familiesammenføring (canada)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

familiesammenføring (canada)

Indlæg af frihed » 10.09.2012 12:39:00

Hej igen ægteskab uden grænser
Jeg har skrevet en del gange her på siden:D...Min situation er lidt kompliceret
Kort om situationen:
- forlovede med en afvist irakisk asylansøger fra Sverige (siden 2007)
- han er 31 år og jeg er 25 om 1 mdr.
- jeg er dansk statsborger (er født og opvokset i DK)
- nyuddannet bioanalytiker
- er pt. på dagpenge
- har 50.000 kr i banken
Hans familie skal til igang med, at søge familiesammenføring for at få ham til Canada. ( det er muligt)
Spørgsmålet er bare, hvis alt går som det skal, og han kommer til Canada...hvordan kan jeg få ham familiesammenført til DK, og hvad skal jeg være særlig opmærksom på?
Håber I kan hjælpe! Tak på forhånd
ps. hvis der er brug for yderligere oplysninger så sige endelig til!

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af soreng » 10.09.2012 14:09:27

Ting der lige springer i øjnene er at i får svært ved at leve op til tilknytningskravet, før end at du er 26 år gammel, da det så ikke længere stilles. Det er da muligt at han, hvis han får asyl i Canada, kan søge om visum til at komme til Danmark, men når har allerede har en fortid som avist asylansøger, så er det nok ikke helt realistisk.

Du skal jo være opmærksom på ikke at komme til at modtage nogen form for kontanthjælp eller lignende (dagpenge er ok), 3 år inden at i søger om familiesammenføring. (Som reglerne er lige nu, men de kan jo sagtens nå at ændre sig).

Det letteste for jer vil nok være at du, hvis han får familiesammenføring i Canada, rejser til Canada for at besøge ham, og så gifter i jer der. Så tager du hjem igen, og din, nu mand, søger om familiesammenføring med dig fra Canada af under forudsætning af at du på det tidspunkt så er blevet 26 år. Og når den bliver givet kan han så rejse til Danmark og i kan være sammen.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af frihed » 10.09.2012 14:29:58

ok det lyder da meget godt hehe :) Det var også lige præcis det jeg havde tænkt, men ville bare lige have en "bekræftelse" på at det godt kan lade sig gøre/ rigtig tænkt.
Det med, at han er afvist asylansøger vil det have nogen som helst betydning når jeg søger familiesammenføring...det er jo 2 vidt forskellige ting??

Et andet spørgsmål er:
Lade os sige jeg beslutter mig f.eks. for, at bo i Canada et stykke tid ( 2-3 år), og efter den tid beslutter mig og for at jeg faktisk gerne vil hjem (DK)....er jeg så "svagere" stillet fordi jeg nu har "tilknyttet" mig til et andet land? eller vil jeg stadig have de samme rettigheder?

Tusind tak for hjælpen :)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af soreng » 10.09.2012 14:43:11

frihed skrev:ok det lyder da meget godt hehe :) Det var også lige præcis det jeg havde tænkt, men ville bare lige have en "bekræftelse" på at det godt kan lade sig gøre/ rigtig tænkt.
Det med, at han er afvist asylansøger vil det have nogen som helst betydning når jeg søger familiesammenføring...det er jo 2 vidt forskellige ting??
Det er 2 forskellige ting.
frihed skrev: Et andet spørgsmål er:
Lade os sige jeg beslutter mig f.eks. for, at bo i Canada et stykke tid ( 2-3 år), og efter den tid beslutter mig og for at jeg faktisk gerne vil hjem (DK)....er jeg så "svagere" stillet fordi jeg nu har "tilknyttet" mig til et andet land? eller vil jeg stadig have de samme rettigheder?

Tusind tak for hjælpen :)
Ja dine rettigheder ændrer sig ikke, da tilknytningskravet ikke stilles når man er over 26 år. Men reglerne ændrer sig jo normalt hver år, så der er jo ingen garantier for at det stadigvæk vil være sådan om 2-3 år.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af frihed » 10.09.2012 14:55:57

Der stårfølgende: kilde -->(www.nyidanmark.dk)
"Tilknytningskravet stilles ikke, hvis den herboende ægtefælle har haft dansk statsborgerskab i over 26 år. Det samme gælder, hvis den herboende ægtefælle er født og opvokset i Danmark eller kommet til Danmark som mindre barn, og har opholdt sig lovligt i Danmark i over 26 år"

Det jeg ikke forstår i det afsnit om det er det samme de siger "gentagelse" af at man skal have boet i DK i 26, eller om de rent faktisk siger, at hvis man er født og opvokset i DK så ser man bort fra tilknytningskravet?
Jeg bliver ved og ved med at læse afsnittet og synes de siger det SAMME! hehe :)
Eller mener de, at idet man "bare" har haft statsborgerskab i over 26, altså selvom man ikke har boet i DK? For synes jeg måske, at det giver mening hehe :)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af soreng » 10.09.2012 15:09:46

Forestil dig en person der først fik dansk statsborgerskab som 20 årig, men som har boet i danmark hele sig liv.

For den person er der STOR forskel på om man skal have haft statsborgerskab i 26 år, eller om det er nok at have boet i danmark de sidste 26 år.

Og så forestil dig en person der er født dansk statsborger er 27 år, men har boet i udlandet i 4 år.

Det hjælper lidt hvis du deler sætningen ved punktum, for der er tale om forskellige scenarier.

"Tilknytningskravet stilles ikke, hvis den herboende ægtefælle har haft dansk statsborgerskab i over 26 år."
Så en person der er blevet dansk statsborger som 20 årig lever op til denne når personen er 46 år.
Personen på 27, der har boet 4 år i udlandet, men som er født dansk statsborger, og vi andre der er født med dansk statsborgerskab, lever op til det krav når vi fylder 26.

"Det samme gælder, hvis den herboende ægtefælle er født og opvokset i Danmark eller kommet til Danmark som mindre barn, og har opholdt sig lovligt i Danmark i over 26 år"
Her behøver du ikke engang at være dansk statsborger, du skal bare have boet i danmark siden fødsel eller som lille barn, og have boet i danmark i 26 år.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af frihed » 10.09.2012 15:15:02

Ok det giver meget mere mening nu :) tusind tak!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: familiesammenføring (canada)

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2012 15:29:37

Selvom man er født og opvokset i Danmark, er der kæmpe forskel på virkningen af 26-års reglen afhængig af, om man er født med dansk statsborgerskab, eller man først er blevet dansk statsborger efter fødslens.

Hvis frihed er født og opvokset i Danmark men først blev dansk statsborger som 18-årig, vil tilknytningskravet "forfølge" hende, til hun fylder 44 år (18+26), såfremt hun på noget tidspunkt bosætter sig uden for Danmarks grænser, da hun så herefter ikke har haft 26 års sammenhængende ophold i Danmark frem til ansøgningstidspunkt. Så det er helt bestemt noget, der skal tænkes på, før man flytter ud af Danmark, hvis man ikke er født med et dansk statsborgerskab.

Dog må man sige, at hvis ingen af parterne er født og opvokset i Canada men i henholdsvis Danmark og Irak, så vil de jo ikke få en større samlet tilknytning til Canada af at bo der nogle år.

Så det "farlige" er at bosætte sig i ansøgerens hjemland dvs. i dette tilfælde i Irak. Og det er også netop den adfærd, som tilknytningskravet især er vendt imod, idet den målgruppe, man havde i tankerne, primært var efterkommere af tyrkiske og pakistanske indvandrere, som ofte fandt en ægtefælle i forældrenes hjemland. Og som måske kunne finde på at bosætte sig der i nogle år, medens de ventede på at opfylde 24-års reglen.

Besvar