Hjælp. Hvor kan man blive gift på grundlag af en civilstandsattest?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FunkySoul
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02.07.2023 16:13:54

Hjælp. Hvor kan man blive gift på grundlag af en civilstandsattest?

Indlæg af FunkySoul » 15.03.2024 15:45:54

Hej.

Jeg er dybt frustreret over det danske system. Min forlovede og jeg har kendt hinanden i mere end 4 år. September 2023 besøgte jeg hende og hendes familie i næsten 4 uger. Jeg friede og vi blev enige om, at blive gift i Danmark så hun også kunne møde min familie, som hun kun har mødt over videokald. Desværre blev hendes visumansøgning afvist med begrundelse, at hun ikke havde fast arbejde og at vi ikke havde kendt hinanden godt endnu. Til trods for, at hun havde en afsluttende board eksamen, hun skulle tilbage og afslutte.

Vi besluttede så at blive gift i Filippinerne i stedet for og lage planer. Vi blev desværre vejledt fejlagtigt af de filippinske myndigheder, at min civilstandsattest var dokumentation nok. Det viste det sig ikke at være, og vi indgav derfor i mandags en ansøgning om ægteskabserklæring. I dag modtog jeg et svar fra dem, at min forlovede skal komme til Danmark til en personlig samtale og at vi skal indsende et gyldigt visum.

Så gode råd søges. Vi troede som sagt, at vi havde alle dokumenter i orden og har planlagt bryllup d. 12 april og jeg flyver d. 27. marts. Er der nogen der har erfaring med, at man kan overtale Familieretshuset til at lave interview online.

Alternativt, er der nogen lande nær Filippinerne hvor man ikke skal bruge en ægteskabserklæring? Jeg ved det er mange spørgsmål, men jeg håber desperat på, at nogen har et guldkorn af en eller anden art.

På forhånd 1000 tak.

cle5
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16.03.2024 05:40:26

Re: Hjælp. Hvor kan man blive gift på grundlag af en civilstandsattest?

Indlæg af cle5 » 16.03.2024 06:19:20

Jeg ved godt det ikke er svar, men hvis det ikke er muligt for dig at få familieretshuset overbevist (jeg ville i hvert fald prøve at ringe en del gange og spørge) og det ikke er muligt at få et visum til hende, så skal du bare nyde din tid sammen med hende nu om lidt.

4 uger sammen i virkeligheden til gift er (lovligt set) et meget stort spring og vækker bekymring selvom du selvfølgelig ved at der ikke er noget at være bekymret om.

Måske kan du studere eller arbejde i Filippinerne lidt, eller måske kan hun få et visum gennem noget arbejde efter hun har klaret sin eksamen.

Familieretshusets opførsel her er ikke dum men rettere en (meget kold og nærmest ond) måde ikke at tage ansvar for beslutninger om visum da det ifølge deres optik ikke er deres ansvar og det har de jo lidt ret i.

Nyd din tur, det skal nok gå i sidste ende

FunkySoul
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02.07.2023 16:13:54

Re: Hjælp. Hvor kan man blive gift på grundlag af en civilstandsattest?

Indlæg af FunkySoul » 16.03.2024 12:17:22

Hej de5,

Tak for dit svar og opmuntrende ord.

Jeg er helt med på, at de har ret til afklarende spørgsmål. Det jeg stiller mig meget underende over for er, at de forventer, at min forlovede søger visum, køber dyr billet frem og tilbage blot for en samtale, som i moderne tider kunne løses over videokald. Hvad hvis vi begge havde boet i udlandet?
Og problemet er også at de danske myndigheder har et meget gammeldags syn på forhold. Jeg vil påstå, at min forlovede og jeg (og sikkert mange andre i vores situation) bruger mere tid sammen (online) end nogle par i langdistance forhold i Danmark. Ikke at det skal handle om at sammenligne eller noget, men det synspunkt, at online forhold ikke er "rigtige" forhold er meget gammeldags. Hvad med par hvor den ene part f.eks. arbejder i et andet land flere gange om året og i lang tid. Er deres tid i den periode heller ikke et rigtigt forhold? Nå, nok brok.

Nu ser vi på andre muligheder. Og som du siger, så skal vi nok få en dejlig tid sammen uanset hvad. Og hvis vi ikke kan blive juridisk gift i denne omgang så holder vi ceremonien, og så bliver vi gift i Hong Kong tror jeg og holder et samlet bryllup og bryllupsrejse.

Tak igen!

Niclas
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28.03.2024 18:31:52

Re: Hjælp. Hvor kan man blive gift på grundlag af en civilstandsattest?

Indlæg af Niclas » 28.03.2024 18:33:09

Fandt du nogensinde ud af om der var et sted man kun havde brug for civilstandsattesten?

Benny1947
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13.04.2024 09:23:43

Re: Hjælp. Hvor kan man blive gift på grundlag af en civilstandsattest?

Indlæg af Benny1947 » 13.04.2024 09:39:55

Mine erfaringer med Familieretshuset er ganske elendige. (På godt jysk, så er de nogle røvhuller, der varetager de politiske og ikke de juridiske interesser). Min Phillipinske kæreste og jeg har periodevis været sammen siden 2019. Vi søgte om ægteskab via Familieretshuset for mere end 1 år siden. Der var langt mellem svarene og det viste sig at det var umuligt at svare på deres spørgsmål, da det link, der fulgte med, ikke virkede i udlandet. jeg troede egentlig at det var en formssag og at alle voksne mennesker havde ret til at blive gift, hvis ikke de var umyndiggorte, men sådan er det ikke desværre.
Vi er i Danmark sammen her til sommer og vil forsøge at blive gift igen via den kommunale borgerservice. Det er dog helt utroligt, at vi har fået et samfund, hvor det er Stat og Kommune, der bestemmer, om man må blive gift eller ej.
Venlig sejler hilsen
Benny Carlsen
vist nok voksen 76 år

Besvar