tyrkiet-danmark

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29.07.2008 19:03:20

tyrkiet-danmark

Indlæg af klm » 04.08.2008 19:41:09

Hej allesammen.
Sidste år blev jeg kæreste med en tyrker, og nu prøver jeg at finde ud af om det overhovedet er muligt at få ham hertil, eller om jeg skal begynde og indstille mig på et liv i Tyrkiet :-) Jeg har prøvet at læse en del på nettet, men jeg har stadig mange ubesvarede spørgsmål...

I forhold til familiesammenføring bliver der lagt vægt på hvilket land vi har størst tilknytning til. Betyder det at jo flere gange jeg tar til tyrkiet for at besøge ham, jo større tilknytning vil vi ha dertil?
(jeg er under 24 år, og der er mere end 10 års forskel på os - så vi er allerede rimelig dårlig stillet - er der nogen der tror vi har en chance for at få FS hér, eller skal koncentrere mig mere om Sverige løsningen?)

Hvis vi bliver gift i Tyrkiet gælder det så som et "almindeligt" ægteskab i Dk?

Vil det gøre det nemmere for os at få FS i Dk hvis jeg har boet og arbejdet i Tyrkiet? Eller er det kun hvis det er indenfor EU.?

Ja.. et eller andet sted skal man jo starte.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Mvh Kris

SraPacheco
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.07.2008 11:53:45

Indlæg af SraPacheco » 04.08.2008 20:49:37

Hej Kris!
Som reglerne er nu er i rigtig dårligt stillet med hensyn til FS i Danmark. For det første er der 24-års reglen som gør at I under de danske regler ikke har mulighed for at få FS i Danmark før du bliver 24.
For det andet er der tilknytningskravet som gør sig gældende indtil du bliver 28, hvor I skal bevise at I samlet set har størst tilknytning til Danmark, og i den forbindelse skal der som minimum et længerevarende besøg på turistvisum i DK til før I kan bevise at din kæreste/mand har tilknytning til Danmark, med mindre han selvfølgelig har anden familie her i landet.
Og så er der aldersforskellen - når den er over ca. 7-8 år så begynder US vidst som standard at mistænke proforma og tvangsægteskab, det er heller ikke til jeres fordel.
Så hvis du på nogen måde har mulighed for at bo og arbejde en periode i et andet EU land hvor din kæreste også kan opholde sig lovligt, så ville jeg da satse på EU reglerne hvis jeg var dig.
Med hensyn til ægteskab i Tyrkiet kan jeg ikke hjælpe dig, men det er der sikkert nogle andre herinde der kan.
Hilsen Unna

klm
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29.07.2008 19:03:20

Indlæg af klm » 04.08.2008 22:28:02

Tak for hjælpen!
Nej desværre har han ikke nogen tilknytning til DK..
Ved du hvor længe vi skal opholde os i et andet EU land før vi uden problemer kan flytte til Dk?
Og skal han så blive statsborger i det pågældende land før vi kan benytte os af EU reglerne?
Og det hér med hvilket land vi har størts tilknytning til - hvordan afgør de det? Er der noget vi kan gøre for at for at få det til at hælde til Dk.?
Jeg er jo nervøs for hver eneste gang jeg tar til Tyrkiet, at det en dag kan blive afgørende for om vi kan få FS eller om de vil bruge det som undskyldning for at vi ikke kan få lov at bo sammen hér..

Puha..

SraPacheco
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.07.2008 11:53:45

Indlæg af SraPacheco » 05.08.2008 07:34:48

Hej Kris!
Din mands tilknytning til Danmark kan I øge ved at han kommer til Danmark på besøg på turistvisum i op til tre måneder. Hvordan det helt præcist fungerer ved jeg ikke, for jeg har ikke selv prøvet det med min mand da jeg er over 28 og vi derfor ikke skulle bevise noget i den retning. Men det er i hvert fald noget med at du skal skrive et invitationsbrev til ham, hvor du skriver at han skal bo hos dig mens han er i Danmark og at du vil sørge for ham økonomisk. Prøv at se under Visum og evt. spørge der - der er rigtig mange der kan hjælpe også specifikt for hvordan det fungerer i Tyrkiet.
Dine ophold i Tyrkiet - de trækker så vidt jeg har forstået kun i negativ retning hvis du opholder dig der i flere måneder ad gangen. Hvis det kun er korte ferieophold (selv om der er mange af dem), så er det ikke negativt for jeres sag.

Med de nye EU regler så skulle et kort ophold på 2-10 uger i princippet være nok for at I kan benytte jer af reglerne. Det er dog vigtigt at I er registreret i landet og at du har arbejde og kan fremvise lønsedler fra en arbejdsgiver, hvor du har haft mindst 10-15 timer i ugen i 2-10 uger.
Din mand skal ikke være statsborger i et andet EU land (det tager jo mange år). Jeg ved dog ikke om han skal have opholdstilladelse i det andet land eller om det er nok at han er der lovligt på turistvisum, men det er der sikkert også andre der kan svare på. Hvis I er gift er det dog så vidt jeg har forstået nemt for din mand at få opholdstilladelse i et hvilket som helst andet EU land da han jo så er gift med en EU borger.

Nu ved jeg heller ikke hvor i landet du kommer fra, men du kunne jo også overveje at flytte enten til Nordtyskland eller til Sverige i en længere periode- det gør rigtig mange ting meget nemmere for jer i forhold til din mands opholdstilladelse, og så kan I jo altid på et senere tidspunkt søge tilbage til Danmark.

Håber I finder en løsning.

Hilsen Unna

klm
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29.07.2008 19:03:20

Indlæg af klm » 05.08.2008 07:56:34

tak igen :D

Ja kan godt se at det nok er nemmere hvis vi forsøger i Sverige.
Jeg har dog hørt at det ikke skulle være så nemt som man tror. har du - eller andre- erfaringer med det?

slinky
Indlæg: 40
Tilmeldt: 28.07.2008 22:18:37

Indlæg af slinky » 14.08.2008 22:09:12

Hey hey,

et ægteskab indgået i Tyrkiet på rådhuset er ligeså gyldigt, som var det indgået i DK.

Det er ret besværligt, så sørg for at din mand sætter sig ordentligt ind i hvad der kræves!

Jeg har ikke oplyst i min sag, at jeg har boet og arbejdet i Tyrkiet i 18 mdr - men, jeg er heller ikke ramt af de dumme regler, da jeg lifge er fyldt 28.

Pøj pøj med det!
Kærligheden overvinder alt

Besvar