Civilstandsattest fra DK godkendes ikke

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dansker-i-Frankrig
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19.03.2024 06:38:48

Civilstandsattest fra DK godkendes ikke

Indlæg af Dansker-i-Frankrig » 19.03.2024 06:46:18

Kære allesammen,

Jeg bor i Danmark og vil rigtig gerne giftes med min kæreste i Frankrig, hvor han bor - men vi var i dag på det franske rådhus, hvor de ikke godtog mine papirer fra Danmark.

Det drejer sig om, at de gerne vil have en "Civilstandsattest" på mig - men så vidt jeg har kunnet komme frem til, udsteder DK ikke attester med overskriften "Civilstandsattest" (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl), og alternativet er, at man får en Bopælsattest, hvorpå oplysninger om ens civilstand er oplyst.

Jeg har selvfølgelig fået en bopælsattest, som oplyser, at jeg er ugift, men fordi overskriften er "Bopælsattest" og ikke "Civilstandsattest" tager den franske administration det ikke som tilstrækkeligt bevis for, at jeg er ugift. (De tager heller ikke den danske ambassade i Paris' skriftlige udtalelse om, at ambassaden ikke udsteder civilstandsattester, som tilstrækkelig information/dokumentation).

De siger, at de enten skal have et dokument, hvor der decideret står "Civilstandsattest" i overskriften, eller at jeg alternativt skal skaffe en officiel udtalelse fra Danmark om, at bopælsattesten gælder som civilstandsattest.

Har nogen et bud på, hvilken instans i Danmark jeg kan kontakte for at få en skriftlig udtalelse om, at bopælsattesten gælder som civilstandsattest?

Eller er der andet, jeg kan/bør gøre?

cle5
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.03.2024 05:40:26

Re: Civilstandsattest fra DK godkendes ikke

Indlæg af cle5 » 19.03.2024 07:11:57

du burde ansøge en ægteskabattest hos familieretshuset

Besvar