Boligkravet - forældre som mulige udlejere

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Twinflame
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01.03.2008 21:52:54

Boligkravet - forældre som mulige udlejere

Indlæg af Twinflame » 27.03.2008 22:46:00

Hej,

Min amerikanske kæreste og jeg overvejer at gifte os til sommer og søge familiesammenføring. I den forbindelse har jeg det problem, at min lejlighed kun er 2 års fremleje, som var det eneste jeg hurtigt kunne finde, da jeg vendte hjem fra USA i efteråret.

Jeg prøver selvfølgelig at søge lejeboliger, og der er da en mulighed for at jeg finder noget mere permenant inden til sommer, men realistisk set kommer det nok nemmere til at tage ½-1 år.
Jeg har derfor overvejet, om det kunne være en mulighed at leje første salen i mine forældres hus (som de selv ejer). Mine forældre bor dog i Jylland, og jeg arbejder i khb så jeg ville stadig have brug for at bo i mit fremleje indtil det bliver muligt at få en lejebolig (eller min kæreste får opholdstilladelse og et job, så vi har råd til at købe noget, men det hjælper jo ikke meget i første omgang).
Men så længe jeg har en officiel (omend sikkert billig) lejekontrakt fra mine forældre, så burde det vel ikke være et problem at leje en ekstra bolig et andet sted og bor der - eller er det?

Er der nogle der har erfaringer med noget tilsvarende - jeg kan se der er blevet spurgt om noget tilsvarende før, uden der dog rigtigt er kommet svar på det. Men måske nogle af de tidligere spørgsmålsstillere er blevet klogere og kan dele ud af erfaringen.

Mvh. twinflame

kainat
Indlæg: 32
Tilmeldt: 19.08.2007 18:37:13

Indlæg af kainat » 28.03.2008 07:45:06

på folkeregisret siger de, at danmark er fyldtmed folk der bor to steder på grund af arbejde og man må selvfølgelig vælge sin andresse et af stederne.men man skal vælge der hvor man opholder sig mest. dvs 4 ud af 7 nætter sover man der hvor man har sin adresse.
jeg forstiller mig ikke at der er noget problem inden han kommer hertil, at du har adresse og kontrakt hos dine forældre og husker som en god borger at sove der så ofte som muligt! men når din man er i landet vil han jo sku gå på skole osv i den kommune du har din adresse i.og derer det vigtigt at i bor sammen (af flere årsager jo) så du må så være indstillet på at skulle bo i jylland hvis du enndu ikke har fundet noget i kbh.
eller måske kan du høre under den undtagelse hvor du har boet længe i udlnadedt? så giver us dig lidt tid til at finde e bolig. kommer an på hvor længe du har været i usa og hvornår du kom hjem.. kig på nyidanmark.dk ellerring tildem

Twinflame
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01.03.2008 21:52:54

Indlæg af Twinflame » 28.03.2008 08:49:38

Hej Kainat,

Det lyder så til, at det ikke er så god en ide. Det vil simpelhen ikke være muligt for mig, at sover i Jylland mere en 2-3 nætter og stadig passe mit arbejde. Tænkte bare, at US måske ville være tilfredse med, at man havde en permanant lejekontrakt at "falde tilbage på", da boligkravet vel mest burde være der for, at man ikke pludselig står og er hjemløs.
Men hvis adressen i Jylland skal være hovedadressen, så kan jeg vist ligeså godt glemme den ide, er jo ikke ude på at prøve at snyde reglerne.

Men mange tak for svaret, jeg må vist bare søge videre og krydse fingre for at jeg finder noget.

Naf9
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.06.2007 23:14:56
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 28.03.2008 09:24:36

Hej,

Jeg er også på vej tilbage til Danmark, og havde svært ved at finde noget der ifølge US er permanent. Men jeg holdt øje med denne side: www.lejerbo.dk, og nu kan vi flytte næste måned - lejl. ½-1 time fra Kbh. med toget :D

Der er indimellem ledige lejligheder, selvom de fleste er dyre. Men det kan da bruges i starten, så er det nemmere når man er etableret. Når du har arbejdet lidt kan I jo kigge på et boligkøb, der findes efterhånden også billige lejligheder.

Hvis du har job i Kbh. kommer du foran i køen ved lejerbo og andre almennyttige boligselskaber, så bare skriv dig op til de afd. der ser ud til at have kort ventetid - det er mit råd...

Vh,
Henriette

Twinflame
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01.03.2008 21:52:54

Indlæg af Twinflame » 28.03.2008 12:52:02

Hej Henriette,

Tak for rådet - har selv været inde på netop lejerbo og prøve at finde afdelinger med kort ventetid, og fandt da et par stykker at blive skrevet op til, selvom de fleste ser ud til at have op mod 10 år og/eller have en for mig urealistisk høj husleje, hvis jeg skal forsøge to på min løn i ½-1 år eller hvor længe det måtte tage at behandle sagen og finde et arbejde til min kæreste/mand bagefter.

Arbejder desværre ikke i selve københavns kommune, men lige nord for i Lyngby-Taarbæk kommune. Ved du om jeg så kommer foran i køen i den kommune (selvom der jo langtfra er så mange boliger som i kbh kommune)? Jeg kan jo altid ringe og spørge, men du lyder jo til at være lidt inde i det :)

Der er heldigvis nogle lejeboliger igennem min pensionskasse, som jeg måske kan være heldig at få (krydser fingre for de to jeg har søgt i dag) - det ser ud til at 20-40 % af dem bliver lejet ud til folk med min ancinitet, der er bare ikke så mange af dem, men det er dem jeg har størst forhåbning til.

Naf9
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.06.2007 23:14:56
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 28.03.2008 14:05:41

Ja, det skulle være stort set det samme, prøv at at høre dem ad.

Der er vist stor mulighed for boliger i Farum Midtpunkt, men de har en del "ghetto" og "bande"-problemer... KAB, tror jeg det er, men det har du nok set også så. :) ...Ja gode forhold de giver os tilbageflyttere: bo i ghettoen eller på landet, så skal vores ægtefæller da nok blive godt integreret... :roll:

Held og lykke

Twinflame
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01.03.2008 21:52:54

Indlæg af Twinflame » 28.03.2008 14:58:00

Hej Naf9,

KAB havde jeg faktisk ikke checket men det må jeg hellere lige gøre. Kan kun være enig i, at boligkravet er et strengt et at leve op til, især hvis man lige er vendt hjem fra udlandet eller som for de par venner jeg har i samme situation, hvor man lige er blevet færdig med at studere. Fremleje er nemt nok, men tidsubegrænset udleje hænge altså bare ikke på træerne - og på én indkomst er køb tit udelukket. Så lidt den samme onde cirkel som med arbejdstilladelse og opholdstilladelse, svært at få den ene uden den anden.

Når der så er en fredagstræt medarbejder i boligafdelingen, der kommer til at sende en mail ud med, at man har fået den ene af de lejligheder man har søgt - for så en time senere at ringe og beklage, at hun havde lavet en fejl, så det alligevel ikke var tilfældet, så er det altså pænt svært ikke at være lidt nedtrykt sådan en fredag eftermiddag :cry: Troede lige problemet var løst, men nej. Sad jo allerede og glædede mig til at ringe og sige til kæresten at nu manglede vi bare at blive gift :)

Nå, men i det mindste var jeg så nummer to i bunken :roll: Måske næste gang så, hvornår det så end måtte blive, suk.

kainat
Indlæg: 32
Tilmeldt: 19.08.2007 18:37:13

Indlæg af kainat » 29.03.2008 09:28:14

det åndsvage boligkrav er en hovedpine for mange.
personligt har jeghaft den hovedpine i 6 måneder nu. er de sidste 3 måneder har den vokset og vokset. jeg kan bare ikke finde noget. vil blive glad bare for at væresle eller et pulterum. menkender inegn der ejer deres egen bolig i kbh omårdet. og de annoncer jeg finder at folk lejer noget ud, ja det bliver aldrig mig de vælger til at bo i deres lejlighed eller væresle. der bliver ofte spurgt til min mands cpr nr. og det kan han jo ikek få, før jeg får en bolig...
har ledt så meget og arbejdet såmeget i et forsøg til at tjene penge til at købe noget, men synes så også at det er fjollet at købe noget på 20 kvm og sku bo der de næste 7 år, fordi man ikke må bo i noget der står til salg og hvornpr får man nogen sinde råd til atkøbe uden at sælge først (og hvem elleresvil iøvrigt bruge flere 100000 på 25 kvm?)
jeg er studerende og er vedat falde om af alt det boligsøgning arbejde og stuider, samtidg med at sku forsørge manden i sit hjemland, hvis familie er gpet i bro over vorrsægteskab og bare ikke er støttende på nogen måde.
da han komhjem fra sit besøæg i dk hvor vi blev gift, blev han enda fyret.
det går kraftigt ud overmin skole.
er skrevet op til 1800 boliger men vente tid på de der 10prs tid.
sålænge kan man da ikek vente på at bo med sin elskede. er ved at gåtil efetr ikke at ha set ham i 3 måneder nu!
ja og der er jo mange der har det som mig.
jeg tænkte om detku være muligt, at ÆUG arangeret et køb af en boliger nogen travle steder i landet.vi simpelthen splejser. og så lejer foreningen væresler ud til dedespreate. så allei det her huld har et sted at får en lejekontrakt, så mankan søge FSinde d ette sortehul problem har løst sig.
vi sætter selvfølgelig huslejen så pengene går op.
er der nogen der er med på ideen? kan godt være der er en bagside jeg ikke har tænkt over. men ku det ike være en hjælp til mange par i fremtidenom vi havde sådan noget?
undskyld hakke skrivingen. jeg har travlt:)
god dag

Twinflame
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01.03.2008 21:52:54

Indlæg af Twinflame » 29.03.2008 11:30:43

Hej Kainat,

Det lyder ikke rart med svigerfamilien, stakkels jer :(

Mht. til udleje metoden du nævner, så ved jeg ikke, om der vil være et problem i forbindelse med at det er "selvstændig bolig". Hvis det er enkelte større lejligheder, hvor værelserne udlejes stk.vis, køkken og bad deles, så bliver det måske lidt henad et bofællesskab - men jeg ved det ikke, har ikke forstand på området.
Desuden kunne det måske være tvivlsom, om ÆUG har de økonomiske midler til det.

Besvar