Er det muligt at blive gift i Danmark under EU-rettighederne?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uglelem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04.01.2017 19:37:13

Er det muligt at blive gift i Danmark under EU-rettighederne?

Indlæg af uglelem » 06.01.2017 11:31:51

Hej!

Min brasilianske kæreste og jeg har nu boet i Tyskland siden slut september sammen. Jeg er 22 og hun er 28. Hun har studeret her siden april og jeg kom til Tyskland for at arbejde i en restaurant, hvilket jeg har gjort siden oktober. Jeg har nu fundet ud af, at dette er ikke hvad jeg ønsker og at en uddannelse i Danmark ville være mere optimalt for mit vedkommende. Min kærestes studie er i tysk og rigtig svært for hende. Dvs. at hvis hun fortsætter på sit studie her, vil hun formentlig være færdig i oktober 2020, præcis på samme tid som hvis vi kom til Danmark nu, og hun først kunne starte en uddannelse på engelsk i 2018 (det er en kandidat). Vi har lavet en masse research og er kommet frem til, at det eneste vi mangler for at kunne søge om opholdskort for hende, er at vi bliver gift. Vi opfylder hvert eneste andet krav. Vores spørgsmål er så, om det reelt set ville være muligt at flyve til Danmark og blive gift under EU-rettigheder og så komme tilbage til Tyskland et par måneder og så ansøge om familiesammenføring efter EU-regler i Danmark? Den eneste grund til at vi overvejer dette, er at det tager lang tid her i Tyskland og at de aldrig er særlige venlige (efter hvad vi har erfaret). Min kæreste har derudover også læst, at der er et vielseskontor i Frederiksberg hvor man kan blive gift efter 4 dage og de ikke kræver nogen særlig form for dokumentation, kan dette virkelig passe?

Derudover har vi også læst, at man kan ansøge ved Udenrigsministeret og blive "forhåndsgodkendt". For at gøre dette, ville det kræve den samme mængde dokumentation som hvis vi ansøgte for den rigtige familiesammenføring?

Jeg håber ikke det var alt for langt eller indviklet, vi er bare meget i tvivl om det og om det virkelig er den eneste løsning for at vi kan være sammen.

Mange tak og god weekend.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Er det muligt at blive gift i Danmark under EU-rettighederne?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2017 22:37:00

Uanset om vi snakker nationale regler eller EU regler: er personen her på lovligt ophold, har personen samme ret til at gifte sig, som alle andre. Man skal hver især medbringe en fødsels-, dåbs- eller navneattest (må max være 3 måneder gammel), en civilstandsattest og - for udlændingens del - et gyldigt pas.

Førnævnte attester skal normalt være stemplet af udstederlandet og derefter stemplet af en dansk ambassade, hvis vielsen skal forrettes her.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Er det muligt at blive gift i Danmark under EU-rettighederne?

Indlæg af mh1 » 07.01.2017 11:49:27

Når I nu er i Tyskland, var det så ikke nemmest at bruge Tønder? De er eksperter i vielse af udenlandske/ udenlandsk-danske par.

http://toender.dk/borger/vielse/vi-bor- ... -i-toender
mh
Rådgiver for ÆUG

uglelem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04.01.2017 19:37:13

Re: Er det muligt at blive gift i Danmark under EU-rettighederne?

Indlæg af uglelem » 08.01.2017 17:49:44

Hej Kim. P,
Ja, hun er studerende på universitetet hvor vi bor, så hun har lovligt ophold på et studie-visum lige pt., så ja, hun er her lovligt og vi har samme ret til at blive gift.

Til mh, jo det ville være nemmest i tønder, selvom det ikke gør særlig meget om vi flyver til København og får det gjort eller hvad vi gør, Tyskland er ret stor, og vi har ca. 10 timer til den Danske grænse. Men mit spørgsmål var også rettet mod EU-reglerne. Om det ville være muligt at blive gift i Danmark mens vi stadig bor i Tyskland, leve et par måneder her i Tyskland endnu, men senere hen søge om familiesammenføring under EU-rettighederne, eller om vielsen i Danmark herefter terminerer alt mulighed for at gøre det på andre måder end at gøre det gennem danske regler.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Er det muligt at blive gift i Danmark under EU-rettighederne?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.01.2017 19:38:18

Der vil ikke være nogen problemer i, at I gifter jer i Danmark, selv om I har bopæl i Tyskland.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar