Legalisering af cubansk civilstandsattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Madsen87
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.08.2017 20:36:35

Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af Madsen87 » 28.08.2017 20:58:50

Hej ÆUG

Jeg har en dejlig kæreste fra Cuba. Hun er i skrivende stund på Cuba for at skaffe de sidste papire inden vi forhåbenlig kan blive gift.

Jeg har læst lidt op hvordan man skaffer en legaliseret civilstandsattest. Cuba er ikke en del af Apostille landene skal det siges. Jeg fandt følgende på Favrskov Kommune's hjemmeside (hvor jeg bor):

"Det danske konsulat i Havana har oplyst, at det er almindelig praksis på Cuba, at den juridiske afdeling i Cubas udenrigsministerium legaliserer cubanske dokumenter i første led, hvorefter den danske repræsentation legaliserer udenrigsministeriets påtegning. Legalisering skal således alene foretages af det cubanske udenrigsministerium og af den danske ambassade i Cuba."

Det vil sige at dokumentet skal forbi det danske konsulat i Cuba, som er den Svenske Ambassade i dette tilfælde. Altså samme ambassade som jeg skal hjælpe min kæreste med at søge Turistvisum på...... og hermed min bekymring.

Kan ambassaden afvise en turistvisum ansøgning alene på baggrund af mistanke - da jeg jo inden hun rejser har ansøgt om en civilstandsattest?
Skal jeg evt. prøve at ansøge om et turistvisum først - få det godkendt - og dernæst civilstandsattest?

Min kæreste har fået godkendt visum to gange før på samme ambassade, og vi har sådan set gode erfaringer med den. Vi er på 'første navns basis' med medarbejderne der. Har jeg grund til bekymring?

Håber i kan hjælpe med lidt erfaringer.

Mvh og på forhånd tak!

Madsen87
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.08.2017 20:36:35

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af Madsen87 » 28.08.2017 21:01:36

Lige et tillægsspørgsmål:

Er det udelukket at skaffe en civilstandsattest for min kæreste imens hun er i Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af mh1 » 29.08.2017 09:34:28

Man skal have udstedt civilstandsattest der hvor man bor. Den kan normalt IKKE fås hos ambassader/konsulater.

I øvrigt er Cuba et særligt svært tilfælde mht. visum, anerkendelse af dokumentation mv. Jeg vil foreslå at du bruger søgefunktionen her på siden og skriver 'cuba', så får du et udvalg af indlæg om problemerne med at få visum og fs fra Cuba.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af mh1 » 29.08.2017 09:36:58

Se fx:
viewtopic.php?f=4&t=20521&hilit=cuba

Du vil ved at bruge søgefunktionen til at finde indlæg om Cuba kunne se hvilke brugere det kunne være godt at spørge til råds. Når man klikker på brugernavnet får man mulighed for at sende en personlig besked.
mh
Rådgiver for ÆUG

Madsen87
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.08.2017 20:36:35

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af Madsen87 » 30.08.2017 19:59:19

Tak for respons 'mh'.

Jeg er desværre godt klar over problematikkerne vedr. det at det danske konsulat befinder sig på den Svenske Ambassade. Det er også grunden til min bekymring, som desværre i højere grad viser sig at være berettiget jo mere viden jeg søger.

Vi har som nævnt haft held med at søge turistvisum før (2 gange), da vi har haft gode grunde til formål med rejsen og at min kæreste ville vende tilbage. Denne gang bliver det formentlig svært (tæt på umuligt) er jeg bange for.

Som jeg ser det har jeg 4 muligheder:

1) Vi kan prøve at søge visum alligevel efter at have fået civilstandsattesten legaliseret. Her skal der formentlig bruges ekstra meget krudt på at overbevise ambassaden om formål med rejsen og hvorfor hun vender hjem igen. Min kæreste har arbejde og er tæt med sin familie (det giver så bare udfordringer på andre fronter...). Vi er desuden på god talefod med ambassaden - men de er der jo for at følge reglerne så sandsynligheden er meget snæver.

2) Jeg læste i en anden tråd at man i Ærø kommune faktisk ikke behøver en civilstandsattest for at blive gift med en udlænding! Det kræver at jeg flytter min folkeregisteradresse til Ærø. Det vil kræve at jeg opsagde min nuværende bolig da det er en lejebolig og derfor er beregnet til helårsbeboelse. Uanset om jeg så fandt en anden bolig uden samme begrænsning ville jeg skulle opholde mig de fleste nætter på Ærø hvis det skal være efter loven.
Selv hvis alt foregår efter loven, så kan Udlændingestyrelsen sandsynligvis afvise vores ansøgning om opholdstilladelse efterfølgende da der er grund til mistanke om pro-forma ægteskab.
viewtopic.php?f=5&t=19225&p=109601&hili ... ne#p109601

3) Min kæreste forsøger at komme til en Dansk ambassade i Mexico eller Colombia og søger om visa der. Det vil næsten være sværere at få visa til Colombia eller Mexico da hun ikke har noget reelt formål i landet så ideen er næsten afskrevet på forhånd.

4) Dette er den eneste mulighed som der er reelt potentiale i, men det er desværre også den mulighed som splitter os ad i længest tid. Vi gifter os i Cuba og søger om opholdstilladelse mens hun er i Cuba. Er vi heldige, er det en hurtig sag på 3 måneder og ellers op til 5 måneder. Til det skal vi lægge legaliseringen af vielsesattesten som gerne varer 1,5 måned som jeg har forstået det. Ikke fedt!

PS: Jeg fik desværre også bekræftet igennem Cubas ambassades hjemmeside i KBH at man ikke kan få legaliseret sine dokumenter i Danmark.
In order to marry abroad the Cuban citizen should present:

I. For a single person:
Birth Certificate
Single Status Certificate issued by the Mayor’s office or made before a notary. The document must be within six months of issue.

These documents must be legalized by the Ministry of Foreign Affairs of Cuba and the Embassy of the country in Havana.
In countries that require it, with the abovementioned documents, the consulate issues a Certificate for the foreign authorities for the formalization of the marriage and must pay the stipulated fee for this service.
http://misiones.minrex.gob.cu/en/denmar ... entos_cuba

Er der nogen der ved om man skal være personligt til stede for at få legaliseret dokumenter? Kan familie værge for en i Cuba? Bare en kreativ tanke i desperate tider...

Er der muligheder jeg har overset? Er der fordele og ulemper jeg har overset?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af DortheM » 31.08.2017 08:58:17

Det med Ærø er kun en mulighed hvis begge parter er udlændinge.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af DortheM » 31.08.2017 09:02:00

I kan vel godt have en grund til at ville giftes i Danmark, uden at I påtænker at søge familiesammenføring i Danmark. Med en plan om bosætte jer på Cuba efterfølgende.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af gambler » 31.08.2017 14:16:45

vi søgte om visum i Bangkok - i marts, og da vi også skulle have en singel attest legaliceret, skrev vi ferie & giftes
i formål, og det var der ingen problem i (at få visa til)

Madsen87
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.08.2017 20:36:35

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af Madsen87 » 02.09.2017 10:45:30

DortheM skrev:
31.08.2017 09:02:00
I kan vel godt have en grund til at ville giftes i Danmark, uden at I påtænker at søge familiesammenføring i Danmark. Med en plan om bosætte jer på Cuba efterfølgende.
Hvis de gav min kæreste et Visum på det grundlag ville vi kunne få problemer efterfølgende hvis vi vælger at gifte i Danmark alligevel og derefter søge om opholdstilladelse igennem familiesamføring, tror du ikke?

Madsen87
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28.08.2017 20:36:35

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af Madsen87 » 02.09.2017 11:41:50

gambler skrev:
31.08.2017 14:16:45
vi søgte om visum i Bangkok - i marts, og da vi også skulle have en singel attest legaliceret, skrev vi ferie & giftes
i formål, og det var der ingen problem i (at få visa til)
Hej Gambler

Problemet er at det danske konsulat ligger på den Svenske ambassade på Cuba. Derfor har de også ret til at praktisere svenske regler om visum ansøgning desværre. Jeg fandt en kommentar som beskriver situationen meget godt.
fundiver199 skrev:
11.07.2017 05:16:57
Forskellen på de to landes (DK og SE) visumpraksis skal i øvrigt i høj grad ses i lyset af deres forskellige regler på familiesammenføringsområdet.

I Sverige kan man blive familiesammenført som ugift par, men til gengæld kan man ikke få processuelt ophold, medens sagen behandles. Så når Sverige ser et par som jer, så tænker de "han vil nok bo i Sverige", og så er det familiesammenføring, han skal søge om, og ikke visum.

I Danmark derimod skal man være gift for at blive familiesammenført, vi tillader processuelle ophold, og vi har et tilknytningskrav, der skal være opfyldt. Og derfor er vi nødt til at have en visumpraksis, hvor vi som udgangspunkt tillader visum til besøg hos kærester og ægtefæller.

Efter min mening er den danske praksis fornuftig og burde indføres i hele Schengen, men sådan er det desværre ikke. Og det bliver vi altså som danskere ramt af, når vi forsøger at benytte os af repræsentationsaftaler med andre landes ambassader.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af DortheM » 02.09.2017 14:15:37

Madsen87 skrev:
02.09.2017 10:45:30

Hvis de gav min kæreste et Visum på det grundlag ville vi kunne få problemer efterfølgende hvis vi vælger at gifte i Danmark alligevel og derefter søge om opholdstilladelse igennem familiesamføring, tror du ikke?
Næh det tror jeg ikke.
Så ville ingen jo få lov at søge familiesammenføring i Danmark, når de er her på besøgsvisum. Tingene kan ændre sig. Det ved visum myndighederne godt.

jovrose
Indlæg: 26
Tilmeldt: 19.05.2011 17:49:21

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af jovrose » 03.09.2017 19:39:01

Jeg synes du skal ringe til Ærø kommune vielses kontor og høre om det kan lade sig gøre at få ægteskabserklæring fra dem hvis i bliver gift der. Det er ikke kun udlændinge! vi havde ikke fået legaliseret min mands Civilstandsattest, så Svendborg kommune ville ikke acceptere den, dette var 2 mdr inden visum udløb og vi skulle nå at blive gift og søge opholdstilladelse. Jeg ringede til Ærø og de var så søde, for de mener at når man skriver under på at man ikke allerede er gift, så må man jo tro på det. Jeg bor i kommunen lige ved siden af...jeg spurgte om det var muligt og de bad mig sende info til dem, hvor jeg også forklarede hvor meget det betød for is endelig at kunne blive gift :-) 3 uger senere havde vi det smukkeste lille bryllup på Ærø kommunes vielses kontor.. de gjorde det bare så specielt for os.. Ærø kommune tror virkelig på kærlighed uden grænser :-) og min mandhar også fået opholdstilladelse nu!

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Legalisering af cubansk civilstandsattest

Indlæg af mfewk » 04.09.2017 09:04:36

Til orientering kræver Københavns Kommune heller ikke civilstandsattesten legaliseret - det gjorde de i hvert fald ikke for 2 år siden.

Besvar