Familiesammenføring på dagpenge??
Familiesammenføring på dagpenge??
Hej Æug,
Jeg har to spørgsmål vedr. familiesammenføring.
1) Jeg er pt. på dagpenge (har været det i 3 mdr og er i første ledighedsperiode - hjemvendt efter 2 års udstationering) og gør alt, hvad jeg kan for at finde et job. (Jvf. FA1b, 7.B. Beskæftigelse & Uddannelse) Jeg er lidt bekymret for, om det vil få indflydelse på vores ansøgning om familiesammenføring. Vi opfylder ellers alle krav og jeg har aldrig modtaget kontanthjælp. Hvad siger reglerne om det?
2) Kan vi godt søge om familiesammenføring, selvom det er første gang min mand er i Danmark (han er her på et 3 mdr visum)? Jvf. FA1 pt. 9 Tilknytning til Dk og andre lande
Mvh
NMN
Jeg har to spørgsmål vedr. familiesammenføring.
1) Jeg er pt. på dagpenge (har været det i 3 mdr og er i første ledighedsperiode - hjemvendt efter 2 års udstationering) og gør alt, hvad jeg kan for at finde et job. (Jvf. FA1b, 7.B. Beskæftigelse & Uddannelse) Jeg er lidt bekymret for, om det vil få indflydelse på vores ansøgning om familiesammenføring. Vi opfylder ellers alle krav og jeg har aldrig modtaget kontanthjælp. Hvad siger reglerne om det?
2) Kan vi godt søge om familiesammenføring, selvom det er første gang min mand er i Danmark (han er her på et 3 mdr visum)? Jvf. FA1 pt. 9 Tilknytning til Dk og andre lande
Mvh
NMN
Re: Familiesammenføring på dagpenge??
Hej
Der er ingen regler om hvor meget indtægt du skal have og US spørger ikke til arbejdsgiver, såfremt du er dansk statsborger og har været det i mere end 26 år.
I kan godt søge om FS under første besøg
mvh
H_Larsen
Der er ingen regler om hvor meget indtægt du skal have og US spørger ikke til arbejdsgiver, såfremt du er dansk statsborger og har været det i mere end 26 år.
mvh
H_Larsen
Jeg var selv på dagpenge, da vi søgte FS.
Hej H_Larsen,H_Larsen skrev:Hej
mvh
H_Larsen
Man behøver ikke at være dansk statsborger i mere end 26 år, for at søge fs mens man er på dagpenge. Det var heller ikke det, du mente, var det?
Hvis du skal udfylde pkt 7.A Tilknytning til Danmark bliver der spurgt ind til arbejdsgiver, og hvor du arbejder og hvor meget du har arbejdet. Hvad US bruger af oplysninger, ved jeg ikke, da det ikke har været aktuelt for mig, men der er sikkert andre der kan hjælpe med den oplysningenSensible skrev:Hej H_Larsen,Man behøver ikke at være dansk statsborger i mere end 26 år, for at søge fs mens man er på dagpenge. Det var heller ikke det, du mente, var det?
Men hvis du har været dansk statsborger i mere end 26 år, skal du ikke udfylde pkt 7.A og så bliver der ikke spurgt om arbejdsgiver eller andre områder om dine arbejdsforhold.
Så jeg mente at hvis du ikke skal udfylde pkt 7A, så har du ikke problemer med dagpenge, men hvis du skal udfylde pkt 7.A er dagpenge noget der bliver brugt i bedømmelsen af det samlede tilknytningskrav
mvh
H_Larsen
-
Da du er hjemvendt efter 2 års udstationering, er der en vis risiko for, at tilknytningskravet ikke er opfyldt, hvis du var udstationeret i din ægtefælles hjemland. Men som andre har skrevet, er det jo slet ikke sikkert, I skal opfylde tilknytningskravet. Og hvis I ikke skal det, er det naturligvis ikke noget problem, at det ikke er opfyldt.
Derimod er det IKKE en del af selvforsørgelseskravet, at man nødvendigvis skal være i arbejde, og dagpenge fra en A-kasse står IKKE i vejen for FS. Det gør kun ydelser udbetalt efter integrationsloven og aktivloven dvs. kontanthjælp, revalidering, starthjælp (afskaffet), den nye "uddannelseshjælp" til unge under 30 år og enkeltstående tilskud til f.eks. varmeregning, tandbehandling etc.
Derimod er det IKKE en del af selvforsørgelseskravet, at man nødvendigvis skal være i arbejde, og dagpenge fra en A-kasse står IKKE i vejen for FS. Det gør kun ydelser udbetalt efter integrationsloven og aktivloven dvs. kontanthjælp, revalidering, starthjælp (afskaffet), den nye "uddannelseshjælp" til unge under 30 år og enkeltstående tilskud til f.eks. varmeregning, tandbehandling etc.