Sprogskole og støtte

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
M.I.Y.J
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21.12.2011 16:42:07

Sprogskole og støtte

Indlæg af M.I.Y.J » 14.05.2013 13:54:52

Hej

vi har fået familiesammenføring og det hele og arbejder nu hen imod at bestå A1 prøven.

Min kone går på sprogskole i Herning. Der er åbenbart en del elever der, der modtager støtte imens de får sprog undervisning, imod at de skal møde op 5 dage om ugen.

jeg har ikke kunne finde noget info om dette da jeg ikke aner hvad denne ordning hedder, eller om den findes.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af soreng » 14.05.2013 15:06:45

Nu er der jo for så vidt ikke noget i vejen for at en familiesammenført kan modtage kontanthjælp (især ikke hvis man har fået dispensation for dette krav ved fs, f.eks pga at den herboende ægtefælle har særbørn), og så kan man da godt forestille sig at kommunen sætter som krav at man skal gå til dansk undervisning 5 dage om ugen.

Men dem der kan svare bedst på det må vel være dem der underlagt ordningen og som din kone læser med. ;-)

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af DBS » 14.05.2013 19:12:07

Det kunne jo f.eks være, at det er nogle der har fået FS efter danske regler, men med dispenstion, f.eks. pga særbørn.

Efter danske regler har du jo pligt til at deltage i sprogundervisningen, og hvis jeg husker rigtigt, står der noget i integrationskontrakten om at det kan få konsekvenser for evt. støtte hvis man ikke deltager.

Ovenstående står i kontrast til folk der har FS efter EU regler, hvor sprogundervisning er et tilbud som man har ret til.

mvh DBS

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af soreng » 15.05.2013 08:56:23

DBS skrev:Det kunne jo f.eks være, at det er nogle der har fået FS efter danske regler, men med dispenstion, f.eks. pga særbørn.

Efter danske regler har du jo pligt til at deltage i sprogundervisningen, og hvis jeg husker rigtigt, står der noget i integrationskontrakten om at det kan få konsekvenser for evt. støtte hvis man ikke deltager.

Ovenstående står i kontrast til folk der har FS efter EU regler, hvor sprogundervisning er et tilbud som man har ret til.

mvh DBS
Det er ikke anderledes for folk der er fs efter danske regler. Man har ikke en pligt til at deltage i danskundervisning som fs efter danske regler. Det er et tilbud. At man så skal bestå en sprogprøve efter 6 måneder er en anden ting, men man har ikke pligt til noget som helst af det du skriver, og kan man bestå sprogprøven efter 6 måneder uden at deltage i danskundervisningen, så er det da helt op til en selv.

Man har på samme måde heller ikke pligt til at møde op på kommunen og få udfærdiget en integrationskontrakt. De eneste vilkår for ens fs efter danske regler, er altså nu engang dem der er blevet beskrevet i brevet fra us, hvor de lister betingelserne for ens opholdstilladelse.
Hverken sprogskole eller integrationskontrakten står listet i det brev.

Alt andet er tilbud som udlændingen kan tage i mod. Både udfærdigelse af integrationskontrakt og sprogskole.

Hvor har du da fået den ide fra at man skulle have en pligt til at deltage i sprogundervisning, eller have en pligt til at få udfærdiget en integrationskontrakt, som fs efter danske regler?

At der kan stilles krav for modtagelse af en form for støtte (som kontanthjælp) er ikke noget der kun kan stilles til fs efter danske regler. Det både kan, og stilles oftest, også til indfødte danskere, og derfor også til personer der har fået fs efter EU reglerne, hvis disse måtte søge om kontanthjælp.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af DBS » 15.05.2013 19:16:54

Står vist fremhævet her:

viewtopic.php?f=9&t=11118

mvh DBS

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af soreng » 15.05.2013 21:35:12

DBS skrev:Står vist fremhævet her:

viewtopic.php?f=9&t=11118

mvh DBS
Der står ret tydeligt fremhævet at det er et tilbud og ikke et krav.
Så hvor har du fra at det nu er et krav?

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af Durmaz » 15.05.2013 22:54:03

Tænker jeg springer over det kvæluerende om valg af ord osv især da indlægget ikke handler om pligt eller ej, men om nogle kursister der får tilskud.

Udover de elver der kan have disp og dermed kan få tilskud ( mit indtryk er dog de fleste slet ikke gør brug af denne ret, hvis det kan undgåes, så tænker det er ret urealistisk der sidder flere i en klasse med lige præsist det oph grundlag), kan det jo altså også være udlændinge der allerede har eks permenent oph i dk og dermed kan få tilskud, de taler måske bare ikke særlig godt dansk. kender til flere tilfælde hvor udlændinge der har boet i dk i rigtig mange år og som er på kontanthjælp bliver stillede det krav for at kunne få kontanthjælpen at de skal deltage i ét dansklursus. Dette for at ruste dem så de er bedre stillede til at finde et job

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af soreng » 16.05.2013 08:37:05

Durmaz skrev:Tænker jeg springer over det kvæluerende om valg af ord osv især da indlægget ikke handler om pligt eller ej, men om nogle kursister der får tilskud.
Nu er der ikke noget specielt kvæluerende ved at forsøge at fastslå om noget er en pligt eller et tilbud. Og forskellen på de 2 ting er altså så stor som den næsten kan blive.

Det er da meget relevant for de personer der er underlagt de danske regler om fs, om har en pligt til at gå til dansk undervisning, eller om det er et tilbud man kan tage i mod.
Hvis det er et krav er der jo så oftest også en negativ konsekvens ved ikke at leve op til det.
Eftersom at spørgerens ægtefælle er fs efter danske regler, er det da i høj grad også relevant for spørgeren.

DBS siger så at man som fs efter danske regler har pligt til at deltage i sprogundervisningen. Jeg spørger så bare hvor den information kommer fra, for alt lovstof og tekster jeg nogensinde har læst om det, nævner det som et tilbud, og ikke et krav.
Ved ikke at stille spørgsmål til DBS's udsagn, risikerer man jo bare at nogle rent faktisk tror at det forholder sig sådan som DBS skriver, og det er der vil ikke nogle der har interesse i er der?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af DBS » 16.05.2013 17:02:51

soreng skrev:DBS siger så at man som fs efter danske regler har pligt til at deltage i sprogundervisningen. Jeg spørger så bare hvor den information kommer fra, for alt lovstof og tekster jeg nogensinde har læst om det, nævner det som et tilbud, og ikke et krav.
Ved ikke at stille spørgsmål til DBS's udsagn, risikerer man jo bare at nogle rent faktisk tror at det forholder sig sådan som DBS skriver, og det er der vil ikke nogle der har interesse i er der?
Hvilket jo så gælder begge veje Søren :wink:

Jeg lagde så et link til en tidliger debat, hvor du så desværre totalt overså fundiver199 indlæg, og i fundiver199s indlæg kan jeg altså godt læse ordet pligt. Og jeg tror også du kan se det :wink:

Lovstoffet siger at kommune skal tilbyde....

Og lovstoffet siger, at hvis en udlænding har fået et tilbud, så har udlændingen pligt....

Og Søren i §2 kan du så læse og kikke på din kones opholdskort, og se om hun falder ind under disse regler.

Jeg har så kikket på min kones kort, og kan konstantere at hun ikke hører under disse regler, da hun er indvandre, og ikke nogen af de andre betegnelser i §2.

Nu er jeg ikke jurist, og jeg tror heller du er Søren, så det bedste ville nok være, at en jurist kikkede på det, og giver et svar.

Hvis man ikke ønsker at modtage dansk undervisning, når man er under de danske regler, så ville jeg nok prøve at kikke lidt på §16 stk 6, og sige at mine forudsætninger, for at lære dansk, er at gå på billardsalon (se mh indlæg i samme tråd, som jeg henvist til tidliger).

mvh DBS

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sprogskole og støtte

Indlæg af soreng » 16.05.2013 18:02:05

DBS skrev:Jeg lagde så et link til en tidliger debat, hvor du så desværre totalt overså fundiver199 indlæg, og i fundiver199s indlæg kan jeg altså godt læse ordet pligt. Og jeg tror også du kan se det :wink:
Det kan jeg sagtens læse. Men en udlænding har ikke pligt til at indgå en integrationskontrakt med kommunal bestyrelsen. Så at man har pligt til at følge en kontrakt man skriver under på er ikke det samme som at man har pligt til at følge dansk undervisningen. Det kan man sagtens tilmelde sig uden at indgå en integrationskontrakt med kommunal bestyrelsen.

Så nej...Der er INGEN pligt til at følge dansk undervisningen. ;-) Der kan så være en pligt til at leve op til en kontrakt man har skrevet under på, men det har jo intet at gøre med om man er fs, og om det e refter danske eller EU regler. Det gælder alle mennesker, også indfødte danskere.

Besvar