Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kasse
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07.05.2023 19:21:07

Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af Kasse » 07.09.2023 21:30:46

Hej alle
Jeg skyder måske lidt med spredehagl eller har i al fald slået dette op flere steder på dette fora, da jeg tænker det falder lidt ned mellem flere stole...
Håber nogen kan hjælpe :-)
På forhånd tak....

Vores historie:
Jeg har mødt en brasiliansk kvinde, som jeg er blevet forelsket i og dette er heldigvis gensidigt.
Hun er 31 år gammel. Hendes forældre er begge døde og da hun er enebarn. Hun har perifer familie i Brasilien. Hun har været gift, men er blevet skilt for ca. 3 år siden. Hun er ikke højtuddannet og har vel kun, hvad der svarer til gymnasieniveau.

Hun befinder sig pt. I Portugal og tog dertil med håb om hurtig opholdstilladelse, som nogle brasilianere vist nok kan opnå, men det fik hun afslag på og befinder sig nu i Portugal på et udløbet turistvisum, hvilket jo ikke er pokkers smart.

Hun forsøger at åbne en bankkonto og har talt om, at hvis hun blot kan finde et almindeligt job i min. 3 mdr. så vil hun kunne få opholdstilladelse i 5 år, men ved ærligt talt ikke om det med opholdstilladelsen har noget på sig, fordi hun er ikke verdens bedste til engelsk, men øver sig flittigt på at blive bedre og jeg kan ikke Portugisisk, hvilket jeg øver mig lidt på også 😊

Jeg er villig til at ligge alle kræfter og økonomi, som skal til for, at det kan lykkedes os at være sammen i dk hurtigst muligt eller på den mest fornuftige måde.

Jeg ser følgende scenarier for mig:
1. Der findes en måde, hvorpå jeg kan tage hende med til Dk, bare sådan uden yderligere forviklinger, til trods for det udløbet Schengen turistvisum (hun har været ca. 5,5 mdr. i Portugal) og vi gifter os og søger familiesammenføring – det ville jo være ønske scenariet men tænker ikke det er helt så let?

2. Hun kan på en eller anden måde (bankkonto og job) få opholdstilladelse eller anden status i Portugal, hvilket så indenfor en overkommelig periode vil kunne give hende mulighed for at komme til DK osv.

3. Vi skal bo sammen i et andet EU/ Schengen land i x antal mdr. for så derefter sammen at kunne tage til DK osv.

4. Hun rejser tilbage til Brasilien og efter x antal mdr. søger nyt Schengen turistvisum til DK osv.

Det skal lige siges jeg ikke har lavet megen research selv på forhånd så dette er blot tanker fra hoften, men jeg er igen villig til at bruge alt den tid og energi på at læse op på og kontakte forskellige steder og få mere viden, hvis dette skulle være nødvendigt.

Ps. Jeg føler lige for at pointere, at jeg ikke på nogen som helst måde fornemmer en udnyttelse af min situation i dette, og hvis hun blot ønskede at finde en mand og komme til dk eller andet EU land, så ville der have været andre mænd, der var mere oplagt end mig. Hvorfor skriver jeg dette hmm det gør jeg nok fordi jeg udefra set godt kan høre/ læse/ se, at situationen ”lugter” lidt af dette…men det er vel også irrelevant i og for sig….Jeg er selvfølgelig klar over denne mulighed forekommer uden at jeg kan gennemskue det men er nu en ret god menneskekender vil jeg selv mene men selv den ”klogeste” kan blive narret af en endnu klogere hehe…

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2024 14:11:49

Inden jeg går ind i dine scenarier, vil jeg blot til almindelig orientering gøre opmærksom på, at såfremt I gifter jer, vil ægteskabet kun blive anerkendt af de danske myndigheder, hvis I forud for vielsen har dannet par i omkring et års tid. Så hvis I er nyforelskede, skal I væbne jer med lidt tålmodighed.

Når det er sagt, vil jeg anbefale scenarie 3, hvor du tager ned til hende, bor der i mindst 3 måneder, I bliver gift, hun får portugisisk EU opholdskort og I herefter returnerer til Danmark. I sektionen "Nyt fra ÆUG" har jeg i går lagt en samlet liste over de Trin-for-trin og "Forstå reglerne", som vi i ÆUGs rådgivning har udsendt gennem tiden, og her kan du gå ind i de to links om primær og sekundær fri bevægelighed for at læse mere.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Zimmy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.10.2023 08:29:31

Re: Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af Zimmy » 19.01.2024 21:05:34

Kim Nyberg Vedrørende regelen om at skulle have kendt hinanden et års tid. Hvor er denne regel nævnt? Skal lige være med på om det er en erfaring du har ifh. at det er en evt grund for afslag eller om det konkret står nogle steder ifh krav omkring ægteskabsammenføring?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.01.2024 09:01:12

Jo kortere tid man har kendt hinanden, jo mindre ved man om hinanden. Det er den simple tommelfingerregel, som myndighederne bruger som målestok for, hvor solidt forholdet er. Og nej, du kan ikke læse det nogen steder.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Zimmy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.10.2023 08:29:31

Re: Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af Zimmy » 24.01.2024 19:03:18

Tak det giver såmænd også god mening

poulsenerik
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30.01.2024 16:19:48

Re: Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af poulsenerik » 30.01.2024 16:21:28

Hej der!

Du har fuldstændig ret. Jo kortere tid man har kendt hinanden, jo mindre ved man om hinanden. Det er en simpel, men kraftfuld tommelfingerregel. Myndighederne har ofte en meget sort-hvid tilgang til at vurdere relationers styrke, hvilket kan være frustrerende. Det er som at vælge den perfekte halter neck dress til en aften ude det ser måske godt ud ved første øjekast, men først når du har haft den på et stykke tid, ved du, om den virkelig passer.

Og du har ret, disse retningslinjer står ofte ikke skrevet ned noget sted. De er mere som uudtalte regler, som alle forventes at kende og følge. Det er lidt som modeverdenen, ikke? Man forventes at kende de seneste trends, som for eksempel at en halter neck dress er in denne sæson, uden nødvendigvis at det står skrevet ned nogen steder.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Gode råd i denne lidt prækære situation :-)

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.01.2024 19:26:52

Det eneste man dog KAN læse sig til, er, at kærlighed gennem telefonsamtaler eller chat via sociale medier, ikke rigtig holder. Man skal have mødt hinanden nogle gange i virkeligheden også. Og helst 2-3 gange om året. Opfylder man det, er myndighederne mere positivt stemt for, at forholdet kan bære.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar