Positivlisten og familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
graenserellerej
Indlæg: 17
Tilmeldt: 07.05.2010 17:47:41

Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af graenserellerej » 25.05.2010 02:27:15

Kære brugere

Jeg har læst på hjemmesiden at man kan få dispensation for 24-årsreglen og tilknytningskravet, hvis den herboende ægtefælle har et job, der står på udlændingeservice positivliste. Jeg er over 24 og min ægtefælle er under 24. Kan jeg benytte mig af den ovennævnte dspensationsmulighed, hvis mit job er på positivlisten og har mindst 3 års uddannelse indenfor mit fag?

På forhånd tak.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2010 10:34:07

Ja men du skal være opmærksom på, at der kun kan dispenseres fra netop de to regler. Alle de andre regler skal I stadig leve op til herunder:

* Boligkrav
* Bankgaranti
* Krav om ikke at have modtaget sociale ydelser i 36 mdr.
* Indvandringsprøve
* Meget strenge krav (pointsystem) for tildeling af tidsubegrænset opholdstilladelse

Uanset at det lyder som om, din kone nok ville kunne få en opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9, vil I blive langt bedre stillet ved, at hun får opholdstilladelse efter EU-rettens regler, og I bør derfor tænke meget grundigt over, om I vil vælge den ene eller anden løsning.

Groft sagt er det eneste, som taler for at søge efter Udlændingelovens §9, hensynet til din umiddelbare bekvemmelighed her og nu.

ads
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27.08.2009 14:15:27

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af ads » 04.06.2010 15:34:31

Hej graenserellerej

Jeg er lige blevet familiesammenført, netop på baggrund af positivlisten, idet mit job fremgår af denne.

Hvis du søger under positivlisten vil din sagsbehandling sandsynligvis blive lidt mere kompliceret i det de skal overveje hvorvidt du kvalificerer i forhold til denne. Men det skal ikke afholde dig. Når jeg skriver kompliceret mener jeg ikke at du ryger i 7 mdr. bunken nødvendigvis. Det gjorde vi ikke.

Hvis du søger så skal du sørge for at inkludere dit uddannelsesbevis der beviser at du har den uddannelse du angiver. Det står ikke ansøgningen at du skal inkludere denne, men i vores tilfælde skrev de tilbage til os og sagde at de manglede mine uddannelsespapirer.

Herefter ringede jeg ind og talte med en meget rar dame (der er dog lidt et gamble hvad du får). Hun forklarede at sammen med mit uddannelsesbevis ville det være en god ide hvis jeg fik min chef til at beskrive hvilket job jeg varetager. Yderligere sagde hun også at jeg kunne inkludere min DISCO-kode (det er en kode der identificerer hvilken stilling du er ansat i, din HR-afdeling vil vide hvad dette er).

Disse ting var åbenbart nok til at godkende os. Vi skulle ikke stille nogen garanti. Vores sagsbehandling to 6 mdr. fra vi indsendte vores ansøgning oprindeligt.

Skriv endeligt hvis du har flere spørgsmål.

PS: tak til fundiver199 for dine svar da jeg selv skrev ind..

Mvh

Anders

ads
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27.08.2009 14:15:27

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af ads » 04.06.2010 15:36:04

PS: Har du kigget positivlisten på nyidanmark.dk igennem i sømmene?

sandmonkey
Indlæg: 47
Tilmeldt: 17.01.2010 21:20:27

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af sandmonkey » 29.09.2010 20:15:57

Er der andre der har oplevet at de ikke skulle stille garanti - udelukkende på baggrund af deres job ( som fremgår af postitivlisten ) og ikke på baggrund af særbørn eller andet ?

Hermes2005
Indlæg: 29
Tilmeldt: 05.02.2010 11:27:42

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af Hermes2005 » 02.10.2010 08:25:08

jeg har ikke selv oplevet ikke at skulle still garanti, men en advokat jeg talte med før vi indgav vores ansøgning fortalte os om den mulighed. Han ville skrive et brev og lægge ved som kunne sørge for at vi ikke skulle stille garanti fordi jeg har et job på positivlisten. men om det passer eller ej ved jeg ikke... jeg ved kun hvad han fortalte mig

Lindamaya
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18.02.2024 19:43:35

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af Lindamaya » 18.03.2024 21:41:13

Er der nogen der ved om man kan blive familie sammenført hvis min ægtefælle ( trejdelandsstatsborger og Visum fri) har en uddannelse og har arbejdet i mange år i et job som står på positivlisten?

Jeg er dansk statsborger

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Positivlisten og familiesammenføring

Indlæg af mhg » 19.03.2024 20:39:32

Man skal have et konkret jobtilbud for at kunne bruge positivlisten, og man kan da søge om arbejds- og opholdstilladelse uafhængigt af, om man er dansk gift eller ej. Så svaret på dit spørgsmål er egentlig nej - men positivlisten er altså en mulighed for jer til at kunne bo sammen i DK.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar