Civilstandsattest USA

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
M.I.Y.J
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21.12.2011 16:42:07

Civilstandsattest USA

Indlæg af M.I.Y.J » 05.04.2012 20:12:38

Hej,

jeg er i USA lige nu. pga. amerikansk lovgivning kan vi ikke blive gift her fordi hun stadig er gift på papir selv om de har været separeret i 2 år. Vi tager til Danmark sammen 1.maj, sammen med vores nu 7uger gamle søn. Hendes skilsmisse vil være færdig i midten af Juni og på papir og det hele.

Problemet er at få fat i de papir vi skal bruge. borgerservice kræver en Civilstandsattest fra USA på hende, problem er at her aner de ikke hvad det er, nogen der ved hvad sådan en hedder på engelsk?
Har også læst at dette dokument skal legaliseres, kan dette gøres ved en "Notery public" eller kræver det noget specielt fra ambassaden her?
Har læst nogle andre indlæg her hvor der er folk der snakker om en "apostile" er det noget jeg skal have fat i?

Det er rimelig vigtigt at alt bliver gjort rigtig fordi hendes skilsmisse vil være officiel fra 21.juni og det giver os 1 måned og 9 dage til at blive gift.

håber der nogen der kan hjælpe

M.I.Y.J
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21.12.2011 16:42:07

Re: Civilstandsattest USA

Indlæg af M.I.Y.J » 05.04.2012 20:14:01

en ekstra ting. Vi kan også læse at informationerne skal oversættes, men da det er på engelsk er dette stadig et krav at de skal være på dansk?

phombaa
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22.04.2010 00:31:59

Re: Civilstandsattest USA

Indlæg af phombaa » 06.04.2012 04:31:54

Det hedder noget i retning af "Single marital status" og udstedes af den lokale "kommune/myndighed". Typisk skal det legaliseres hos det pågældende lands udenrigsministerium. Dvs de kontakter den udstedende myndighed og chekker at papiret er ægte...og sætter så et par stempler på det. Derefter skal det legaliseres hos den danske ambassade, som så kontakter udenrigsministeriet og chekker om det er ægte. Og så sætter de også et par stempler.

Kontakt evt den danske ambassade for at høre hvordan den præcise fremgangsmetode er i USA.

Så tager du papiret med til en dansk kommune...som så igen vil kontakte den danske ambassade i USA og forhøre sig om dokumentet er ægte...og de godkender så at I kan gifte jer, enten hos dem eller i en kirke. Det kan tage et par uger hvert sted.

Du skriver at hun er i DK i den periode. Hun kan ikke få en erklæring om at hun er single før skilsmissen er gået igennem. Familie kan godt skaffe papirerne for hende, og sende dem til legalisering. Den danske ambassade kan formentlig sende dokumentet elektronisk til den danske kommune. Men det bliver ikke nemt at nå det hele på 1 måned og 9 dage.

Du skal i hvertfald gøre forarbejdet godt, og kontakte den danske ambassade og den danske kommune omgående,for at høre hvad der skal til, og hvor hurtigt det kan gøres i en presset situation.

Mht oversættelse er det ikke nødvendigt. Engelsk er gangbart i DK.

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Re: Civilstandsattest USA

Indlæg af Parsifal25 » 06.04.2012 09:48:34

Da min kone og jeg blev gift i 2008 var vi lidt i den samme situation, men vi måtte dog ikke igennem helt de samme ”prøvelser”.
Min kone havde været gift i USA og efter en separationsperiode på 1 år blev hun skilt og da vi skulle giftes var hendes skilsmissepapirer ca. 8 måneder gamle. På det tidspunkt boede vi i Varde og da vi henvendte os på borgerservice for at få en prøvelsesattest, anmodede kommunen naturligvis om dokumentation for, at min kone ikke allerede var gift. Først spurgte kommunen om en civilstandsattest, men jeg argumenterede for at skilsmissepapirer burde være lige så godt, idet de jo dokumenterede, at min kone ikke længere var gift. Borgerservice modargumenterede med, at papirerne jo kun dokumenterede, at hun ikke længere var gift på det tidspunkt, hvor dokumenterne var skrevet. Det måtte jeg jo give dem ret i, men omvendt ville en civilstandsattest jo kun dokumentere civilstanden på det tidspunkt den var udfærdiget på – min kone kunne jo i princippet været blevet gift igen dagen efter attestens udfærdigelse i et andet land og de amerikanske myndigheder ville ikke have mulighed for at indhente oplysninger herom. Borgerservice erkendte da også, at de ikke samkørte registre på tværs af landegrænser, hvorfor de endte med at godkende min kones 8 måneder gamle skilsmissepapirer som dokumentation for hendes civilstatus. Der blev ikke stillet krav om hverken oversættelse eller legalisering (det amerikanske stempel på skilsmissepapirerne var tilstrækkeligt).

Mvh.

Parsifal

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest USA

Indlæg af mh1 » 07.04.2012 05:53:55

Legalisering er helt ukompliceret mellem apostillelande. Både DK og USA er apostillelande:
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... illelande/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar