Familiesammenføring i Norge & vielse i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Crisseren
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09.05.2023 16:44:12

Familiesammenføring i Norge & vielse i Danmark

Indlæg af Crisseren » 09.05.2023 17:05:51

Hej.
Jeg tillader mig at oprette opslaget i både Ophold efter EU-regler og Ægteskab & Vielse, for jeg har lidt svært ved at dele problematikken i to.
Min kæreste bor lige nu I Norge og arbejder (au pair). Det gør hun indtil næste år. Jeg har søgt arbejde i Norge og regner med at arbejde deroppe efter sommeren. Vi vil gerne være sammen deroppe efter hun har afsluttet sin kontrakt, så jeg kunne bruge vejledning i hvad jeg skal gøre, for at ansøge om familiesammenføring deroppe.
Vi vil gerne giftes i Danmark. Vi har en dato i tankerne. Jeg kan forstå at hendes civil status ikke må ændres, for så kan de kræve hendes visum tilbage. Kan det lade sig gøre at blive gift i Danmark, uden de ved det i Norge og så kan få lov til at gøre hendes kontrakt færdig? Skal vi holdes os fra at gøre det på den måde?

Mvh,
Crisseren.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring i Norge & vielse i Danmark

Indlæg af mhg » 10.05.2023 12:45:33

Man skal altid afholde sig fra at snyde, det kan koste dyrt.

I jeres tilfælde er det også fuldkommen unødvendigt i forhold til at din kæreste kan blive. Hun kan gøre sit aupairophold færdigt, og I kan blive gift lige omkring/på den dato, hvor det ophører. Når I har vielsesattesten, får samtidigt hun lovligt ophold i hht. EU-reglerne, forudsat at DU opfylder de få regler for at kunne bo i EØS-landet Norge (de samme som for EU).

https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Crisseren
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09.05.2023 16:44:12

Re: Familiesammenføring i Norge & vielse i Danmark

Indlæg af Crisseren » 11.05.2023 18:01:12

Tak for dit response, mhg.
Kan du uddybe hvad du mener med at det kan koste dyrt?
Hvad menes der med at man kan gifte sig 'lige før' aupairopholdet afsluttes? Er det en uge eller to, eller en måned eller 3?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring i Norge & vielse i Danmark

Indlæg af mhg » 12.05.2023 09:45:24

Lige før = dagen før, eller så tæt på som muligt (husk at der skal bestilles tid, og nogle steder har lang ventetid).

Koste dyrt: Udvisning og indrejseforbud, når snyd bliver opdaget. Under alle omstændigheder en masse bøvl.

https://www.udi.no/har-fatt-svar/tilbak ... link-19444
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar