Sygedagpenge

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
M.M.S
Indlæg: 61
Tilmeldt: 25.10.2010 11:39:27

Sygedagpenge

Indlæg af M.M.S » 15.05.2013 22:40:55

Hej alle herinde,
jeg har et lille spørgsmål, som jeg ønsker besvaret.
Mind mand har været i Danmark i 2 år, og han fik opholdstilladelse for ca. et år. Han har de sidste 7 måneder haft et fuldtidsarbejde, men han er nu indlagt på sygehuset, fordi han har mange smerter i ryggen og ikke har nogen følelse i benet og foden. De troede først, at det var en diskusprolaps, men en MR-scanning har vist, at det ikke er. Han er blevet flyttet til et andet sygehus i en anden by, og han har mange undersøgelser forude. Lægerne har sagt, at han skal sygemeldes og ikke må arbejde det næste lange stykke tid. Mit spørgsmål er så, om han er berretiget til sygedagpenge fra kommunen? Jeg ved nemlig, at sygedapenge fra en a-kasse ikke tæller som en offtenlig ydelse, men gælder samme regler for sygedagpenge fra en kommune?

På forhånd tak

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sygedagpenge

Indlæg af soreng » 16.05.2013 08:22:40

Du kan læse om reglerne for at modtage sygedagpenge her.
https://www.borger.dk/Sider/Sygedagpenge.aspx

Og ja, sygedagpenge fra kommunen er en helt "lovlig" ydelse for en fs.

M.M.S
Indlæg: 61
Tilmeldt: 25.10.2010 11:39:27

Re: Sygedagpenge

Indlæg af M.M.S » 16.05.2013 17:56:59

Hej Søren,
tak for dit svar.
Jeg havde været inde på den hjemmeside, inden jeg skrev indlægget, men jeg vidste ikke, om de regler også gjaldt for folk, som er blevet sammenført.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sygedagpenge

Indlæg af soreng » 17.05.2013 08:04:03

Reglerne for dagpenge og sygedagpenge er de samme for alle der bor i Danmark, uanset nationalitet. Der er de samme krav til familiesammenførte som der er for alle andre. Sådan er det egentlig for de fleste regler og love. Er de ikke de samme for f.eks udlændinge, skal det fremgå af loven/reglen.

M.M.S
Indlæg: 61
Tilmeldt: 25.10.2010 11:39:27

Re: Sygedagpenge

Indlæg af M.M.S » 17.05.2013 22:58:35

Der er nogle offentlige ydelser, som man ikke må have modtaget de seneste tre år, hvis man skal søge familiesammenføring eller forlænge sin opholdstilladelse.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sygedagpenge

Indlæg af soreng » 18.05.2013 08:06:03

Det er jeg da så udemærket godt klar over. :lol:
Mere præcist er der tale om ydelser givet efter loven om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.

Nu er det jo så ikke så relevant at lede i reglerne for at søge om fs, for en spørger som tydeligvis allerede har fået fs, og reglerne er stadigvæk at det er den herboende (danskeren) der ikke må modtage ydelserne, ved forlængelse.

Vil udlændingen senere søge om permanent opholdstilladelse, må udlændingen heller ikke have modtaget nogle af de ydelser indenfor de seneste x antal år.

Men reglerne for at få dem udbetalt er de samme for både etniske danskere, og familiesammenførte udlændinge...Konsekvenserne er ikke de samme, men det har jeg heller aldrig skrevet at de er. :roll:
Og starteren af denne tråd spurgte jo netop ind til om sygedagpenge hørte under den kategori som du beskriver, til hvilket hun fik at vide nej.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Sygedagpenge

Indlæg af Durmaz » 18.05.2013 11:08:53

nu bliver jeg forvirrede. ved forlængelser af opholdtilladelsen bliver der da kikkede på begge parter om hvorvidt nogle har modtager offentlig ydsler...Ikke kun den danska statsborger...

Det er jo lige præsist det vi vejleder/rådgiver om herinde.
Men også det der nogle gange dukker op i pressen. eks har der ret fornyeligt været en sag omkring en dansker hvis kone havde fået hjælp en mdr, da de havde haft nogle ægteskabelige problemer og var flyttede kortvarigt fra hinanden.. Da hun skulle søge forlængelse blev denne ikke forlænget..

Men sygedagpenge kan man altid få da de ikke høre under

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sygedagpenge

Indlæg af soreng » 18.05.2013 12:52:09

Durmaz skrev:nu bliver jeg forvirrede. ved forlængelser af opholdtilladelsen bliver der da kikkede på begge parter om hvorvidt nogle har modtager offentlig ydsler...Ikke kun den danska statsborger...
Igen skal en opholdstilladelse vel så betinges af at ansøgeren ikke har modtaget offentlige ydelser. Det er ikke et krav for forlængelse pt
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm

Man skal leve op til kravene for ens opholdstilladelse når man søger om forlængelse.

Det er egentlig heller ikke i vejen for at søge om fs i første omgang (hvis man forestiller sig at personen der søger har haft en anden form for opholdstilladelse i Danmark før der søges om fs, og fået kontanthjælp i den periode).
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... rgelse.htm
Som du kan læse skrives der at "den herboende ægtefælle ikke må have modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven - fx kontanthjælp - inden for de seneste 3 år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring." Intet om at personen der søger om omholdstilladelsen ikke må.
Durmaz skrev:Det er jo lige præsist det vi vejleder/rådgiver om herinde.
Når man er et ægtepar ses man som en "enhed" når man søger om kontanthjælp. Derfor vil det oftest være sådan at begge parter modtager kontanthjælp. Men der vil i princippet ikke være noget i vejen for at udlændingen modtog kontanthjælp, efter de regler der er for fs i øjeblikket, så længe den herboende ikke gør. Pengene vil så bare blive trukket i garantien i første omgang, indtil den er tom.
Durmaz skrev: Men også det der nogle gange dukker op i pressen. eks har der ret fornyeligt været en sag omkring en dansker hvis kone havde fået hjælp en mdr, da de havde haft nogle ægteskabelige problemer og var flyttede kortvarigt fra hinanden.. Da hun skulle søge forlængelse blev denne ikke forlænget..

Men sygedagpenge kan man altid få da de ikke høre under
Hvad er det for en sag? Det lyder som om at der ligger mere i den sag end det, eller også er det en klassisk ekstrablad overskrift.

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Sygedagpenge

Indlæg af larschr5 » 18.05.2013 14:39:33

@soreng

Hvis du er så skråsikker som du giver udtryk for, på din sædvanlige charmerende måde :lol: , synes jeg du skulle tage kontakt til Udlændingestyrelsens juridiske afdeling og påpege overfor dem, at deres ansøgningssblanketter til forlængelse af opholdstilladelse er faktuelt forkerte og direkte misvisende.

I blanket FA3, side 2 står der direkte:
Forsørgelseskrav:
Der stilles normalt krav om, at du og din ægtefælle skal være selvforsørgende. Det betyder at hverken du eller din ægtefælle må have modtaget hjælp efter aktivloven eller efter integrationsloven.
Derudover bliver både ansøger (udlændingen) og den herboende samlever/ægtefælle bedt om at skrive under på tro og love, at man ikke har modtaget hjælp efter aktivloven eller integrationsloven.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sygedagpenge

Indlæg af soreng » 18.05.2013 16:57:55

Så burde du på samme grundlag tage kontakt til us juridiske afdeling og påpege at deres sider er faktuelt forkerte og misvisende. :lol:

Så er der en stor forskel i hvad de skriver på deres side, og hvad der står i blanketterne. Jeg citerer bare hvad der står på siderne, og der skriver de intet om at det krav også gælder ansøgeren, hvilket det jo heller ikke gjorde da man ansøgte. Det giver egentlig heller ikke meget mening at man nu skulle være underlagt en regel ved fornyelse som man ikke var da man søgte om den oprindelige opholdstilladelse.

Så us skriver 2 forskellige ting, og det ville jeg da påpege hvis jeg stod i situationen hvor jeg skulle bruge det. Det hele er jo så bundet op på en lov, der vel så gør det helt klart hvilke af de 2 formuleringer der er korrekte.

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Sygedagpenge

Indlæg af larschr5 » 18.05.2013 19:17:56

Hvorfor skulle jeg dog det? Jeg forholder mig til det som fremgår af den blanket der er til formålet, og som indeholder de krav som Udlændingestyrelsen stiller for at forlænge en opholdstilladelse. At du "kun" har kigget på Nyidanmark.dk kan du vel ikke klandre mig for - men godt forsøgt :roll: . Det er dig der påstår at det ikke er et krav, jeg påstår det modsatte og henviser til den juridisk udarbejdede blanket som man skriver under på når man ansøger. Jeg gætter på der er mere kvalitetskontrol på officelle blanketter, end på statens hjemmesider.

Derudover kan jeg citere direkte fra afgørelsen om forlængelse af min hustru's opholdstilladelse. Denne skrivelse er dateret 15. maj 2013, og skal gerne, hvis du fortsat ønsker at kvæulere, smide et billede op så du ved selvsyn kan konstatere det:

Betingelser for din opholdstilladelse:

- At du og din ægtefælle, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven i tiden, indtil du får tidsubegrænset opholdstilladelse.


Er det konkret nok for dig?

Så hvis du mener at besidde de vise sten, og have helt styr på udlændigelovgivningen, så synes jeg da at du skulle bruge det til at få rettet op på de fejl der er hos Udlændigestyrelsen. Det tror jeg da mange binationale par ville sætte pris på, men du ønsker måske blot at diskutere det på ÆUG, fremfor at gøre en forskel? Jeg kan af gode grunde ikke gøre det, da jeg ikke aner hvad du baserer dine udtalelser på - udover at du har kigget på Nyidanmark.dk.

Det hele bunder jo i det begreb der hedder selvforsørgelse. Derfor er der heller ikke tale om en ny regel man bliver underlagt ved forlængelse, den har hele tiden eksisteret. Ellers må du meget gerne dele din definition af selvforsørgelse?

Besvar