Gift i Danmark med mand fra Kap Verde (Visum og dokumenter til ægteskab)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LenetteK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19.07.2023 19:21:03

Gift i Danmark med mand fra Kap Verde (Visum og dokumenter til ægteskab)

Indlæg af LenetteK » 19.07.2023 19:32:41

Hej.

Min forlovede og jeg vil gerne giftes i Danmark når han engang kan få et visum til Danmark. Vi har allerede været igang i 4 måneder med det, men alt er så langsommeligt på Kap Verde.
Egentlig havde vi tænkt at blive gift der, og så få det legaliseret i Danmark. Men igen er det en langsommelig og langhåret process i det land der, og hver gang vi tror at der er styr på det hele er der et eller andet andet se skal have.
- Så nu dropper vi det og gør det i Danmark.

Har lidt forskellige spørgsmål:
1) Er der nogen der har erfaring med visum fra Kap Verde til Danmark? - Vi påtænker at søge det i Morocco, da man ikke kan søge det i Kap Verde. Desuden vil vi få et sæson-arbejds kontrakt til ham, da jeg har hørt at de går nemmere igennem end turistvisum.
2) Hvilke dokumenter skal han helt præcist have herfra med officiel oversættelse og apostille stempel? (Civilstands erklæring, Fødselsattest og pas..) Er der der mere han skal have?
3) Er det smarteste at søge ved familieretshuset inden han kommer, så vi hurtigere kan booke en tid når han er i Danmark? Eller vil det spænde ben for visum ansøgningen på nogen måde? Vi har naturligvis ikke tænkt os at sige noget om at vi skal giftes osv… Men ville være ærgerligt hvis de kunne se det på nogen måde.
4) Vi vil gerne have hinandens efternavne… Kræver det yderligere dokumenter?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe, da vi simpelthen er så frustreret over alt det her, den konstante adskillelse osv. :(

På forhånd tak. :)

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Gift i Danmark med mand fra Kap Verde (Visum og dokumenter til ægteskab)

Indlæg af mhg » 23.07.2023 08:40:24

1) Nej,

2) Læs her, hvad I hver især skal have af dokumentation: https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... -aegteskab

3) Det er det nok ikke, en bruger her er rendt ind i det problem, at selv om parret vil giftes i udlandet, og selv om den udenlandske part ikke opholder sig i DK, insisterer Familieretshuset på at den udenlandske part skal møde personligt frem for at søge om attesten. Så det kan I jo lige så godt sørge for at I begge kan.

4) Som udgangspunkt skal man have bopæl og altså enten være statsborger eller have opholdstilladelse for at kunne ændre sit efternavn i DK. Du vil kunne skifte efternavn gratis i forbindelse med vielsen, men din forlovede kan ikke.

Det er så nok heller ikke praktisk at ville ændre efternavn straks i forhold til pas og de øvrige dokumenter, der skal bruges til de ansøgninger I formodentlig skal igang med at sende efter vielsen. Navneændring kan gøres senere, men koster så et gebyr på knap 560 kr (2023).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Gift i Danmark med mand fra Kap Verde (Visum og dokumenter til ægteskab)

Indlæg af gambler » 23.07.2023 09:42:32

1) kapverde er gruppe 1 land, ret nemt at få visum fra, og ofte hvis man søger i et andet land, som feks Marokko som er et gruppe 3 land,
da følger de ofte de regler der gælder der, og så er det straks sværere

der er da et dansk konsulat, prøv da at mail til dem og/eller der et VFS global kontor, måske kun for visum til portugal, men det
kan da være at de kan henvise til en procedure,

LenetteK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19.07.2023 19:21:03

Re: Gift i Danmark med mand fra Kap Verde (Visum og dokumenter til ægteskab)

Indlæg af LenetteK » 23.07.2023 11:44:14

gambler skrev:
23.07.2023 09:42:32
1) kapverde er gruppe 1 land, ret nemt at få visum fra, og ofte hvis man søger i et andet land, som feks Marokko som er et gruppe 3 land,
da følger de ofte de regler der gælder der, og så er det straks sværere

der er da et dansk konsulat, prøv da at mail til dem og/eller der et VFS global kontor, måske kun for visum til portugal, men det
kan da være at de kan henvise til en procedure,
Okay jeg må lige forhøre mig om det påvirker visum ansøgningen at han søger gennem et gruppe 3 land. Men der er kun mulighed for at søge gennem Morocco, Ghana eller Mali ifølge UM, så ligemeget hvad så er der ikke mulighed for at søge gennem et gruppe 1 land.

Jeg har forsøgt flere gange at få fat i konsulen på den ø han kommer fra. Men han er dybt alkoholisk, svarer ikke og er generelt kendt for at være en røv dernede. Men jeg prøver at få hul igennem til ham der er i hovedstaden. :)

Egentlig ville vi ha søgt schengen visum gennem Portugal herfra - men det har vi nu ventet 4 måneder på, og sidste uge fik han besked om nok at skulle vente 4 måneder mere før han får et interview. Derfor vil vi nu til Morokko istedet. :)

LenetteK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19.07.2023 19:21:03

Re: Gift i Danmark med mand fra Kap Verde (Visum og dokumenter til ægteskab)

Indlæg af LenetteK » 23.07.2023 11:46:26

mhg skrev:
23.07.2023 08:40:24
1) Nej,

2) Læs her, hvad I hver især skal have af dokumentation: https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... -aegteskab

3) Det er det nok ikke, en bruger her er rendt ind i det problem, at selv om parret vil giftes i udlandet, og selv om den udenlandske part ikke opholder sig i DK, insisterer Familieretshuset på at den udenlandske part skal møde personligt frem for at søge om attesten. Så det kan I jo lige så godt sørge for at I begge kan.

4) Som udgangspunkt skal man have bopæl og altså enten være statsborger eller have opholdstilladelse for at kunne ændre sit efternavn i DK. Du vil kunne skifte efternavn gratis i forbindelse med vielsen, men din forlovede kan ikke.

Det er så nok heller ikke praktisk at ville ændre efternavn straks i forhold til pas og de øvrige dokumenter, der skal bruges til de ansøgninger I formodentlig skal igang med at sende efter vielsen. Navneændring kan gøres senere, men koster så et gebyr på knap 560 kr (2023).

Okay, tak for hjælpen. :)

Besvar