Giftes i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
OleSørensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.04.2023 01:17:25

Giftes i udlandet

Indlæg af OleSørensen » 28.04.2023 01:26:42

Hejsa

Jeg har et spørgsmål om modregning af førtidspension hvis man bliver gift.

Jeg skal giftes med en philipinsk kvinde der er bosat og arbejder i Dubai. Vi skal giftes dernede og har fået legaliseret alle pairerne.
Det er meningen at jeg beholder min bolig og bopælsadresse i DK, og at hun forbliver i Dubai. Vi vil så rejse frem og tilbage.

Vil jeg blive modregnet i min førtidspension når vi bliver gift? Hun tjener ca. 360.000 kr netto årligt.

Med venlig hilsen
Ole Sørensen

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af mhg » 28.04.2023 08:35:13

Som jeg læser reglerne og regneeksemplet her på linket vil du ikke blive modregnet, medmindre du har en privat pension oveni:

https://www.borger.dk/pension-og-efterl ... e-arbejder

Du vil dog få mindre i førtidspension end før du bliver gift, idet gifte i 2023 får 201.336 kr årligt, mens enlige får 236.856 kr.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

OleSørensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.04.2023 01:17:25

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af OleSørensen » 28.04.2023 20:29:45

Mange tak for svaret.

Skal jeg meddele kommunen at jeg er blevet gift i udlandet eller finder de selv ud af det via ambassaden i det land man bliver gift?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af mhg » 29.04.2023 12:01:21

Du skal selv oplyse det. Og vær forberedt på at din pension fluks bliver nedsat (taler af erfaring).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

OleSørensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.04.2023 01:17:25

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af OleSørensen » 30.04.2023 01:38:33

Har du kendskab til, om jeg vil kunne modtage børnecheck hvis vi får et barn? Barnet vil ikke bo i Danmark, men får dobbelt statsborgerskab.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af mhg » 30.04.2023 11:22:46

Nej, børne- og ungeydelse er betinget af at barnet og mindst én forælder, som har forældremyndighed over det, bor i Danmark, og at den forældre som bor i Danmark er fuldt skattepligtig i Danmark:

https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... ungeydelse
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

OleSørensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.04.2023 01:17:25

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af OleSørensen » 30.04.2023 16:09:21

mhg skrev:
28.04.2023 08:35:13
Som jeg læser reglerne og regneeksemplet her på linket vil du ikke blive modregnet, medmindre du har en privat pension oveni:

https://www.borger.dk/pension-og-efterl ... e-arbejder

Du vil dog få mindre i førtidspension end før du bliver gift, idet gifte i 2023 får 201.336 kr årligt, mens enlige får 236.856 kr.

Så jeg vil blive trukket 26.000 kr for at gifte mig med en kvinde der slet ikke må være i Danmark? Eller er der noget jeg overser?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af mhg » 01.05.2023 07:09:45

Næh, sådan er det bare. Grunden til det er at man formodes som ægtefæller at have lavere individuelle udgifter end enlige, idet man formodes at deles om div. månedlige udgifter (boligomkostninger, abonnementer, TV-licens osv.), og den formodning består uanset om man beviseligt bor i hvert sit land og dermed har dobbelt husførelse (i jeres tilfælde uden mulighed for fradrag for det), og endog selvom den anden ægtefælle ingen indkomst har. Dertil kommer at I i jeres tilfælde ikke kan overføre din ægtefælles bundfradrag, idet man skal være samlevende ved årets udgang for at det kan overføres fra den ene til den anden.

Min mand og jeg har i lange perioder måttet bo i hvert vores land, så jeg har trævlet reglerne grundigt igennem.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

OleSørensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.04.2023 01:17:25

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af OleSørensen » 07.05.2023 02:02:59

Tusind tak for oplysningerne. Det var yderst relevant information for mig.
Har du - eller andre herinde - kendskab til om der er særlige regler for at indgå ægteskab mellem en kristen dansker og en katolsk filippiner? Jeg er klar over, at man ikke kan blive skilt fra en katolik - i hvert fald kirkeligt. Civilretsligt kan man godt, har jeg læst mig til. Jeg har ikke den store kendskab til katolicismen, så det er rart at vide hvad man går ind til rent juridisk, tænker jeg.
Ellers må jeg spørge en katolsk præst.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af mhg » 07.05.2023 08:48:52

Mener du efter dansk ret? Der er der ingen. Du vil kunne blive skilt efter dansk ret, hvis det skulle komme til det, mens din filippinske ægtefælle vil have sværere ved at få anerkendt skilsmissen i sit hjemland, men dog efter de seneste lovændringer lettere end før.

I Dubai kan en katolik som er over 18 blive gift, hvis enten denne eller den anden part er bosiddende i landet. I kan blive gift enten i en kirke, eller civilt.
https://gulfnews.com/living-in-uae/ask- ... 6287856929

https://www.linkedin.com/pulse/catholic ... nna-dsouza

Hvilken formueret der gælder kan I aftale, og det kan være en fordel at få lavet en ægtepagt/ få skrevet en ægteskabskontrakt, så I har det på det rene. Umiddelbart er I nemlig ikke omfattet af den danske formueret, og næppe heller af hverken filippinsk eller UAEs:
https://familieadvokaten.dk/emner/517.html#3
"I bliver omfattet af dansk familieformueret, hvis
I begge boede i Danmark ved indgåelsen af ægteskabet, eller - hvis denne betingelse ikke er opfyldt -
I begge først boede samtidigt i Danmark efter indgåelsen af ægteskabet, eller - hvis denne betingelse ikke er opfyldt -
I begge var statsborgere i Danmark ved indgåelsen af ægteskabet, eller - hvis denne betingelse ikke er opfyldt -
I begge havde den tætteste tilknytning til Danmark ved indgåelsen af ægteskabet.
Selv om I efter ovenstående regler er omfattet af dansk familieformueret, gælder dette ikke, hvis I har aftalt, at I vil være omfattet af et andet lands formueordning. En sådan aftale skal normalt indgås ved ægtepagt og mindst en af jer skal have bopæl eller være statsborger i det pågældende land.
Hvis I begge er nordiske statsborgere og også var det ved ægteskabets indgåelse, gælder loven i den af de nordiske stater, hvor parterne ved ægteskabets indgåelse bosatte sig. Har begge ægtefæller senere bosat sig i en anden af staterne og boet der i mindst 2 år, anvendes denne stats lov i stedet. Har begge ægtefæller tidligere under ægteskabet været bosat der, eller er begge ægtefæller statsborgere der, anvendes denne stats lov dog, så snart ægtefællerne bosætter sig i denne stat. De nordiske regler gælder kun ægtefæller af modsat køn.
Det er ligegyldigt, hvor brylluppet finder sted.
I kan ved ægtepagt aftale, at dansk familieformuret skal finde anvendelse, hvis mindst en af jer er dansk statsborger eller har bopæl i Danmark."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Giftes i udlandet

Indlæg af mhg » 30.05.2023 08:15:28

Jeg har MÅSKE godt nyt til dig vedr. pension - dette er fra en Facebook-gruppe, Pensionstillæg udenfor Europa:

“ Som udgangspunkt vil Udbetaling Danmark modregne i ens pensionstillæg registreret som samboende ægtefælle.

Jeg klagede over afgørelsen, og gjorde gældende, at vi blev nægtet familiesammenføring i Danmark, og at jeg omvendt ikke kunne få opholdstilladelse i Thailand, når jeg mistede mit pensionstillæg, hvis jeg boede udenfor Europa, og derfor ikke kunne få opholdstilladelse i min ægtefælles hjemland, idet folkepensionens grundbeløb ikke var fyldestgørende som indkomstdokumentation til årsvisa i Thailand.

Derfor har min ægtefælle adresse i Thailand, og jeg har adresse i Danmark, og at vi dermed er at betragte som ægtefolk. Men ikke samboende.
Jeg fik medhold i ankestyrelsen, og modtager fremadrettet folkepension som reelt enlig.

Jeg ved fra andre, der fik samme problem, at de blev nægtet status som reelt enlig, fordi de adspurgt fra UD oplyste, at de sendte penge til deres ægtefælle hver md.
Ud fra det afgjorde UD, at man havde fælles økonomi, og at man derfor var at betragte som samboende, og dermed blev modregnet i sit pensionstillæg.

Idet man fremadrettet blev modregnet i pensionstillægget, og derfor ikke har midler til at forsørge hustruen, og ikke længere sender penge til ægtefællen, har disse personer fået medhold i ankestyrelsen og fået ændret status i CPR registret som værende gift. Men ikke samboende, og dermed berettiget til pension som enlig.
Hvis man ikke har fælles økonomi, og bor hver for sig, er man at betragte som værende reelt enlig.”
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar