Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 27.05.2012 15:12:36

Hej

Min kæreste opholder sig pt. på et turistvisum i Danmark. Det udløber dog her den 20 juni.
Har læst i andre tråde herinde, og har da også tænkt mig at tage ned og høre hos kommunen på tirsdag.

Men kan nogen give et bud på følgende?

Er det realistisk, at vi kan nå at blive viet inden da?

Hun har ikke tidligere været gift, men er det stadig nødvendigt at bevise at man er ugift?

Skal evt. "Certificate of no marriage" være fremskaffet inden man kan få godkendt ægteskabserklæringen?

Vi vil umiddelbart efter søge om ægtefællesammenføring. Har det nogen betydning at hun vælger at tage hjem den 20, selvom hun i princippet kan blive på processuelt grundlag?

Hun har self. tænkt sig at vende tilbage, men har et par praktiske gøremål i hjemlandet som hun lige så godt kan få ordnet, når nu hun nu allerede har en flybillet hjem.

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 27.05.2012 16:44:13

Jeg ved at man kan bestille certicate of no marriage online, men det bliver kun udsendt indenfor landets grænser. Accepteres en indskannet og udskrevet kopi?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af soreng » 27.05.2012 18:38:25

En del af svarene på dine spørgsmål kommer også an på hvilket land din kæreste er fra.

Men som udgangspunkt skal man vise et originalt certificate of no marriage, før end at man kan få udstedt en ægteskabserklaæing. I kan ikke få udstedt ægteskabserklæringen før end at i begge har dokumenteret at i kan gifte jer med hinanden (for dig foregår det hos borgerservice ved at slå dit CPR nummer op i systemet).

Så ja, hun skal skaffe dokumentet, og alt efter hvilket land hun er fra, så skal det legaliseres osv. Så om det er muligt, kommer igen an på hvilket land hun er fra, og om der er nogle i hendes hjemland der kan hjælpe hende med at løbe rundt og skaffe dokumenter osv. I teorien kan det godt nåes, men der er for mange mange ubekendte til at kunne sige det med sikkerhed. Slutteligt kommer det jo også an på ventetid på det kommunekontor hvor i gerne vil vies.

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 27.05.2012 20:29:44

Tak for kommentaren.

Hun er fra Filippinerne, hvor det meste foregår på engelsk, så hvis vi får det udstedt (se link) er det vel legaliseret?:

www.e-census.com.ph

Men det hun skal vise hos kommunen er kun: Pas, Visum og Certificate of no marriage?

Hun landede den 22/3 så plus 90 dage er det så vidt jeg kan regne ud den 19/6, dog er hendes fly d. 18/6.

Planen er Aarhus rådhus, men hvis der er for lang ventetid, vil det ikke være det afgørende.

Vi må så have papirerne til ægtefællesammenføring klar til umiddelbart efter. Har det nogen betydning, at hun tager hjem umiddelbart efter ansøgningen?

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 27.05.2012 20:31:24

Kan nu se, at de kan sende det til udlandet indenfor 5-8 dage, mod ekstra betaling.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af soreng » 27.05.2012 20:55:53

Nej det har ikke nogen betydning at hun tager hjem efter at i har søgt. Hun kan jo også bare aflevere hendes del af ansøgning hjemmefra hvis i vil, og du afleverer i Danmark. Så skal i ikke tænke på de i jeres hvedebrødsdage. ;-)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af fundiver199 » 29.05.2012 00:33:49

Brox skrev:Hun er fra Filippinerne, hvor det meste foregår på engelsk, så hvis vi får det udstedt (se link) er det vel legaliseret?:
Legalisering har ikke noget med sproget at gøre. Det er en proces, hvor et lands udenrigsministerium (i dette tilfælde DFA - Department of Foreign Affairs) bekræfter ægtheden af et dokument, der skal anvendes i et andet land, hvorefter det pågældende lands ambassade eller konsulat legaliserer denne bekræftelse.

Måske kan I være heldige, at din kommune vil acceptere en filippinsk CENOMAR uden legalisering, men ellers skal papiret først en tur forbi DFA og derefter det danske konsulat i Manila, som drives af Maersk. Alene processen hos DFA tager 7-10 arbejdsdage, så som soreng skriver, må man sige, at I er mere end almindeligt sent ude med jeres forberedelser.

phombaa
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22.04.2010 00:31:59

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af phombaa » 30.05.2012 02:01:47

Det kan have ændret sig... men da min kone for 10 år siden søgte opholdstilladelse første gang, der måtte hun ikke forlade landet under behandlingen af sagen. Hendes pas skulle sendes med ansøgningen og vi fik at vide at kun i helt ekstraordinære tilfælde som alvorlig sygdom i den nærmeste familie kunne hun "låne" sit pas .... men dengang tog sagsbehandlingen også kun et par mdr...

Men check lige op på det for en sikkerheds skyld...eller andre der har prøvet det for nylig kan tilføje noget.

thore71
Indlæg: 105
Tilmeldt: 30.07.2008 07:08:43

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af thore71 » 30.05.2012 06:17:43

Min kone blev gift med mig i DK uden ægteskabserklæring (Kbhs Kommune). De krævede den gang i 2002 kun at man med sin underskrift erklærede at man ikke var gift og med kopi af pas og indrejsestempel fik vi en tid til vielse i løbet af en uges tid!

Reglerne kan dog være ændrede nu men hvis jeg var dig ville jeg prøve at ansøge om en vielsetid uden erklæringen.

Når vi ansøgte hos Udlst. hævdede vi at vi havde brug for min kones pas og det accepterede de.

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 30.05.2012 08:45:15

CENOMAR skulle vi gerne modtage i starten af næste uge. Jeg håber ikke at det bliver nødvendigt med legalisering.

Er der nogen ide i at tage derned i dag, selvom vi ikke har CENOMAR.
Thore71: Skulle i på intet tidspunkt vise CENOMAR, eller var det kun i forbindelse med bestilling af vielsestid?

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 30.05.2012 11:43:49

Jeg har nu været nede hos kommunen.

- De insisterer på en legaliseret CENOMAR.

- Men jeg fik lov til at indlevere ægteskabserklæringen alligevel, og de har reserveret den 14.6. Jeg skal bare have skaffet en legaliseret version så hurtigt som muligt, og self. inden d. 14.6. Hun oplyste, at de normalt var hurtige på filippinerne, så jeg håber hun har ret.

- Så nævnte de hos kommunen endvidere, at man kan bede det danske konsulat, om at bekræfte overfor kommunen, at hun er ugift via mail eller telefon, og således spare den tid det tager, at sende med posten. Dette fangede jeg dog ikke helt, og det kan være at jeg hellere må derned igen og spørge.

- Der er allerede en ikke-legaliseret version på vej med posten. Er det alternativt muligt, at få denne legaliseret på det filippinske konsulat i København?

- Hun har også et par advokater i familien, men jeg kan næsten regne ud, at de ikke kan legalisere dokumentet, eller tager jeg fejl?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af soreng » 30.05.2012 11:54:02

Konsulatet kan umiddelbart ikke legalisere dokumenter, og det kan advokater heller ikke...Det er en process der o foretages af landes udenrigsministerium, og så den danske repræsentation i det land hvor dokumentet er udstedt stempler også dokumentet.

Der er altså ikke nogle genveje til at få et dokument legaliseret. :wink:

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Brox » 30.05.2012 12:18:45

Når jeg går ind på det filippinske konsulat i danmarks hjemmeside, står der, at de foretager legaliseringer, men det er muligvis en anden form for legaliseringer, eller legaliseringer, der går den anden vej?

http://www.filippinsk-konsulat.dk/legaliseringer.html

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af soreng » 30.05.2012 12:35:14

Ja...Præcis som at et dansk konsulat i udlandet kan legalisere dokumenter udstedt i det pågældende land.

Hvis ikke den danske repræsentation i det pågældende land kan legalisere et dokument fra det land, hvilken anden dansk myndighed skulle så kunne? ;-)

Så ja. Det vil skulle bruges til hvis du fik udstedt en civilstandsattest i danmark til brug i et land der krævede legalisering af dokumenter fra Danmark.

Så skulle attesten først legaliseres af det danske udenrigsministerium, og du vil så tage det til det filippinske konsulat, og få dem til at legalisere det.

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af H_Larsen » 30.05.2012 17:49:02

Hejsa

Hvis din kæreste har familie der kan få legaliseret papiret i det filippinske udenrigsministerium og derefter fragte papirene til generalkonsulat i Manila, så er det evt en løsning

elllers skriv evt en mail til Kongelige danske generalkonsulat i Manila og spørg om råd

http://filippinerne.um.dk/

E-mail mnlconsul@maersk.com

Besvar