En simpel sag?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
boqa
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.08.2012 16:19:20

En simpel sag?

Indlæg af boqa » 11.08.2012 07:34:02

Hej,

Super forum det her, det er virkeligt givtigt at laese om andre folks erfaringer!

Som de fleste andre skriver jeg fordi at jeg gerne vil flytte til Danmark sammen med min (udenlandske ... det havde I aldrig gaettet :wink: ) kone.

Umiddelbart ville jeg mene at vores sag burde vaere rimeligt ligetil. Vi er hhv. 35 og 37 aar, vi har begge uddannelse paa Ph.D. niveau, jeg er nogenlunde saa dansk som man kan blive og boede i dk indtil jeg var 30. Da jeg blev faerdig uddannet flyttede jeg til asien hvor jeg moedte min kone, vi blev gift for ca. 1 1/2 aar siden og har boet i samme lejlighed det sidste aar i hendes hjemland. Hun har besoegt danmark to gange.

Som sagt, umiddelbart ville jeg mene at det var en rimeligt ligetil sag, men man laeser jo saa mange skraekhistorier, saa derfor proever jeg lige at forhoere mig her i forumet foerend vi indgiver ansoegningen til den danske ambassade.

Saa vidt jeg har kunne researche mig til vil det nok vaere det bedste for os at ansoege om FS og det saa hurtigt som muligt. Hvis hun faar dokumentation paa sine engelskkundskaber har hun point nok til greencard ordningen, men det lader til at det sagtens kan tage over et aar i behandlingstid og saa lang tid har vi af gode grunde ikke.

Jeg snakkede med US og de mente at det bedste ville vaere at soege om FS saa hurtigt som muligt. Vi haaber at kunne flytte til DK i slutningen af december/starten af januar og US mente at trods 15. maj aendringerne burde der vaere en chance for at det hele kunne blive faerdigbehandlet inden da. Men hvis ikke, saa kan hun alligevel tage til danmark paa almindeligt turistvisum (90 dage visumfri). Naar vi saa kommer til dk, skal vi bare henvende os til US og saa vil hun kunne faa lov til at blive i dk indtil at hun enten bliver godkendt eller faar afslag, ogsaa selv om det skulle gaa ud over den 90 dages visumfri periode. Er I enige i det?

Jeg syntes at ovenstaaende model lyder fornuftig og vi er egenligt indstillet paa at ansoege saa snart som muligt. Paa den anden side er vi lidt nervoese ved at soege for tidligt, hun er kun 5 uger henne og vi ville egenligt foretraekke at vente til hun var lidt laengere henne og graviditeten lidt mere "sikker".

Et par konkrete spoergsmaal til FA1 formularen :

1. I pkt. 7 (side 6), spoerges der om vi har boet sammen foer vi blev gift og i saafald hvor og i hvilket perioder. Vi har boet delvist sammen foer vi blev gift, men spoergsmaalet er om vi skal dokumentere det? Umiddelbart (ud fra tjeklisten) lader det ikke til at vaere noedvendigt. Omvendt er det ikke det store problem at dokumentere da lejekontrakten er i hendes navn og adressen paa mit udlaendinge kort matcher den adresse (men det vil selvfoelgelig koste lidt ekstra i oversaettelsesgebyrer).

2a. Pkt. 9: Bolig (side 20). "Bor du i oejeblikket i udlandet?" - Ja det goer vi! Derefter er der en del spoergsmaal til boligen, om den er lejet og i saa fald i en tidsbegraenset periode osv. osv. Da jeg talte med US fik jeg til min overraskelse at vide at jeg skulle udfylde hele pkt. 9, ogsaa selv om jeg pt. boede i udlandet uden at have at dansk bolig. Dvs. at jeg skal svare paa om min udenlandske bolig er en lejebolig, paa trods af at vi ved en opholdstilladelse vil forlade denne og flytte til dk og finde noget nyt (indenfor de 6 mdr. dispensation jeg burde kunne faa fra boligkravet).
Kan det virkelig passe at jeg skal udfylde hele pkt. 9 og kan det faa nogen konsekvenser for ansoegningen? Vores bolig herude er nemlig en lejebolig paa en to-aars kontrakt, saa hvis det var i dk, ville den ikke opfylde boligkravet. Ja undskyld hvis det er et taabeligt spoergsmaal, men man bliver sgu' nemt smaaparanoid naar man begynder paa hele det her ansoegnings-cirkus.

2b : Hvis "ja" jeg bor for oejeblikket i udlandet skal jeg oplyse til hvilken kommune vi vil flytte til. Det kan vel ikke vaere bindende paa nogen maade? Jeg er da ikke sikker paa hvilken kommune vi vil flytte til, det kommer jo an paa saa meget; hvor jeg/(forhaabenligt vi) kan finde job, bolig osv. osv. Jeg syntes det er et lidt underligt spoergsmaal, nogen bud paa hvorfor de spoerger og om det vil have nogen betydning om vi rent faktisk flytter til den kommune eller ej hvis hun faar opholdstilladelse?

3. Bilag 1 ; udtalelse fra kommunen til brug for aegtefaellesammenfoering : Naar jeg har boet i udlandet de sidste 6-7 aar burde dette vel vaere helt urelevant? Jeg forestiller mig f.eks. af vedlaegge en udskrift fra folkeregistret om at jeg er udrejst (men det kan de vel ogsaa selv se ved at slaa op), det burde vel vaere nok?

4. Andet? Som sagt ville jeg mene at dette burde vaere en rimeligt ligetil ansoegning, men er det noget jeg/vi har glemt? Haaber det ikke :)


Paa forhaand tak for alle kommentarer som I maatte have :)
Senest rettet af boqa 20.02.2015 17:40:09, rettet i alt 1 gang.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En simpel sag?

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2012 15:42:56

1) Du behøver ikke vedlægge mere dokumentation, end de beder om i ansøgningspakken. Punktet er kun relevant, hvis man tror, at I kan være i et proforma- eller tvangsægteskab, og hvorfor skulle man dog tro det? Og når man ikke tror det, skal man jo ikke bruge nogen af oplysningerne i den del af skemaet til noget. Derfor skal I stadig udfylde det, men I behøver ikke vedlægge al mulig og umulig dokumentation, der ikke er bedt om. Det besværliggør og forsinker bare sagsbehandlingen.

2a) Det er selvfølgelig din danske bolig, der spørges om. Så hvis du ikke har en sådan, er punktet udfyldt, når du har krydset af, at du bor i udlandet.

2b) Der står i forklaringsteksten, at du "om muligt" skal oplyse, hvilken kommune du vil flytte til. "Ukendt" må være et passende svar.

3) Jeg er enig i, at en udskrift fra Folkeregisteret må kunne gøre det.

boqa
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.08.2012 16:19:20

Re: En simpel sag?

Indlæg af boqa » 13.08.2012 11:03:59

fundiver199 skrev: 2a) Det er selvfølgelig din danske bolig, der spørges om. Så hvis du ikke har en sådan, er punktet udfyldt, når du har krydset af, at du bor i udlandet..
Ja, det ville jeg ogsaa mene, spurgte fordi at US oplyste mig om at jeg skulle udfylde punktet alligevel (og jeg har det paa baand!), men jeg konkluderer at hun nok har misforstaaet mit spoergsmaal. Ihvertfald ringede jeg idag igen til dem og denne gang var de (selvfoelgelig) enige at det ikke skal udfyldes.
fundiver199 skrev:2b) Der står i forklaringsteksten, at du "om muligt" skal oplyse, hvilken kommune du vil flytte til. "Ukendt" må være et passende svar.
Jeg kan tilfoeje at grunden til de spoerger er saa de ved hvilken kommune de skal bede om at faa stilet en garanti til. Men det er selvfoelgelig ikke bindende.

Tja, det er nok rimeligt simpelt naar alt kommer til alt (ihvertfald i dette tilfaelde). Men som sagt, men biver lynhurtigt superparanoid af at laese om folks daarlige erfaringer.

Tak for svar og nu skal jeg ned og have vores vielsesattest Apostille-stemplet og oversat af en autoriseret oversaetter :)

boqa
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.08.2012 16:19:20

Re: En simpel sag?

Indlæg af boqa » 13.08.2012 11:07:42

P.S. Og saa morer jeg mig godt over vi skal indgive ansoegningen paa den svenske ambassade og ikke den danske (som ligger naesten lige ved siden af hinanden). Man maa sandelig sige at Sveriges-modellen er populaer naar selv ambassaderne anvender den :D

kurthansen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26.05.2012 06:04:34

Re: En simpel sag?

Indlæg af kurthansen » 13.08.2012 13:36:25

[quote="boqa"]

Jeg snakkede med US og de mente at det bedste ville vaere at soege om FS saa hurtigt som muligt. Vi haaber at kunne flytte til DK i slutningen af december/starten af januar og US mente at trods 15. maj aendringerne burde der vaere en chance for at det hele kunne blive faerdigbehandlet inden da. Men hvis ikke, saa kan hun alligevel tage til danmark paa almindeligt turistvisum (90 dage visumfri). Naar vi saa kommer til dk, skal vi bare henvende os til US og saa vil hun kunne faa lov til at blive i dk indtil at hun enten bliver godkendt eller faar afslag, ogsaa selv om det skulle gaa ud over den 90 dages visumfri periode. Er I enige i det?

Jeg mener at fundiver199 tidligere har nævnt at det ikke er en mulighed at komme til Danmark i mere end de 90 dage så hvis ikke sagen er afslutted inden da er det nødvendigt at forlade danmark igen men måake jeg har misforstået dette ?

Mvh

boqa
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.08.2012 16:19:20

Re: En simpel sag?

Indlæg af boqa » 13.08.2012 13:55:46

kurthansen skrev:
boqa skrev: Jeg mener at fundiver199 tidligere har nævnt at det ikke er en mulighed at komme til Danmark i mere end de 90 dage så hvis ikke sagen er afslutted inden da er det nødvendigt at forlade danmark igen men måake jeg har misforstået dette ?
Ja det var ogsaa det indtryk jeg havde her fra forumet, men US har (nu to gange) givet udtryk for at hun godt kan indgive ansoegning i udlandet, tage visumfrit til dk og saa blive saafremt at hun kontakter US umiddelbart efter hun er ankommet til landet. Hvis hun havde vaeret fra et visumpligtigt land havde sagen derimod vaeret en anden (igen, ifoelge samtale med US).

Men i praksis goer det ikke saa meget forskel for os om det er rigtigt eller ej, vi er under alle omstaendigheder noedt til at soege saa hurtigt som muligt fra udlandet og saa haabe at sagen bliver behandlet relativt hurtigt. Hvis vi ikke har faaet svar til december/januar maa vi saa tage det op til genovervejelse om vi vil tage til dk eller om vi skal blive herude.
Senest rettet af boqa 20.02.2015 17:42:24, rettet i alt 1 gang.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En simpel sag?

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2012 14:03:03

Det er da fint, hvis man på den måde kan få tildelt et processuelt ophold, selvom ansøgningen er afleveret i udlandet. Det har vi så bare aldrig hørt om før i ÆUG. Men hvis US siger det, er det da givetvis rigtigt.

kurthansen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26.05.2012 06:04:34

Re: En simpel sag?

Indlæg af kurthansen » 21.08.2012 04:25:46

Vi indgav ansoegning om familiesammenfoering mens vi var i danmark paa ferie
jeg var af den opfattelse at hvis ansoegningen ikke blev imoedekommet kunne man soege igen men kan se man kan faa karantaene paa 5 aar - det vil sige at det ikke er risikofrit as soege om familiesammenfoering med sin kone ?

Mvh

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: En simpel sag?

Indlæg af soreng » 21.08.2012 16:06:55

kurthansen skrev:Vi indgav ansoegning om familiesammenfoering mens vi var i danmark paa ferie
jeg var af den opfattelse at hvis ansoegningen ikke blev imoedekommet kunne man soege igen men kan se man kan faa karantaene paa 5 aar - det vil sige at det ikke er risikofrit as soege om familiesammenfoering med sin kone ?

Mvh
Man kan få karantæne hvis ansøgningen er grundløs. Det er ikke noget man får bare fordi at man har indgivet ansøgning mens man opholdt sig i danmark, og så fik den afvist pga noget der ikke er åbenlyst. En åbenlys grundløs ansøgning vil være hvis i f.eks ikke er gift.

Reglen er lavet for at folk ikke bare indgiver en ansøgning med det formål at blive længere i Danmark, end de 3 måneder per ½ år som man normalt kan.

Og nej. Får i afvist en ansøgning kan i ikke bare ansøge igen. Man kan ikke ansøge når man har fået fastlagt en udrejsedato, og det vil man få hvis ansøgningen bliver afvist. Så får man en dato for hvornår ansøgeren senest skal have forladt landet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En simpel sag?

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2012 12:25:38

Normalt får man ikke 5 års visumkarantæne for at søge om ægtefællesammenføring, medens man er i Danmark på visum. Men man får altid 5 års visumkarantæne, hvis man søger om en studie- eller erhvervsopholdstilladelse som f.eks. au-pair, medens man er i Danmark på visum.

boqa
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.08.2012 16:19:20

Re: En simpel sag?

Indlæg af boqa » 24.08.2012 03:07:11

fundiver199 skrev:Det er da fint, hvis man på den måde kan få tildelt et processuelt ophold, selvom ansøgningen er afleveret i udlandet. Det har vi så bare aldrig hørt om før i ÆUG. Men hvis US siger det, er det da givetvis rigtigt.
Jeg har just vaeret i kontakt med US for at faa dette bekraeftet og fik et klart svar: Man kan godt soege om FS fra udlandet og saa senere rejse til DK og faa processuelt ophold. Det forudsaetter dog at ansoegeren kan rejse visumfrit ind i DK. Jeg blev ogsaa bedt om, skulle vi komme i den situation, at kontakte US saa hurtigt som muligt efter vores ankomst til DK.

Besvar