lød bizart, og en synd måde at bruge asylsystemet på. Han fik også snakket med en egyptisk tolk, der nævnte flere sager han har haft hvor asylansøgeren ventede til kæresten var fyldt 24 år, hvor han så annullerede asylansøgningen, blev gift med kæresten og søgte FS. Da de ikke kan rejse hjem får de vidst lov til at blive i Danmark, og kan dermed gøre dette. Min kæreste kan ikke tage tilbage til Egypten, han kan i hvert fald ikke leve der.

Er det noget i har hørt om? Jeg kan ikke rigtig tage nogle steder hen pga min uddannelse, så det er lidt udelukket at vi bliver gift et andet sted :(

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af fundiver199 » 05.01.2014 10:37:04

At blive gift behøver ikke tage mere end 1 dag og kan f.eks. gøres i Sverige. Så det forhindrer din uddannelse dig næppe i. Men din mand vil som udgangspunkt ikke kunne få lov at aflevere en ansøgning om FS i Danmark, da han mangler "lovligt ophold".

At blive gift og søge om FS tager også tid. Så måske er det i virkeligheden lige så hurtigt at vente på afgørelsen i asylsagen.

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 05.01.2014 18:08:16

Kan vi blive gift i Sverige når jeg ikke bor der og når han er asylansøger i Danmark?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af fundiver199 » 05.01.2014 19:14:17

Hvis I har de nødvendige papirer med jer så ja. Hans indrejse i Sverige er dog naturligvis ikke lovlig, så han risikerer til enhver tid at blive pågrebet af svensk politi og tilbageholdt med henblik på udsendelse. Men det kræver ikke "lovligt ophold" at blive gift i Sverige.

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 05.01.2014 21:31:25

Men ja, vi kommer ikke udenom at han bliver nødt til at forlade landet for at vi kan ansøge om FS, selvom vi bliver gift i Sverige.. suk..

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 12.01.2014 13:42:46

Hvis nu vi vælger at flytte til Goteborg, hvor jeg pendler frem og tilbage mellem Aalborg som studerende, og vi bliver gift i Sverige, vil det så lovliggøre hans ophold i Sverige eller hvordan?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af skaanebo » 12.01.2014 16:59:03

Hvis I søger efter EUregler, ja.

AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Re: Annullere asylansøgning og søge FS

Indlæg af AsmaaF » 12.01.2014 17:08:06

Hvordan foregår det så helt praktisk? Skal han annullere sin asylansøgning i Danmark for at få sit pas tilbage, eller er det nok at vi har en kopi?

Må han søge om opholdskort direkte efter vi er blevet gift?

Besvar