Betingelser for vielse i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeEye
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.08.2018 19:39:50

Betingelser for vielse i Danmark

Indlæg af PeEye » 08.08.2018 19:52:05

Hej.

Jeg er en dansk mand som igennem en årrække har været i fast forhold og har fælles børn sammen med en afrikansk kvinde (bor et afrikansk land/jeg selv har adresse i Danmark).

Jeg har for nyligt besluttet mig for at indgå ægteskab med min samlever og skulle gerne være i forbindelse med hendes næste besøg i Danmark. Hvad er betingelserne og hvilke krav stilles der for at vi kan få foretaget en borgerlig vielse her i Danmark (helst i forbindelse med hendes næste besøg)?
Jeg tænker på om der stilles en eller anden form for krav om dokumenter, legalisering eller lignende i den forbindelse eller man bare uden videre kan bestille tid på rådhuset?

Hører også gerne hvis der er nogen som har en god, nem løsning eller har haft en specielt god oplevelse med et lignende tilfælde.....

Mvh Kris

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Betingelser for vielse i Danmark

Indlæg af DortheM » 08.08.2018 19:58:44

Betingelserne er beskrevet på f.eks. https://www.kk.dk/artikel/dokumentationskrav-vielse

En civilattest hedder i mange lande en singleattest. Altså et bevis på at man er ugift og derfor kan indgå ægteskab.

PeEye
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.08.2018 19:39:50

Re: Betingelser for vielse i Danmark

Indlæg af PeEye » 08.08.2018 20:08:34

Er det virkelig det eneste man skal bruge? Skal en sådan attest være legaliseret af andre myndigheder?
Hører så meget dårligt generelt når folk forsøger at blive gift med familiesammenføring osv

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Betingelser for vielse i Danmark

Indlæg af DortheM » 08.08.2018 21:03:32

Nej, der står da flere ting på den side jeg linkede til. Se i punktet der hedder "Du bor i Danmark og din kommende ægtefælle bor i udlandet"

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Betingelser for vielse i Danmark

Indlæg af mh1 » 08.08.2018 21:28:26

Hvus man søger fs, skal dokumentation som alt overvejende hovedregel være legaliseret. Fødselsattest el.lign. skal bruges både til vielse og til fs, så I kan lige så godt få alt legaliseret, som legaliseres kan - det skal jo nemlig foregå der, hvor dokumenterne er udstedt, sp det er besværligt at ordne efterfølgende.

Også børnenes fødselsattester skal legaliseres, og hvis du ikke allerede HAR gjort det, bør du få dem registreret på den danske ambassade i deres pt bopælsland. Vær forberedt på, at det kan hænde at der kræves dna-test. Dine børn vil blive danske statsborgere, når I gifter jer, men de vil skulle søge om at bevare det, inden de fylder 22 år, fordi de ikke er født i DK. HUSK DET!
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar