manglende visumsticker

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 13.09.2012 12:47:13

Min hustrus datter har fået bevilget opholdstilladelse til Danmark d. 15/8. Datteren opholder sig stadigvæk i Cuba. Datteren skal have en visum sticker i hendes pas, for at kunne indrejse i Danmark. Ifølge brev fra udlændingestyrelsen vil udlændingestyrelsen sende visumsticker til ambassaden I Havanna. På ambassaden har de endnu ikke modtaget visumstickeren, efter der nu næsten er gået en måned. Moren og datteren ser selvfølgelig frem til at blive genforenet, og de burde ikke vente længere mere.
Jeg har haft ringet til US adskillige gange, skrevet breve til dem (som ikke er besvaret) og møder personligt op på servicecentret i dag for at rykke. Hvad kan jeg yderligere gøre for at datteren snart får hendes visum sticker?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: manglende visumsticker

Indlæg af soreng » 13.09.2012 15:50:38

Ikke noget. Du gør vist alt hvad du kan.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: manglende visumsticker

Indlæg af DBS » 13.09.2012 18:37:34

Jeg undre mig over at den skal "sendes" (forstået som en fysisk forsendelse), mig bekendt ligger ambasaden inden med tomme stickers, som de så skriver ud på en printer, sådan foregår det på den danske ambasade i Stockholm.

Endvidere kan sådan en visumsticker altså også udfyldes i hånden, dette har jeg også set i praksis hos udlændingepolitiet i Århus.

Så prøv at ringe og sprøge noget mere ind til, hvordan det forgår, om de ikke tror at det er nogle folk hos US / Ambassaden der snakker forbi hinanden.

Det kunne jo også være, at det er opholdskort de vil sende til ambassaden, og hvis det er det som de har gang i, så kunne det være at I også er rendt ind i samme problem som andre, med at US har problem med deres leverandør af kort.

mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: manglende visumsticker

Indlæg af fundiver199 » 14.09.2012 05:20:07

H_Larsen skrev:Hej

Jeg fandt lige dette på nyidanmark

05.07.2012

Ekstraordinært mange ansøgninger om udstedelse af opholdskort
Udlændingestyrelsen modtager for øjeblikket ekstraordinært mange ansøgninger om udstedelse af nyt opholdskort, og det betyder midlertidig længere leveringstid på opholdskort. Hvis du skal ud at rejse, og ikke har tid til at vente på at modtage dit opholdskort, kan du søge om en tilbagerejsetilladelse.

På grund af ekstraordinært mange ansøgninger om erstatningsopholdskort og opholdskort til børn, kan der desværre gå op til 4 måneder, fra du indgiver ansøgning om nyt opholdskort, til du modtager det nye kort med posten.

Hvis du har fået opholdstilladelse i Danmark, er leveringstiden på opholdskort dog væsentligt kortere, og derfor kan du forvente, at der kun går mellem 4 og 6 uger, fra du modtager din opholdstilladelse pr. brev, til du modtager dit opholdskort.

som jeg læser ovenstående, få man først opholdstilladelse og derefter kommer opholdskort
Hvis det er et opholdskort, der er på vej til ambassaden på Cuba, er 4 ugers ventetid tilsyneladende helt normalt.

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 14.09.2012 08:26:37

Mange tak for svarene!

DBS skrev:”
”Jeg undrer mig over at den skal "sendes" (forstået som en fysisk forsendelse), mig bekendt ligger ambassaden inden med tomme stickers, som de så skriver ud på en printer, sådan foregår det på den danske ambassade i Stockholm.”


Jeg har også undret mig over stickeren fysisk skal sendes til ambassade i Havanna, når ambassaden selv kan udstede stickers for Schengen lande.

Her er ordlyden fra brev fra US som er tilgået datteren, ambassaden og min hustru:

”The Danish Immigration Service has issued a visa-sticker (D) for you, which you will need in order to enter Denmark. The sticker will be sent to the Swedish Mission as soon as possible.”

Der er ingen tvivl, Udlændingestyrelsen har sendt en sticker som ambassaden venter på. Der kan heller ikke være nogen tvivl om at der er nogen som har begået en fejl, således stickeren ikke er nået frem. Datteren kan kun komme til Danmark, hvis der er nogen i Udlændingeservice der tager aktion på dette, så som at fremsende den på ny eller bede ambassaden om at udstede en sticker til datteren.

DSB skrev:
”Så prøv at ringe og spørge noget mere ind til, hvordan det foregår, om de ikke tror at det er nogle folk hos US / Ambassaden der snakker forbi hinanden.”

Jeg får intet ud af at ringe til deres service center. De beklager og siger de har meget travlt, eller kommer med udtalelser der ikke kan bruges til noget. Jeg var inde i servicecenteret i går, og kom til efter at have stået I kø I 2,5 time. Jeg fik samme smører som tidligere, med forklaringer om at de havde meget travlt, og det måske var deres kurerservice. Men der er altså nødvendigt at de tager aktion på dette. Hvis ikke de gør dette kommer datteren ikke til Danmark, på trods af at hun har fået bevilget opholdstilladelse.
Jeg vil derimod skrive et nyt brev til US, hvor jeg foreslår dem at bede ambassaden om at udstede stickeren. Sådanne en forespørgsel vil kunne ekspederes via fax eller e-mail. Det er i øvrigt også den måde det foregik da min hustru kom til Danmark, hvor ambassaden udsteder stickeren. Indtil videre har jeg brugt den e-mail adresse, som findes for deres kontor for familiesammenføring. De svarer ikke på mine e-mail, og den her gang vil jeg også sende den til lederen af afdelingen.
Mvh
Karsten

dkcolombia
Indlæg: 20
Tilmeldt: 03.07.2012 15:33:43

Re: manglende visumsticker

Indlæg af dkcolombia » 17.09.2012 10:06:09

Mig bekendt er der tale om et D-visum, altså til opholds-arbejdstilladelse. I listen over udenlandske repræsentationsaftaler (http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/ ... dansk.ashx) angives det at det er den svenske ambassade i Havanna, der repræsenterer Danmark. Der står ydermere at ambassaden har tilladelse til at udstede visa, samt opholds/arbejdstilladelse - altså D-visum.

Imidlertid kan man læse på nyidanmark.dk (https://www.nyidanmark.dk/da-dk/nyheder ... anmark.htm) at svenske repræsentationer ikke længere har tilladelse til at udstede D-visum.

Så Udenrigsministeriets liste er enten ikke opdateret, eller også er nyidanmarks nyhed ikke opdateret. Det kunne imidlertid være forklaringen på at der skal sendes et D-visum til den svenske ambassade i Havana.

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 18.09.2012 05:48:08

Hej dkcolombia!

Tak for oplysninger. Ambassaden i Havana kan ikke udstede D-visum sticker, og derfor skal den sendes fra Danmark. Det giver mening.

Jeg tror nu ikke det at D-visum er en opholds/arbejdstilladelse. Den udstedes i forbindelse med opholds/ arbejdstilladelse/ indvandringsprøven. Citat fra nyidanmark hjemmeside:
“En D-visering er den visering en visumpligtig ansøger skal bruge for at kunne indrejse i Danmark – eventuelt via andre Schengenlande – i forbindelse med, at vedkommende har fået en opholds- og arbejdstilladelse, eller skal indrejse med henblik på at tage indvandringsprøven i forbindelse med ægtefællesammenføring.”

Da min hustru skulle indrejse i Danmark, efter at have opholdstilladelse fik, hun et c-visum, et almindeligt turist visum, udstedt af ambassaden i Havana. Da gav noget bøvl med billetterne, da flyselskabet krævede en returbillet. Jeg har kontaktet flyselskabet for at høre om de kan nøjes med en enkeltbillet når man har D-visum.

Min sidste e-mail til udlændingestyrelse, var (endnu) en rykker for visumsticker til brug for indrejse. Hvorledes de vil sørge for dette er op til dem.

Jeg har endnu ikke hørt fra min sidste rykker, selvom den var stilet personligt til sagsbehandleren og hendes overordnet.

En simpel og fuld oplyst mor-datter familie sammenføringssag har nu trukket ud i mere end 9 måneder, hovedsagligt på grund af langsom sagsbehandling og misvisende råd fra deres telefonservice.

Jeg er stærkt utilfreds med forløbet, og har indgivet en klage til justitsministeriet og kontaktet pressen. Jeg har min tvivl om det vil ændre ret meget, men det har været rent terapi for mig :D

dkcolombia
Indlæg: 20
Tilmeldt: 03.07.2012 15:33:43

Re: manglende visumsticker

Indlæg af dkcolombia » 18.09.2012 07:48:21

Ja, det er rigtig. D-visum udstedes i forbindelse med opholds/arbejdstilladelse. At det har taget 9 måneder at behandle en simpel familiesammenføringssag mellem mor og datter, er under al kritik, naturligvis, og jeg forstår du har indgivet en klage - den terapeutiske side forstår jeg også godt :-).

Jeg har fulgt dette forum siden jeg mødte min kone for mere end halvandet år siden, og mit indtryk er er, at sager behandles vidt forskelligt i US - det giver en utryghed, når ens sag tilsyneladende er mere afhængig af den person, som behandler den, end af de regler den bør behandles efter. Og som borger i et retssamfund (?) har jeg i stedse højere grad stillet spørgsmålstegn ved hvori den stille konsensus består, der gør at man ikke kan skabe et mere retfærdigt og velfungerende system?

Mit råd er; bare klø på, tro på det - det er kun et spørgsmål om tid, og ja - jeg ved godt det gør ondt, når ting trækker i langdrag, men det lader jo lige netop til at være meningen med det her system; at få folk til at give op. Heldigvis er kærligheden stærkere end bureaukratiet!!

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 18.09.2012 18:35:00

Hej dkcolombia!

Tak for dine opmuntrende ord og råd. Jeg forsætter med at sende rykker og klage e-mail til udlændingestyrelse og andre. Det har en utrolig terapeutisk virkning for mig :D På et eller andet tidspunkt må der for pokker være nogen der reagerer på min e-mail, og retter op på de fejl som udlændinge styrelsen har begået.

Hvis det endvidere kunne være medvirkende til at vi fik et mere retfærdigt og velfungerende system vil det jo kun være godt.

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 25.09.2012 11:19:28

Så skete der endelige noget i sagen om den manglende visumsticker. Jeg modtog en e-mail hvori de skrev at de dags data (dvs. i går mandag d. 24/9) have fremsendt visumstickeren på ny, med anbefalet post. Det gav kun anledning til flere bekymringer. Anbefalet post når IKKE frem til Cuba. Det er god klaret af genier i udlændingestyrelsen. I mit svar udlændingestyrelsen, og ved personligt fremmøde i Servicecenteret i dag har jeg gjort dem opmærksom på dette. Post når kun frem med DHL eller deres diplomat kurer. Nu må jeg se hvad der sker.

Der er nu gået næsten 1 ½ måned og visumstickeren er endnu ikke kommet til Havanna. Ombudsmanden er villig til at hjælpe, og den hjælp tager jeg imod hvis ikke stickeren er nået frem inden 1 uge.

Igennem mit professionelle virke har jeg ofte med styrelser at gøre. Jeg har hos andre styrelser oplevet en væsentlig bedre service: hurtig response, fleksibilitet og kompetent rådgivning og sagsbehandling. Hos udlændingestyrelsen hvor det drejer sig om mennesker fungerer det dårligt. Dårlig prioritering. :(

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 26.09.2012 20:59:43

Så nåede stickeren frem til Havanna! Hurra for det. Jeg mener dog stadigvæk at det burde have taget meget kortere tid end 1 1/2 måned.

Enig
Indlæg: 26
Tilmeldt: 31.05.2012 16:36:38

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Enig » 27.09.2012 08:51:59

Stort tillykke!! :)

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: manglende visumsticker

Indlæg af H_Larsen » 27.09.2012 09:32:09

og tillykke herfra :D

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 30.09.2012 08:42:20

Så er klagen til ombudsmanden indsendt. Jeg klager over følgende:

-fejl ved fremsendelse af visumsticker samt manglende reaktion hos udlændingestyrelsen
-kvitteringsbrev først modtaget efter 2,5 måned
-dårlig og misvisende rådgivning hos deres telefonservice

Visumstickeren er nået frem til Havanna, og jeg har min tvivl om hvad min klage fører til, udover den terapeutiske virkning for mig :D

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: manglende visumsticker

Indlæg af Karsten Olsen » 10.10.2012 12:06:27

Det viser desværre at den fremsendte visumsticker ikke har den rigtige udløbsdato. Den udløber før datteren kan få udrejsetilladelse. Den udløber allerede d 11/12 2012. Reglerne siger at hun skal indrejse indenfor 6 måneder efter opholdtilladelsen er modtaget, dvs.i vores tilfælde før d. 15/2 2013.Jeg har skrevet til genier i US og bedt dem om en ny sticker, med udløbsdato d 15/2 2013.Det er godt nok trals med alle de fejl som US har begået i denne sag.

Besvar